Ciao køre i små " ryk " ??

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Jeg har for kort tid siden købt en 32 år gammel Ciao til konen .
Den har et problem, og det er at den trækker i ” små ” ryk, og det mærkes irriterende når man køre på den. Først troede jeg det var bagdækket der var defekt da det var slidt og gammelt så ud til kassen var sprunget , så det skiftede jeg men det gav intet, og så vil jeg lige høre her om nogen kender til det fænomen og hvad det er inden jeg begynder og skifte alt muligt, det næste jeg havde tænkt på og skifte var remmen, men den ser nu ret fin ud ren visuelt….. kan det stamme fra gearet i baghjulet, er det måske slyngkoblingen, for motoren går jævnt og godt, og går Det ned af bakke hvor den ikke skal trække, så kan det næsten ikke mærkes, men når den trækker mærkes det tydeligt i hele knallerten alle de her små ryk. Jeg har på fornærmelsen det er et gængs Ciao fænomen som andre nok har fundet ud hvad det er, så håber nogen lige kan spore mig ind på det rette problem så jeg ikke skal skifte hele knallerten før fejlen bliver fundet.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Jensmc »

Jeg ville nok kigge på den bagerste remskive. Hvis den ikke har været spændt rigtigt, kan den måske have taget skade. Gearboksen kan også være skadet.
Hvad med lejet i baghjulets højre side? Hvordan har det det?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Lejet i højre side af baghjulet har det fint, og at dreje rundt på gearet i baghjulet mærkede også fint da jeg havde hjulet taget af for skifte dæk, remskiven ved baghjulet ser også fin ud visuelt , at dømme så
Kommer de små ryk ca. 3 gange i sekundet ved en hastighed på 30 km. i timen så måske når remmen har taget en omgang ?? ….. men som sagt så er det kun når den trækker det tydelig mæskes, så var det et leje vil jeg mene det også skulle mærkes ned af bakke som en rumlen , og det er en jævn og stabil rytme de ryk kommer i Proportional med hastigheden , tages gassen / trækket af forsvinder det, det forsvinder og også ned af bakke med fuld gas.…
Var det det lille remhjul bagerst vil jeg mene det skal komme en del tiere da det tager flere end 3 omgange i sekundet ved 30 km. i timen, og det er den rytme de ca. kommer i… lytter man ( så godt man kan under kørsel ) til gearet i baghjulet når man køre så kommer der ingen mislyde eller noget fra det.... ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af knallert »

mangler der noget af remmen..så kun ryggen står tilbage...så ser den fin ud..men mangler det koniske ,,,som der overføre trækkraften...passer fint med at den løber fint med ,uden belastning..men når der skal overføres power..fedter den når "hullerne" kommer til remskiven,,og tager ved igen..når den kommer til det" gode" stykke
strynboen på test profil
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej Knallert
Nej remmen mangler ikke noget, den ser fin ud og lader man fingrene glide over den er den også jævn og mærke til.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af knallert »

ja så er det nok remskiven eller mekanisk slitage tilbage
strynboen på test profil
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Jeg har lige skilt koblingen ad, og der er et slitage problem og en mangel i den, så nu bliver der bestilt noget nyt til den som det næste for og se om det afhjælper problemet.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Ja nye koblingsdele, det gav stadig ikke noget resultat trods de var slidte, nu er der hvis kun det gear tilbage i baghjulet som kan lave det her fænomen....
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af kreidlerhansen »

Er du helt sikker på, en af fælgene ikke slår bare en smule?

Jeg har skam læst resten af emnet, men alt peger bare i retning af, et af hjulene ikke går helt lige. Der skal ikke alverden til, før det kan mærkes.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej Kreidlerhansen
Jeg ved godt hvor du vil hen, og jeg har gjort alt for og se om det kunne være det, i starten var jeg også sikker fordi det gamle dæk var sprunget i kassen og bund slidt op, men den fik et nyt dæk og alt var det samme. Jeg satte konen ud og køre hvor jeg så selv lå bagefter og på siden for og se om noget slog, og ikke lige hvad jeg kan se, jeg har også prøvet med et målepunkt og så dreje hjulet rundt, og finder ikke rigtig noget unormalt.... i dag satte jeg den på støttefod og gav den gas, jeg kan direkte høre de her små ryk når den står og køre med hjulet og lidt gas. Så prøvede jeg og koble hjulet i fri gear hvor kun remmen og bagerste remhjul rotere, og så blev der dejlig ro på knallerten og de her vibrationer og lyde fra de små ryk forsvandt. Hjulet køre helt ubeklageligt rundt og drejer jeg med håndkraft i remhjulet er der intet og bemærke, her tænker jeg på lejer og tænder inde i gearet, alt køre rigtig flot.... Men der er nok ikke rigtig andet og gøre end og få åbnet det her gear, men jeg håbede at nogen før mig havde prøvet det samme og kunne sige direkte at det f.eks er et komplet lejeskift der skal til i gearet, eller et tandhjul / en aksel der plejer og gå til, men jeg kan ikke forstille mig jeg er den første med det her fænomen...??
Nå men der er ikke andet end og prøve få det gear åbnet og se om der er noget man kan se visuelt der er defekt, for der er ikke noget mærkbart udefra ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af 12V »

En 84er må være med to akslet 8,5:1 bagtøj. Den er opbygget af få dele, man kan få et komplet repkit til små penge. Der er to simmeringe, distanceskiver, pakning og et par nålelejer.

Jeg har skruet en del i de Piaggio maskiner, men aldrig oplevet det du beskriver. Jeg spekulerer om det store tandhjul kan glide lidt rundt på udgangs akslen, det sidder løs på akslen på splines, så det kan trykkes ud af indgreb med "cykel knappen". Måske er noget slidt, evt fjederen der holder tandhjulet i indgreb, eller forkert brug af distanceskiver.

Det tyder på du har lokaliseret fejlen, så gearingen skal nok splittes for nærmere eftersyn.
Jeg ville tjekke lejet i trekanten der holder hjulet i højre side, én gang til. Måske er kugleholderen knust så kuglerne kan samles på et sted og låse lidt, måske snyder det når man føler på det med fingerkraft.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej 12V og andre der har vist interesse i sagen.
For nogle dage siden da jeg bestilte koblings dele, der bestilte jeg også en rem, men den må ha været til en anden model Ciao da den var for kort....Men så i dag på mit arbejde fandt jeg en ny rem 9 X 1060 , samme længde som den originale, men 0,5 mm for tynd, den røg lige på, og jeg fik den perfekte tur, alt spillede og knallerten kørte dejligt igen, der var intet og se eller føle på den gamle rem, men utrolig nok kunne den lave så det ikke var til og holde ud og køre på knallerten, men nu køre den som en drøm, og ikke engang med den helt rette rem :D
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ciao køre i små " ryk " ??

Indlæg af 12V »

Fedt der bare skulle en anden rem til. Underligt at en 1060 rem passer, det er normal til Bravo. En dansk Ciao burde køre med 950-960 mm. Men det er jo ligemeget hvis den anden passer :-)
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"