Knallert igen fra da man var dreng :)

Her kan du lige fortælle om dig selv og din knallert.
Adgang kræver medlemskab!
Besvar
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af martin79 »

Så lykkedes det endelig for mig at erhverve den knallert jeg aldrig fik som dreng. Jeg kørte Kreidler og Yamaha dengang. De kørte som sådan godt, når jeg ikke skruede i dem. Så havde jeg en kammerat der ejede en Puch Monza. Hans knallert kørte bare altid ! Jeg husker tydeligt at jeg lånte den af ham, når han skulle på efterskole. Den kørte bare godt !

Nu har jeg selv købt mig en Monza 4sl fra Tyskland. Det ren nostalgi. Jeg ved godt den ikke den er Dansk, men det kører den nu ikke dårligere af :) Så jeg sgu gået linen ud og er ved at starte en lille knallertklub op her i Esbjerg, sammen med et par kammerater. Så hvis der er andre fra området der syntes det kunne være sjovt at være med i, så sig endelig til :)
Det skal køres væk :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af claus olieklud »

hej og velkommen til... ja sådan en puch er ret godt skuet sammen og meget holdbar, jeg købte selv en juvel 4 gear med skivebremse og alting sidste år - det er en rigtig knallert.

du kan lægge billeder op her på siden, lad os se din nye maskine.

hilsen olieklud
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af martin79 »

Tak for de pæne ord :) ja en juvel er noget helt særligt, og tillykke med den iøvrigt. Jeg kæmper stadig med at få lagt billeder op. Det ik så nemt....
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af 12V »

Tillykke med den dejlige maskine, jeg kører også Monza 4SL.

Tjek lige min billede upload guide i min signatur.
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af martin79 »

Lige et enkelt billede indtil videre
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (700.81 KiB) Vist 7548 gange
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af knallert »

den er flot..
.en skam, man ikke må køre på den i danmark.
.da den ikke er typegodkendt( tum nummer 110)..den ville nok være en grand prix hvis den var dansk pga den lille tank..Monza- gp har den store Monza tank.
.jeg vil tro den bliver dømt som køre mc uden plade..og falsk tegnet forsikring...så du ryger nok i spjældet...en uges tid...4 gear er der kun ca 250 knallerter solgt med en undtagelse fra tum 110..de er alle på en liste som politiet kan slå op i og tjekke..der er din så ikke på..så bum bum..

jeg har et dansk gp stel du kan købe. eller bytte.. tror jeg ikke de tjekker motoren..så er du næsten helt lovlig..
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... nå her er der også kommet billeder, og ja du nævner selv den er importeret.

jeg tror altså ikke det er så forbudt at køre på sådan en længere, loven er jo lavet om igen så der må være alle de gear der er plads til i gearkassen og vægtgrænsen på 60 kg er fjernet, så jeg begriber ikke hvorfor politiet skulle betragte sådan en knallert som en uindregistreret motorcykel.

jeg ville ikke ødelægge et nummermatch ved at bygge delene over på et dansk stel - samlerværdien er selvfølgelig størst hvis den virkelig var solgt som dansk.

hilsen olieklud
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af martin79 »

Nej jeg kunne ikke drømme om at skifte stel på den. Det ville nok være en dårlig investering. Helt enig med dig olieklud. Den ville være mere værd som dansk knallert. Ingen tvivl om det. Til strynboen. Det var da besynderlig måde at udlægge det på. Skriver du altid sådanne beskeder til andre mennesker ?...
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af 12V »

Jeg har nu aldrig hørt om en tur i fængsel for at køre på tysk knallert, kan heller ikke finde en paragraf der fortæller dette.

Den bliver ikke mere lovlig af at få et dansk stel. Politiet har ingen opslagsværk for stellet, det er Tum-110 nummeret på motoren der er vigtig, og så de begrænsninger som tum nummeret dækker over.

Min forsikring har ingen problem med at forsikre tyske maskiner, jeg har nævnt det i samtalen. Hvad der så sker når man kører for hurtigt er nok en anden sag.
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af martin79 »

Helt enig med dig 12v. Kiggede lige lidt på det iaftes. Der skulle ingen problemer være i det
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Knallert igen fra da man var dreng :)

Indlæg af Twinsport »

Hej

Fin knallert! :rocks

Vi har ofte diskuteret muligheden for lovligt at kunne køre på en knallert, som ikke oprindeligt var typegodkendt i Danmark. Der har været mindst to fraktioner, hvor den ene har et lidt mere løst forhold til lovgivningen, end den anden.

Personligt vælger jeg at fortolke lovgivningen så den passer bedst ind i mit kram, men jeg laver altid en risikovurdering, hvor fordele og ulemper vejes op mod hinanden. På den måde kan jeg vurdere, om en evt. risiko er værd at løbe.
claus olieklud skrev:... loven er jo lavet om igen så der må være alle de gear der er plads til i gearkassen og vægtgrænsen på 60 kg er fjernet, så jeg begriber ikke hvorfor politiet skulle betragte sådan en knallert som en uindregistreret motorcykel...
Jo-jo, men vi kan ikke bare overføre nye regler til gamle køretøjer. Med nogle ganske få undtagelser, vil et køretøj altid være omfattet af det regelsæt der var aktuelt da køretøjet var nyt og blev godkendt. To eksempler er, at biler og motorcykler ubetinget skal have stoplys, ligesom motorcykler ubetinget skal føres med kørelys. Det var ikke krav for 70-80 år siden, men det er det nu. Der er sikkert andre eksempler, men ikke mange.

Derfor vil man (med god ret) kunne hævde at en knallert skal overholde den oprindelige typegodkendelse for modellen. Typegodkendelsen dækker hele køretøjet, altså lys, bremser, sæde, vægt, signalapparat og motor (med tilhørende TUM-nummer). Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der kan accepteres, men jeg forestiller mig at man ikke får problemer, hvis man blot sørger for at overholde den typegodkendelse der oprindeligt blev lavet på knallerten. Men dermed bliver opgaven med at ombygge knallerten hurtigt stor, da der er en mængde oplysninger som skal indhentes og kontrolleres i forhold til knallerten man står med. Gennemfører man dét projekt, er man formentlig kommet meget langt.

Nu kan man så overveje, om man vil springe over hvor gærdet er lavest. Her er det at risikovurderingen kommer ind. Hvordan bliver man straffet hvis uheldet er ude, eller hvad sker der hvis man bliver indblandet i et uheld? Sådanne vurderinger kan vi lave individuelt, afhængig af hvilke risici vi er villige til at løbe.

At stole på at man har alt på det rene, blot man har tegnet en forsikring, er naivt. Man har selv pligt til at overholde en given lovgivning og sætte sig ind i regelsættet. Længere er den ikke.

/Steen
Besvar

Tilbage til "Præsenter dig selv"