Omer Scrambler renovering

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Vi fik en meget stor overraskelse i går.

Har altid undret mig over det 5. tandhjul på den sekundære aksel, som ikke havde en modpart på den sekundære gear aksel. Jeg troede ikke den blev brugt til noget, men det gør den så åbenbart alligevel. Tror den kører på den ekstra aksel denne motor har, hvor den lige kører en tur over et ekstra tandhjul ved kickstareren.
Knallerten har et bakgear! Ja, jeg troede ikke mine egne øjne da jeg fik den sat i hvad jeg troede var 1. gear og den kørte baglæns. Det første jeg tænkte var, hov - der er noget helt galt med tændningen. Men så skiftede jeg opad og så var der fire fremadgående gear. Den har ca. samme udveksling i 1. frem og tilbage. Gearene ligger R - N - 1 - 2 - 3 - 4. Motoren er samlet helt som den var inden den blev adskildt, den så ikke ud somom den havde været splittet ad før. Der er også lavet meget om på gearkasse og skifte mekanisme på denne motor, har faktisk ikke kunne finde en eneste på nettet, billeder eller tegninger, der matcher denne.

Jeg tænker den har været lavet til en eller anden budknallert, eller trehjulet maskine? Men har ikke kunne finde noget på google - kender i noget til en Minarelli P6 blok med 4 fremadgående gear og ét bakgear?

Smider lige en video når vi har leget mere med dyser i denne uge, det skal nok ses før man kan tro det :hihi

Ellers virker den til at gå godt, vi har en 7 mm "plumbe" i den nu og er ved at justere karburatoren til denne opsætning.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Tror måske jeg har fundet noget info:

http://en.wikipedia.org/wiki/MEBEA" onclick="window.open(this.href);return false;

Citat:
Its most successful products were light three-wheeler thucks with 50 cc Zündapp engines, that became a common sight all over the country for almost three decades and were exported (in commercial and passenger variants) to African and Asian markets. Its mopeds and motorcycles (models including the Junior, Apollon and Hermes) mostly used Zündapp engines as well as MEBEA's own (built under Minarelli licence), and some were used, among others, by the Greek Postal Service and the Telecommunications Organization.
Det er nok noget i den stil den stammer fra, jeg googler lige lidt videre :)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Nabo Jan »

Fed detalje :(y)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Vi har fået den justeret ind med en 7 mm "plumbe", den kører max. 44 km/t nu. Jeg har fundet et mindre fortanhjul (12T vs. 13T). Så burde den teoretisk ende på 40-41 km/t max. Og det kommer nok til at passe meget godt, den mangler lige lidt trækkraft i 4.

Lidt ærgeligt at Dellorto SHA karburatoren ikke har nogen indstillinger udover hoveddysen, den går ikke helt rigtig ved mellemgas (tror for mager). Det eneste man kan gøre er at bore i dyserøret.

Den har også svært ved at starte på kickstarteren, og jeg begriber ikke hvorfor. Den starter omgående når man skubber den, selvom man kun lige får tørnet motoren nogle få gange. Kickstarteren på sådan en Minarelli motor har ellers en stor gearing der drejer motoren en del gange med god fart. Tror måske det er den magre blanding i mellem området, men chokeren hjælper heller ikke. Cylinder kittet er som ny, ringgab meget småt, kompressionen vildt god. Tændingen har vi ikke gjort noget ved, den er justeret til at tænde på det rigtige sted og den gnister fint. Tændrøret er selvf. nyt. Den er også 100% tæt over det hele, komplet gennemrenoveret.
Har i nogen ideer? Ved nogen værdierne for sådan en Ducati platin tænding? Jeg har målt alle spoler, værdierne er dog hjemme. Den gnister ikke mellem platinerne.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Det lyder mystisk...! :whew Man skulle næsten tro, chokeren var uvirksom, men den tørner vel ikke hurtigere, når den skubbes i gang i 1. gear?

Hvis der skal flere omdrejninger til, før den slår i gang, lugter det lidt af svag gnist. Det skulle angiveligt påvirkes af spoleankrenes position ift. magneterne ved tændingstidspunktet = spolens afrivning = en størrelse, jeg aldrig har haft behov for at måle ud, så det er kun et løst input.


Sjov detalje med bakgearet, i grunden...! :(y)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Ja der kommer snart video med bakgear, jeg tabte godtnok kæben da jeg skiftede til "første gear" og den trak baglæns :D

Min teori er også svag gnist, den er der - men jeg har set bedre. Mener fødespolen målte rimelig lav, 0,6 ohm - primær tændspole 2 ohm og sekundær omkring 6500 ohm (frit fra hukommelsen). Har justeret tændingen efter værkstedshåndbogen for samme motor, og det passer 100% med de fabriksmærker ankerplade og blok har. Tror måske fødespolen er på den lave side. Jeg burde kunne måle en AC spænding på fødespolen, hvad skal sådan en ca. lave - en 50 Volt minimum? Vil også lige prøve hvor lang gnist den kan trække fra tændkablet alene.

Chokeren er den typiske plade med lille hul, som sådan en SHA karburator har. Kompressionen er så god, at vi næsten ikke kan starte den i 1. gear - den blokerer simpelthen hjulet med mindre man løber stærk og 90 kg på sædet. Nu er den også gearet ret voldsomt ned, med et stort 48T bag (35T std.)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Kan se en Piaggio scooter laver 150-200 VAC fra fødespolen, nogen der ved hvad sådan en ældre Ducati spole skal lave, eller måske har en liggende de lige man måle modstanden på?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Kai »

Scooteren er sikkert CDI ? De ligger typisk der i området af 150-200V. En gammel platin tænding (udvendig tændspole ?) giver næppe mere end 6-8V
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Ja, udvendig tændspole. Synes bare noget siger mig at de giver noget mere end 6-8V? Den har jo en spole til lys, og en til tændspolen alene.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Kai »

Det er lidt som på Yamaha, ikke ? lysspole og fødespole.

Jeg kender ikke Ducati tændingen, men udfra den spinkle erfaring jeg har med magnettændinger, så vil jeg stadig skyde på spændingen ligger der omkring 6-8V måske et par volt højere. Spolen er heller ikke fysisk meget større end lysspolen, er den ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Jo samme princip, fødespolen er den øverste på billedet. Kosmetisk ser den jo meget fint ud.
http://12v.dk/wp-content/gallery/omeren ... -24-29.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tråden er noget tyndere og den har flere viklinger, så jeg tror den giver lidt mere - men sikkert ikke i nærheden af det jeg først gættede.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Tændingen trækker fint en gnist lidt over 1 cm fra tændkablet direkte. Så jeg udelukker tændningen i første omgang.

Tog lige en kompressionstest, selvom jeg synes den har rigtig god kompression, sådan følt med hånden. Men det viste sig at være ret lav, især hvis man ser hvor højkomprimeret den er :shock:

Cylinderkittet så ellers ud som ny, men stemplet så mere slidt ud. Monterede det bare uden at måle noget som helst, det må jeg få gjort nu.
Vedhæftede filer
5,5 Bar
5,5 Bar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

En hurtig måling med skydelæren, 15-20 tiendedele slør mellem stempel og cylinder - burde nok have checket inden :?

Måler cylinderen på arbejdet i morgen for at se om et nyt std. stempel kan gøre det, eller om den skal bores op til næste overstørrelse. Tiden bliver knap, levering fra tyskland (med mindre noget her har noget liggende?) og så op boring. Den skal ud og trille 600 km d. 8.8 :P

Der er lidt billeder her:
http://12v.dk/omer-cylinder-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ring gabet var også helt ved siden af. Mon ikke den kommer til at gå som en drøm når det er fikset :)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af claus olieklud »

hejsa 12 volt... den må da havde raslet noget kraftig med alt det slør ? det er vist også lidt heldig den ikke har smidt den øverste stempelring, jeg kan se det er et kombinationsstempel med L-ring i toppen og traditionel stempelring nederst...
det kan også fåes til puch - jeg har et helt nyt 38 mm kombistempel komplet tolerance 1 at ligge, men er det ikke 40 mm du skal bruge ?
hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Jo den rallede en del i tomgang og ved bundgas uden større belastning. Det var det der fik mig til at måle kompressionen, selvom jeg ikke har kørt meget på den, så har stemplet lavet ravage i cylinderen under kørsel. Den kører med 38,8 mm stempel, nu får den et 39,2 mm stempel. Fandt et Vertex stempel til 250 kr,- med fragt fra italien.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Har fået boret cylinderen op, lækkert resultat. Men italieneren har sendt de forkerte stempelringe med, og det finder jeg først ud af bagefter.

Fandt nogle her:
http://www.mopedland.ukfsn.org/atozring/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fik svar her om søndagen, skulle give ca. 110 kr for et sæt med fragt.

http://12v.dk/omer-cylinder-repair/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Fik tilsendt de rigtige stempelringe fra italieneren, så nu er der to sæt :P

Nu starter den helt fint på kickstarteren, men den er nok boret lidt for stort, den raller noget. Nu skal den bare køre, så må han ofre endnu et stempel og en opboring hos en professionel (hvis sådan en kan findes) senere. Hvis jeg kan finde en der rent faktisk gider at bore til de mål man angiver, og ikke efter egen "erfaring".
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af strynboen »

italy skal rasle..de er elegante..men ikke altid presise..everton hed derfor rasleton..bare hør en dukati kobling..de overdøver min honda
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Det kan være det bare er det så :-)

Jeg kunne nemlig ikke presse et smal og tynd 0,05 søgerblad imellem stempel og cylinder. Det plejer jeg at kunne gøre hvis en cylinder faktisk er på de 0,05-0,06 stykker.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så fik jeg justeret det sidste og kørt en testtur, den kører fandme godt! Den er alt for stærk til den lille gearing, den brøler bare derudaf ligemeget hvad gear man vælger. Kørte op ad det stejleste sted jeg kunne finde ved det gamle Sluse i Højer, ingen sved på panden overhovedet!

Der ligger billeder af den færdige knallert her:
http://12v.dk/finished-the-omer-scrambler/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ville også filme den, men mit GoPro var helt flad for strøm. Det kommer en anden gang, i skal jo se bakgearet i aktion :D
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"