Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Brugeravatar
Kriss
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 23. aug 2012 19:23
Kontakt:

Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Kriss »

Halløj herinde :-)
Nu fik jeg endelig tid til at få skrevet lidt.
Jeg købte mig for en lille måned siden 2 stk. Velo Solex 2200 fra 62 og en bunke reservedele.
den ene af veloerne er nok mest til reservedele, men er i gang med at sætte stellet i stand og gøre det pænt så det bliver den "nye" velo.
jeg har nu været igang med et støre renoverings projekt og har nu fået "styr" på motoren, men den vil ikke starte, det ville den dog heller ikke da jeg havde fået den hjem. der var den også noget medtaget, den har stået i et lille år uden en kærlig hånd :-( , men tænkte nu kaster jeg mig ud i at splittet den ad og så ellers få nusset og renset den.
Nu er den så blevet nusset og renset og samlet igen og jeg kan på ingen måde få liv i den.

Den gør følgende.
Når man cykler på den virker det som om den gerne vil i gange, den pruster lidt og virker som om den trækker når den pruster, og der hvor den var tættest på skulle jeg holde den igang ved at cykle som en vanvittig. den ville ikke holde sig kørende.

Jeg har prøvet følgende.
Skifte karburator, stillet på platiner, prøvet med et tændrør fra en anden velo der køre, tjekket gnist, det er der, der er tilbage løb fra karburator, skiftet pakninger, set om snøfteventil sovser, denne er også skiftet.

Jeg er ved at gå ud af mit gode skin, kunne virkelig godt tænke mig at nå at køre en lille sommer tur inden det bliver alt for meget efterår.

Håber i kan gi mig en hjælpende hånd er lidt desperat :crying
på forhånd tak.
Med venlig hilsen.
Kristian

1 stk. Velosolex model 2200 årgang 62.

Denne maskine lever fuldt op til mit lille moto.
"Bevæg dig kun med livets hastighed"
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Michael »

Jeg har ikke lige tid nu, men jeg tror det er den lille glaskugle i din bensinpumpe det er galt med.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af strynboen »

prøv at tage den skrue ud i krumtaps huset..aller nederst under cylenderen..den har en lille kobber pakning..den sidder ved den ene skrue som holder tanken...
så kan du tappe løbesod...alså det olie som samler sig i krumtaps huset ud...det kvæler motoren totalt hvis der er en sjat dernede..er der kompresion nok

den kan jo have smadret stempel ringene..men det er sjældent...bliver tændrøret vådt??

måske du kan sprøjte noget bensin ned gemmen tændrørs hullet..og vaske motoren godt gennem..når du har fundet aftapnings skruen...for det skal jo ud igen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Kai »

Sådan en har jeg også haft.. og efter en masse roden og pillen med membran og glaskugle i benzinpumpen..gik det op for mig at lydpotten var sodet total til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af strynboen »

de soder også til i det lille 10 mm udstødnings hul i cylenderen...så husk at rense der også...det er nok sikrest at tage topstykket af.. og se at stemplet er nede..så man ikke ridser det..så kan der også renses indefra
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kriss
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 23. aug 2012 19:23
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Kriss »

Hej har nu tjekket alt det som strynboen, Kai og Michael har rådet mig til, men veloen starter stadig ikke. Som note kan jeg fortælle at tændrøret bliver vådt, er det en god ting?
Med venlig hilsen.
Kristian

1 stk. Velosolex model 2200 årgang 62.

Denne maskine lever fuldt op til mit lille moto.
"Bevæg dig kun med livets hastighed"
Jan Skagen
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: ons 27. jun 2012 21:40
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Jan Skagen »

Hej.

Ring til Velo Ole i Skagen. Han kan hjælpe dig.

Hans telefon nr er 42 75 23 57.

Hilsen jan Skagen.
Hilsen Jan Skagen.

Sco Super 1974.
Sco budknallert 1974.
Sco sport.
Brugeravatar
Kriss
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors 23. aug 2012 19:23
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Kriss »

Hej Jan.
Mange tusind tak. fik talt med ole og fandt ud af igennem hans ekspertise at der var bøvl med tændspolen, så den blev skiftet og nu køre den som en drøm. har dog haft lidt bøvl med at den fire takter, til tider ret meget, er der nogen der har et lille fif til dette ?

Men jeg blev faktisk så glad for at få liv i den at jeg har investeret i en mere, eller det vil sige at min frue har til sig selv :-) .
Men der skal skiftes trækrulle (sten) på den og det har voldet mig en del problemer.
Er der måske en der har en snedig måde/rækkefølge dette skal gøres på ? nu tænker jeg ligeså meget på rækkefølgen af skiver, kuglelejer, fjederskiver og hvad vi nu ellers har.
Problemet er lidt at jeg har prøvet samtlige kombinationer (synes jeg) og når det hele er samlet og spændt er det som om der er noget der er spændt for meget og jeg kan ikke få rulle eller motor eller noget som helst til at dreje. det er mig en gåde, har søgt nettet tyndt for manualer og kikket på tegninger til den store guld medalje men desvære uden held.
Og hun vil jo gerne have den til at køre så vi kan trille lidt rund i den danske sommer og ja med til Velo rallyet på bornholm om 14 dage så jeg er lidt i krise :-) .
Håber ikke jeg er alt for træls med mine utal af spørgsmål :oops:
Jeg skal nok blive en haj til velo og kunne komme med indputs her inde på et tidspunkt også.

På forhånd mange tak :-)
Kristian.
Med venlig hilsen.
Kristian

1 stk. Velosolex model 2200 årgang 62.

Denne maskine lever fuldt op til mit lille moto.
"Bevæg dig kun med livets hastighed"
Jan Skagen
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: ons 27. jun 2012 21:40
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Jan Skagen »

Hej Kristian.

Det var så lidt. :bravo
Hilsen Jan Skagen.

Sco Super 1974.
Sco budknallert 1974.
Sco sport.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af apandersphilip »

Hej Kriss, har du fået den til at virke?

Prøv at skifte benzinpumpen, det kunne nemt være den:)
Havde samme problem + andre og benzin pumpen var problemet!:)

AP
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
KennethVA
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 31. okt 2013 12:22
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af KennethVA »

Hejsa.

Jeg har lige købt en 3800 og test kørte den her forleden aften - hastigheden kom op på 23 km/t (GPS). Veloen har hos den tidligere ejer stået i en kælder i 3-4 år og været ude et par gange om sommeren. Fin stand.

Men - mht hastigheden er der så en tjekliste som jeg kunne gå igennem i betragtning af at den ikke har været brugt så meget?

PFT
VH Kenneth
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Twinsport »

Hej Kenneth
Du skal igennem det sædvanlige. Check at lydpotten ikke stoppet, at membranen i benzinpumpen er ok, at benzinfiltrene ikke er stoppede (i pumpen, samt i karburatoren), at tændingen står korrekt, samt at der er ordentlig forbindelse mellem tændkabel og tændspole. Hastigheden er for så vidt ok, men den kan trimmes en smule. Kører selv en Solex 1700, som på gps går 45 km/t på flad vej

:hihi


/Steen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af strynboen »

udstødningen kan kokse til i selve udstødnings kanalen i cylenderen..det er bedst at tage cylinder af..og rense grundigt..så man ikke ridser noget...eller i det mindste topstykket af..og dreje stemplet helt ned...så porten er blottet..så kan man blæse rent med trykluft..når man har kradset koksen ud..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af Jensmc »

Måske lidt off, men alligevel.
Fandt nogle aviser på loftet fra 1968. Jeg kiggede så efter knallertannoncer, og fandt denne.
Vedhæftede filer
Photo1530.jpg
Photo1530.jpg (180.62 KiB) Vist 18301 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Jeg kan ikke få liv i min Velo :-/

Indlæg af strynboen »

overlegne motorkraft...og masser af friskluft....ja det passer..kommer du snart ned fra det loft :hihi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"