Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Hej. Har en vespa Bravo som snart giver mig hovedpine...
Den har kørt fint til at starte med, men nu gider den ikke rigtig...
Den starter meget nemt og holder tomgang. Lige så snart jeg giver gas, hakker den derudaf og gider ikke rigtig noget, og ender med at gå ud.
Jeg har renset dekompressionsventil, karburator, tankhane, benzinfilter.
Nyt luftfilter, udstødning, kobling.
Kørt papir med sprit i gennem platiner, for at rense kontaktflader. Indstillet til 0,45.

Skulle have ny kondensator og platiner i følge tidligere ejer.

Tænker enten gør jeg noget forkert når jeg samler koblingen, eller så det måske noget elektrisk...

Håber nogle kunne have nogle idéer :)
Med venlig hilsen Mads
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af 12V »

Hej Mads

Du har prøvet det meste, det er svært at komme med et godt bud.
Måske er den nye kondensator af ringe kvalitet? Tændrør eller hætte med overgang? Måske en død tændspole, de sorte kopier er skrammel. De originale er røde eller sorte.
Tjek også at alle ledninger fra kondensator, platiner og tændspole ligger korrekt så de ikke kan kortslutte. Tjek for gnavet eller klemt isolering.

Forkert samlet kobling ville arte sig anderledes.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Tak for svaret. Det gav mig noget at arbejde med. Har prøvet med nyt tændrør, finder en tændrørshætte frem i morgen. Må ind til tændingen i morgen, der er faktisk indkøbt aftrækker, platiner og kondensator. Ved du om der ikke er noget med, at man kan måle på de forskellige el dele, for at se om de virker?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af 12V »

Jo der kan måles en del, det fortæller for det meste om noget virker, eller slet ikke. Det bliver sværere når det f.eks først sker ved højere omdrejninger hvor der bliver skabt en højere spænding. Gnisten efter tændspolen hopper nemt 10 mm.

Nå, nok om det, her er nogle data:

Kondensator måler ca 330 nF.
Fødespole 0,5-1 ohm.
Tændspole indgang 1 ohm.
Tændspole udgang 6000 ohm.
Hætte 1000-6000 ohm.

Alle målinger er mellem ledning og stel, alle ledninger koblet fra/adskildt. Målingerne kan svinge en del ud fra det jeg nævner.

Og som nævnt, målingen af tændspolen fortæller ikke alt. Den kan stadig have bøvl med høje spændinger.

En god test du kan prøve, af med tændrørshætten, afisoler et par mm af ledningen. Roter motoren med en skruemaskine eller lign. Tjek at den trækker en stabil 10 mm gnist til stellet.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Hov hov fandt lige ud af den er utæt mellem cylinder og topstykke. Gad vide om fejlen ligger der... Det så alligevel ud til at være en del, men den hakkede jo egenlig også før jeg havde topstykket af.. men gad vide om dekompressionsventilen var blevet utæt, har aldrig set så meget skidt på et topstykke før! Så derefter utætheden ved cylinder og top.. :whew Nå der er mere skrue tid i morgen...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af kreidlerhansen »

Rens og montér! :)

Smør et tyndt lag kobberfedt på topstykkets pakflade og nøk møtrikkerne på plads med en kvart omgang ad gangen, efter du har spændt dem til uden vold.

Jeg går ud fra, den aldrig har haft en toppakning - den har ikke brug for en. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Hej tak for svaret. Skulle faktisk lige til at skrive herinde... Der er "uheldigvis" monteret malossi 43mm på, sælger sagde den var std. Speedo virkede ikke. Syntes godt nok den kørte lidt hurtigere end 30 på vej hjem :D

Nå sad lige og surfet rundt og fandt frem til at det kit har toppakning. Det virker til, at de lidt større kits bruger sådan en. Så må man jo prøve at bestille igen...
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af claus olieklud »

hej... den skal selvfølgelig være tæt i toppakningen, men ellers skyldes manglende evne til at tage gas sikkert den får for lidt benzin - du kan konstatere det ved at holde for et eller 2 af de 3 huller i toppen af luftfilteret når du giver gas, hvis dette hjælper har den behov for en større dyse.

std dysen hedder typisk no 39, du skal helt sikkert væsenligt op i størrelse, især med den 43 mm cylinder som både har flere ccm & længere porttider end en original lovlig 49 ccm cylinder.

hilsen olieklud
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Nu håber jeg posten kan nå at komme med pakning i morgen. Der røg jo selvfølgelig lidt ekstra med :teeth2 Der sidder en str. 40 i. Den tidligere ejer har kørt nogle få lange ture på den. Nåede også at kører en 70 km på den inden den begyndte at driller. Den kørte faktisk helt fint. Tændrøret havde pæn brun farve, dog med en del sod. Der sad et 8'er ngk tændrør i, ved ikke om det havde noget at gøre med det sod...

Har købt nye dyser, de skal prøves når den kan kører normalt igen.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Så kører den igen :rocks

Skiftede kondensatoren og så fik den ny bund og top pakning. Så fik jeg også lige efterset cylinderen og det så helt fint ud. Rensede desuden alle forbindelser på den. Indstillede platiner til 0,40.
Tror faktisk jeg skal prøve med en nummer større dyse. Ellers så starter den virkelig nemt og kører ganske fint igen.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af kreidlerhansen »

Fedt! :D

B8HS er lige koldt nok - jeg havde valgt et B6HS som det absolut koldeste rør. Det bør den kunne holde fri for koks.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af Dudeson »

Fedt du siger det. Købte faktisk et B7HS og et B6HS, for at se om der nu var en forskel på det koks... Har allerede sat b7HS i. Hvis du siger B6HS, så kan jeg da ligeså godt skifte. Så behøver jeg ikke tænke over det :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af 12V »

Jeg har en 6'er i en Ciao der render lidt over 70 km/t, og den har det fint.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo mangler trækkræft, hakker, tager ikke ved gas.

Indlæg af kreidlerhansen »

Well, for at sætte det i relief...: selv på min Kreidler (11.000rpm plus det løse, 14:1 i kompressionsforhold og vel 10HK på motoren), kniber det med at holde B9HS rent. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"