Manual og stumper til SuperBravo som har tabt pusten

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
hjshjs
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 9. maj 2016 21:53
Kontakt:

Manual og stumper til SuperBravo som har tabt pusten

Indlæg af hjshjs »

Hej
Jeg har efter 18 år trukket min gamle lidt rustne Vespa SuperBravo frem af mørket i udhuset. Gensynsglæden er stor. Det er listen over spørgsmål dog også. Den fik lidt ny benzin på og startede i 3 hug. (Flot) På hævet støttefod kan den godt stå og holde tomgang og den kan også gasses helt i bund. Fadæsen indtræder når den skal til at trække noget. Når den skal "trække i gang" står den bare og knurrer i lave omdrejninger. Men får den lidt hjælp (et skub) kan den godt komme i gang og så går det over stok og sten - indtil vi skal op af bakken. Så ender jeg hvor vi startede med at den står og knurrer af mig. Jeg har skruet meget i de forgangne år - men mest i diesel traktorer så min 2 takter erfaring er beskeden. Som jeg husker det var det problem at den ikke ville trække som blev værre med tiden dengang - så købte jeg bil og glemte den.

Den her pjalt kan jeg ikke finde en manual til. Sumper fra Ciao / SI passer ikke (jf diverse fora) og jeg er egentlig ikke meget for at skille den ad hvis ikke jeg kan få ordentlige stumper. Den skal ikke tunes. Den skal bringes op til ordentlig kørestand og så bare ejes fordi den er sjov at have.

Så i første omgang søger jeg en ordentlig værksteds manual til en Super Bravo "1" (Det er ikke en "2'er")

Endvidere - kan problemet være slyngkoblingen? har de flere trin - kan de gro fast / slides op?

Jeg har blæst karburatoren og luft filteret bagud og efter som jeg ikke døjer med at den går ud har jeg egentlig ikke indtrykket at karburatoren er problemet.

Men hvad med kompressionen - skal jeg have den helt splittet ad for at undersøge det.

Jeg aner ikke hvor langt den har kørt - da jeg købte den var km tæller og spedometer defekt - fik det aldrig lavet da jeg var ung. Selv har jeg vel kørt 2000-3000 km på den i sin tid.

Mvh. HJS
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Manual og stumper til SuperBravo som har tabt pusten

Indlæg af 12V »

Hej HJS

Den deler en hel del stumper med Ciao/Si osv. Men pga. kickstart og variomatik er der nogle forskelle.

Jeg går ud fra at din SuperBravo kører med CDI tænding, den skal ikke justeres, så tænding burde vi kunne udelukke.

En slidt kobling eller variomatik giver ikke de symptomer du oplever, det lyder mere af manglende motoreffekt. Du er selv inde på kompressionen, måske er stempelringene groet fast i oliesnask/koks. Det var de på min Ciao. Hvis du har en kompressionstester, så prøv og mål hvad den kan komme op på. Gasrullen helt i bund og så roter motoren indtil trykket ikke stiger. En sund Piaggio motor laver 9 bar.

At puste karburatoren igennem er ikke altid nok, den lille SHA fra Dellorto har meget små kanaler og hoveddyse. Prøv og kør en tynd tråd gennem alle åbninger for at være sikker på ren gennemgang. Bare en smule oxidering ændrer betydeligt på diameteren og køreegenskaberne. Husk alle huller i strålerøret ind mod motoren og den lille tomgangsboring under røret (i aluen).

Kan udstødningen være tæt? En hurtig test uden udstødning kan af/bekræfte dette, bare ikke kør for meget uden. Motor, ører og naboer er ikke så glade for det ;)

Her er noget litteratur: viewtopic.php?f=142&t=17719

Min makker har en magen til i super stand, den render 40-45 km/t uden at der er pillet ved den.
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Manual og stumper til SuperBravo som har tabt pusten

Indlæg af Clearice »

Køsters Motorboghandel forhandler MANGE manualer, værkstedshåndbøger og reparationsanvisninger til mange forskellige knallerter osv.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"