Vespa Ciao start problemer

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
thhen
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 21. maj 2012 20:55
Kontakt:

Vespa Ciao start problemer

Indlæg af thhen »

Hej alle.

Jeg har lige købt mig en fin lille Vespa Ciao. Dog vil den ikke starte..

Jeg har haft tændrøret ude, hvilket er vådt og "dufter" af benzin. Så benzin får den nok af.

Derudover har jeg tjekket tændrøret, og her er det underligt - der kommer kun lige lidt gnist når jeg trædder i pedalerne og når jeg stopper med at træde. Når den er oppe i omdrejninger gnister den ikke..

Jeg håber på i kan hjælpe mig med at svare på hvor fejlen ligger? Er det tændspolen eller hvordan og hvorledes? Det skal lige siges dette er min første knallert, har førhen haft scootere. Men har teknisk viden så bare fyr løs.

Mvh Thomas H
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af FS1originalen »

Jeg Har købt en del Ciao, Bravo og SI i tidens løb. De var altid til salg for næsten ingenting - altid fordi de ikke kunne starte, og sælger altid mente at "den nok bare lige skal ha et nyt tændrør"...
Efterhånden lærte jeg at den sætning altid betød "jeg har boret lortet og siden har den ikke kunne starte" :oops:

Vespa motorerne bruger krumtappens slag som drejeventil og den er altså kun 11-12mm bred såvidt jeg husker, så hvis indsugningshullet bag karburatoren er boret op til denne størrelse eller mere så får du ikke liv før motoren har været omkring en maskinarbejder der kan presse en prop i og lave den rigtige runding inde i krumtaphuset så den kan lukke tæt :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af Jensmc »

Det er helt rigtigt, Erik. I dette tilfælde er tændrøret vådt. Ville det have været det, hvis den var ødelagt i indsugningen?
Hvis det er den rødbrune tændspole, uanset om den sidder i højre side eller under motoren, så er den ikke særlig stabil.
Jeg plejer at kontrollere gnisten ved at koble baghjulet fra, og så bruge en boremaskine med den rette topnøgle til at rotere motoren. Så er det ret nemt at se, om gnisten er OK. Den sorte tændspole, som på de nyere er placeret i venstre side, fejler som regel ikke noget.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af FS1originalen »

[quote="Jensmc"]Det er helt rigtigt, Erik. I dette tilfælde er tændrøret vådt. Ville det have været det, hvis den var ødelagt i indsugningen?/quote]

Ja, det mener jeg det vil! Det opadgående stempelslag vil jo stadig suge benzin ind fra karburatoren og noget af det vil selvfølgelig finde vej op igennem skyllekanalerne...

Jeg siger ikke at det ER fejlen her - blot at det var det første jeg ville checke på en nyindkøbt Vespa!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er meget enig med Erik... Plomberingen af motoren er særdeles effektiv ift amatører, der ikke lige tænker over drejeventilsprincippet, den motor benytter.

Nogle uoriginale krumtappe er endda for smalle (bl.a. første serie fra New Competition), og så kommer den aldrig til at slutte tæt.

Men designmæssigt er det en genistreg i al sin enkelhed.


Med lidt snilde + Durafix kan man udbedre skaden, men det kræver tålmodighed, lidt rustfast stål og en god blæselampe...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af Jensmc »

Det kan jeg godt se. Men så vil den engang imellem slå en skid eller flere, når benzin/luft forholdet passer. Men det gør den måske også.
Det er jo ikke meget, vi har fået at vide om problemet.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
thhen
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 21. maj 2012 20:55
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af thhen »

Umiddelbart er der den ikke boret op eller noget lignende. Det var en lille knægt på 12 vil jeg tro der havde kørt frem og tilbage på deres vej, og pludselig var den gået i stå og ville ikke starte mere. Jeg er næsten sikker på det er noget i tændingen da den ikke vil gniste ordentligt.. kun lige når den begynder at tage omdrejninger i cylinderen og lige når den stopper med at tage omdrejninger. Når den tager omdrejningerne gnister den ikke overhovedet.

nogle ideer?!

Mvh ThomasH
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao start problemer

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg ville lægge ud med kondensator og platiner. Som Jens nævner er den ene type tændspole ret ustabil, men platiner og kondensator er de to komponenter, som får flest høvl.

Din beskrivelse passer udmærket på en død konsensator. Evt. en kortslutning på ledningen mellem denne og fødespole eller/og platiner.

Det tager mindre end en time at pille motoren af og afmontere svinghjulet.

Sorte kontaktflader på platinerne = skift de to nævnte dele. :)

Platinafstand mellem 0,3-0,4mm...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"