Vespa Ciao kompression

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

God aften

Er ved at gennemgå en Ciao jeg har købt, testede lige kompressionen til 9 Bar / 130 PSI på varm motor, fuld åben spjæld. Vil i mene det er OK? Motoren er angivet til 9:1 kompressionsforhold.

Den mister nemlig en stor del trækkraft når den er kørt varm, men om jeg har været hurtig nok til skifte til kompressionsmåler? I kold tilstand trækker den fint, alt er 100% std. original uberørt. Platiner er stillet til korrekt mål, de var slidt helt ned til 0,15 mm åbning :o
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Sv: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Det slog mig lige, en sammenpresning af 1 atm luft til 1/9 giver teoretiske 9 bar.
Og det giver egentlig meget mening, min hverdags scooter har en kompression på 11 bar (nyt cylinder) og sættet er angivet til en kompression på 11:1.
Troede bare der ville gå mere tryk tabt.

Må nok lede et andet sted, måske en ny kondensator.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har oplevet en Ciao lave samme nummer pga. en defekt bundpakning.

Kreidleren gør det, når dysen er for stor, potten tilstoppet eller filteret uden tilstrækkelig gennemgang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Bundpakningen har jeg ikke kigget på, det andet er der styr på.

Så det vil jeg da lige gøre en gang jeg har tid :)

EDIT: Havde du ikke også dette symptom ved en defekt kondensator, eller husker jeg forkert?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af kreidlerhansen »

Nope. Død kondensator duer bare ikke. Motoren kan starte fint, men sætter ud - nogle gange ved lave omdrejninger, andre ved høje. Andre gange vil den helst ikke starte, men kører gerne, når den er varm. Andre gange igen virker den fint på kold motor, men sætter ud med varm motor.

Man er IKKE i tvivl om, at det er en tændingsfejl, og de fleste går i panik og tænker 'defekt tændspole' som det første, men 9/10 tilfælde er det altså bare kondensatoren.


Din symptombeskrivelse tyder på alt muligt andet end præcis kondensatoren... synes jeg! ;) Det eneste tændingsrelaterede, jeg kan komme på, som matcher din beskrivelse, er aaaalt for tidlig tænding = motoren bliver overophedet. Det kniber bare lidt med at give så meget for tidlig tænding på Ciao'en...!
:thunge


Slidt stempel eller blot stempelringe som har mistet deres elasticitet er faktisk et udmærket bud. Sidstnævnte sker jævnligt for især støbejernsringe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Klæbrige stempelringe er jeg kommet frem til :P

Lige da jeg hev cylinderen af, troede jeg stemplet var skrot. Men det viste sig bare at være et tyk lag sod, den øverste stempelring sad meget fast i en klæbrig sod/olie blanding og den nederste hang også lidt når man trykkede den på plads.

Et par timer benzin og lidt mekanisk rensning og det er fint igen. Det blev dog sent i nat, så jeg ved ikke om det var fejlen, men det går jeg nu ud fra.

Billede

Billede

Har også målt stempel, cylinder og ringene. Alt er fint, går jeg i hvert fald ud fra. Kan ikke finde max. ring gab i de dokumenter jeg har på sådan en motor. Den øverste har ~0,25 mm og den nederste 0,2 mm gab. Det er vel fint?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Haynes manualen havde noget info på end gap:

Billede

Dvs. fra ny er de 0,1-0,25 og de mener man kan køre med dem indtil gabet er hele 2 mm? :o
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af kreidlerhansen »

Føj for fa'en, noget stads! Men det er da helt sikkert løsningen på balladen!

Læg cylinderen på håndballen med øverste pakflade nedad, så boringen slutter tæt mod hånden. Lad stemplet falde ned i cylinderen; Hvis det daler langsomt på 'luftpuden' mellem stempeltop og hånd, så er det fint. Dratter det lige igennem, skal cylinderen bores til næste størrelse.

Stemplet skal være uden ringe og være rent og tørt. Det samme gælder selvfølgelig cylinderen.

Hvis du kan finde et par nye ringe til det stempel, kan du vel lige så godt skifte? De kan miste deres evne til at fjedre, og så slutter de ikke tæt, uanset ringgabet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Jeg har udmålt cylinderen med en to-punkts måler, og stemplet med en skydelære på det bredeste sted bagerst. Og det er alt fint, knallerten har angivelig kun kørt meget lidt. Der er ikke en gang en mærkbar kant i toppen. Det er en gammel dame der har haft den, hun har købt den ny i 95 og kørt indtil hun var 89 år gammel et par år senere, derefter har den bare stået. Tror ikke hun har brugt den bedste olie, og ved ikke hvor god hun har været til at blande :wink:
Det gamle benzin jeg tappede af lugtede ekstrem ækel sød, ved ikke hvad der sker med benzin/2T olie efter nogle år. Samme lugt har jeg haft i en FS1 tank jeg købte til et stumpemarkedet. Meget mystisk lugt der forpestede hele værkstedet.

Har en pakke på vej fra Holland, havde jeg da bare vidst at jeg manglede et sæt stempelringe. T-Hansen har et sæt liggende, men deres stempler og ringe er med L i toppen. Jeg prøver de gamle ringe, det er jo en smal sag at skille den ad igen.

En sjov detalje, sådan en Ciao kører med 0,105 mm luft mellem stempel/cylinder fra ny af. Slidgrænse er på 0,155 :o
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af kreidlerhansen »

Næppe!

Det er tommemål, du har fat i:

0,00105" x 25,4mm = 0,027 = 2,7/100mm
0,00155" x 25,4mm = 0,039 = 3,9/100mm

Tolerancemål i tomme angives ofte uden andre detaljer end de mest nødvendige decimaler! Ergo:

.105
.155

Tallene er rigtige, din enhed er ikke. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Haynes:

Billede

Org. Piaggio værkstedsmanual:

Billede

Det er kun alu modellen de angiver til 0,03 mm, de andre omkring 0,1 mm.

Jeg troede heller ikke mine egne øjne! :P
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af kreidlerhansen »

Sygt!

Ved bare 6-7/100mm begynder Kreidleren at rasle og banke... disse mål er dobbelt op!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

It's alive... Så meget som en 1 HK Ciao nu kan være :P

Kører rigtig godt og utrolig støjsvag. Iflg. Piaggio et eller andet EURO norm skulle den nappe 61,x km/l i 30 km/t udgave :o
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:It's alive... Så meget som en 1 HK Ciao nu kan være :P

Kører rigtig godt og utrolig støjsvag. Iflg. Piaggio et eller andet EURO norm skulle den nappe 61,x km/l i 30 km/t udgave :o
Det tror da fanden, når tolerancen er stor nok til 3/4 af benzinen recirkuleres forbi stemplet! :hihi

Godt der ikke skulle andet til!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Ciao kompression

Indlæg af 12V »

Fik lige pudset den i dag, og lavet de sidste småting:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Dejligt vejr i dag, fik kørt 30 km og den spinder bare.

Billeder: http://www.scootergalleri.dk/galleri/308416-vespa_ciao" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"