Vespa Bravo, sluk motoren.

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Vespa Bravo 88
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
Kontakt:

Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Vespa Bravo 88 »

Hej I kloge knallert-mennesker.
Jeg har købt en Vespa Bravo fra 1988, og er meget glad for den.
Jeg havde en magen til for ca. 20 år siden, men kan ikke huske så meget om mekanikken.
Som jeg husker det, kunne jeg slukke motoren ved at "aktivere" det lille sorte håndtag, som også bruges ved start af knallerten, men jeg kan huske forkert, så er der nogen der kan af/bekræfte dette?
Nu bliver jeg nødt til at slukke den på chockeren, og det mener jeg ikke er rigtigt, men hvad ved jeg...

Gode råd modtages :-)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Jensmc »

Den skal slukkes med det omtalte håndtag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Vespa Bravo 88
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Vespa Bravo 88 »

Det mener jeg jo også, men det er kun ca. Hver 2. Gang det virker, ellers må jeg slukke på chokeren.
Gode råd til, hvad der kan være galt?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af 12V »

Der sidder et ventil i topstykket, det åbner kompressionen ud i det fri. Jeg tænker dit kabel er til den lange side, så den ikke trykker ventilen nok ned.
Hvis kablet er original med fastloddede nipler, kan du bukke lidt på den fjederarm der forbinder kabel og ventilen. Det må heller ikke være for stramt så den åbner hele tiden, midt i mellem :-)

Alternativ en skruenippel på kablet hvis det er helt galt med længden.

Edit: kan også være at kablet er slidt der hvor det sidder i topstykket, måske er yderkablet ved at smutte ned gennem sprækken.
Vespa Bravo 88
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Vespa Bravo 88 »

Super, jeg prøver at kigge på det søndag, lyder som om du sagtens kan have ret.
Takker
Vespa Bravo 88
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Vespa Bravo 88 »

Det er helt sikkert her problemet er, men kablet ligger bare løst hen over cylinderen, bortset fra en strips, hvor det er fastgjort til stillet.
Hvordan burde dette kabel sidde?
Evt. nogle der har et billede?
Mvh. Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af 12V »

Der er to måder hvordan kablet er koblet til dekompressions ventilen. Hvis du har det lille Ciao topstykke, så trykker yderkablet direkte på fjederarmen og niplen hænger under en krog på øverste højre pindbolt.
På Bravo, Si, Grillo etc sidder der en kabelholder i selve topstykket, hvor yderkablet er monteret og niplen trækker i øjet på fjederarmen. Kablet kommer bagfra mellem tank og stel, slår en lille krølle og lægges i slidsken i topstykket.

Så det kommer an på hvilket topstykke der er monteret, det kan sagtens være at nogen har monteret et Ciao topstykke.

Ciao:
ScreenShot001.png
ScreenShot001.png (486.33 KiB) Vist 6149 gange
Niplen hænges i denne krog: https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... citta.html

Bravo:
topstykke-43mm-piaggio-31.jpg
topstykke-43mm-piaggio-31.jpg (30.9 KiB) Vist 6149 gange
topstykke-43mm-piaggio-33.jpg
topstykke-43mm-piaggio-33.jpg (28.94 KiB) Vist 6149 gange
Den røde ring viser hvor yderkablet monteres.
Vespa Bravo 88
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Vespa Bravo 88 »

Det vil jeg lige gå hjem og tjekke, kablet ligger nemlig bare "løst" ovenpå topstykket nu....
Vespa Bravo 88
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 19. jun 2019 11:35
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Vespa Bravo 88 »

Endelig tilbage efter en lang ferie.
Det er nok ikke et Bravo topstykke, der sidder på den så, for der er ikke denne Slidse i det. Øv...
Jeg må se om jeg kan finde en måde at gøre kablet fast, så det virker som det skal.
Nogle gode ideer?

Er der forresten nogen der kan fortælle årgangen ud fra stelnummer : DGM 50438 0M

Mvh. Steen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af Jensmc »

Hvis en Bravo er gammel nok, er det et Ciao topstykke, der sidder på.
Kig evt. på en salgsbrochure
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo, sluk motoren.

Indlæg af 12V »

Så skal du have denne krog:
https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/e ... citta.html

Det nummer du har fundet er den italienske typegodkendelse, det er ens på alle modeller som din. Stelnummer burde stå under bagagebærer i højre side, på stel røret. Hvis det er en dansk årgang 88 du har. Opbygningen burde se sådan ud " WVV 1234567 X ".
Det italienske stelnummer sidder på en plade foran baghjulet, helt nede i bunden af stellet.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"