Vespa Bravo 1995

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Så kom der en Bravo mere i værkstedet. Denne gang er det til en kammerat som kørte på Ciao indtil den blev stjålet for ca. en mdr. siden.

Maskinen så lidt hærget ud, men jeg fornemmede at den havde en god substans til en hurtig renovering. Men nogle af de vitale dele var værre end først antaget.

Lad os lige starte med et billede af maskinen:
Billede

Motoren er der åbenbart nogen der har leget bowling med, cylinderen havde kun to intakte ribber tilbage:
Billede

Den har også kørt uden blæserskjolde, så stemplet var heller ikke særlig pæn mere ;)

Gearingsdækslet har været spændt til stellet med for lange skruer, så gevind bøsningerne er knækket:
Billede

Har fikset en masse småting på den og venter nu på reservedele. Opdatering følger når der sker mere, lidt mere kan man se her:
http://12v.dk/vespa-bravo-1995/
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af knallert »

det er de små defekter..som bare vælter frem..som gør nogle knallerter til,,næsten håbløse opgaver.og dyre...
.når man endelig får en helt orginal u berørt..maskine på værksted går det hele bare så meget lettere...
knægtens er for resten en 1992..den køre..men ventil løfteren vil ikke rigtig udlufte..som om bøjlen/fjederen ikke får fat i ventilen..og slyng koblingen er hele tiden blokeret(der er ikke pedaler på).(.kan de have blokeret den for at kunne skubbe i gang)..der er meget fusk på den..
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Ja det render op, heldigvis har flere fra klubben spyttet i kassen med overskudsdele :)

Ang. snøfteren, så plejer jeg at bøje fjederen indtil den rammer, eller tilpasser kabellængden.

Den hyppigste fejl når koblingen er blokeret, er at man har glemt eller vendt distanceskiven bagved koblingen forkert. Den lille forhøjning skal vende ud mod koblingen.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af knallert »

deter som om der mangler noget...skal fjeder/armen bare røre direkte på snøfter ventilen..elller skal der en lille hætte på ventil skaftet
jeg tror de har blokeret koblingen..er det nøvendigt for at løbe den i gang...vi skal have ordnet de småting..vil nok købe en ekstra defekt knallert for at få dele
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Måske hjælper disse billeder?

Koblingen har separat start system, det giver ikke mening at blokere koblingen på nogen måde.
Vedhæftede filer
2017-01-03 19.57.39.jpg
2017-01-03 19.57.39.jpg (339.6 KiB) Vist 14385 gange
2017-01-03 19.57.53.jpg
2017-01-03 19.57.53.jpg (383.59 KiB) Vist 14385 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af knallert »

super ..tak for billed.det giver det hele
.der mangler en masse dele..jeg lavede en lille plade med hul til kabel enden..og brugte pinbolten til at fastgøre den...så jeg har bevægelsen af fjeder/armen helt ok
..men mangler den blik bøjle som holdes af clipsen...så bøjlen smutter forbi..og presser ikke på ventilen.
tror jeg starter en tråd med renoveringen..så får forum også lidt mere liv..når man skubber rundt på knallerten er baghjulet hele tiden koblet på motoren...så vi slæber på et blokeret baghjul...troede det var som en maxi...at man skulle blokere koblingen for at kunne løbe den i gang..siden forrige ejer har gjort det
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Har fået en anden motorblok og samlet motoren. Blokken fik åbnet indsugningsvinduet lidt så styretiden er lidt længere og 10 mm karburatoren kan nu ånde frit. Krumtappen i sådan en Bravo er fra fabrikken den "hurtige" fra 40-50 km/t modellerne, mod Ciaoens 25 km/t krumtap. De to ting hjælper godt på farten, så kan den rende 45-50 med den rigtige gearing. Men denne bliver nok lidt langsommere pga. en kopi cylinder der ikke er så heldig lavet. Gearingen bliver fortsat den originale, den skal bare trække godt og holde sig under de famøse 43 km/t ;-)

Billede

http://12v.dk/vespa-bravo-1995/
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Jeg filmede lidt mens jeg fiksede motoren, så jeg kunne lave en how-to video. Den kan i se her, på engelsk:

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af claus olieklud »

hej Carsten... det er en fin video du har lavet, jeg tror der er mange ude i verden der får gavn af den.
jeg syntes godt om at du ikke gør tingene mere avanceret end de er - normalt syntes jeg folk snakker alt for meget og bruger kompliceret ord, det syntes jeg du slipper nemt om på den gode måde - normalt hader jeg når det er udenlandsk sprog, men du er let forståelig.
det går pænt hurtigt med at renovere sådan en motor hvad ? en time når du arbejder rigtig stærkt. ha ha

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Tak for de pæne ord Claus. Jeg er også aktiv på et tysk og hollandsk Ciao forum, så det gav mening at lave videoen på et lidt mere udbredt sprog. Det ville selvfølgelig være meget lettere og mere flydende på dansk, men det begrænser målgruppen en del. Kan godt mærke jeg ikke taler engelsk særlig tit, det er noget andet end at skrive det, der kan man spekulere længe over ordvalget ;-)
Tror sådan en Ciao motor tager 1-2 timer med rengøring. Alt rå video materiale var 75 minutter, så der er ikke spolet og klippet vildt meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af knallert »

ja super lille film.
.knallerter og mc er meget større i udlandet..på de forums er jeg berømt for mit Wiking English.
.men bare man er teknisk velbefaren..og sørger for at alle svar et korrekte respektere de alle mine sprogmæssige begrænsninger.
.kvalitet overroler alle sprog vanskeligheder..spreder du shit..bliver man hurtigt høvlet ned..det er sikkert..men har man en pointe..og holder et teknisk højt nievo..er respekten altid der..,..og det gor du..super.. :(y)
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Er næsten færdig med Bravoen, har kørt første test tur i går. Den uoriginale cylinder er for svag, fint til en lovlig maskine med heller ikke mere. I min søgen efter en original faldt jeg over denne:

Billede

Den kan man vidst fint vurdere uden følerblade ;)

Flere billeder her: http://12v.dk/vespa-bravo-1995/
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Har skiftet til original cylinderkit, det kører bare en tand bedre. Under kørsel bemærkede jeg slør i kronrørslejerne, simpel opgave tænkte jeg. Men de sad fast som på min 86'er Bravo. Fik den øverste af med masser af varme, caramba og en kæmpe 36'er gaffelnøgle. Den næste måtte jeg tage med dremlen :(

Billede
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af FS1originalen »

Hæ. Er det "standard" at de er groet fast?
Jeg har jo en bravo liggende som er skilt ad i atomer - det eneste der endnu ikke er lykkedes mig at få af er forgaflen :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Åbenbart, det var helt det samme på min 86'er. Det mest mærkelige er at der nærmest ingen rust var på gevindet når den så endelig kommer af.

Billede

Har et stel mere på lager til et markræser projekt, glæder mig allerede til at skille den ad :P
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Jeg har også skiftet kronrørslejer og skåle på fruens Ciao, et par dask med en hammer og en stor dorn og skålene var ude,
det gik rigtig let for mig.
Fandt så ud af den havde et problem og det var at den store møtrik og kronrør ikke var i orden i gevindet, efter en dags
kørsel så var der slør i forgaflen igen på trods af nye lejer og det hele sat sammen som det skulle, jeg spændte møtrikken alt det jeg kunne og kunne ikke mærke noget defekt, men efter en dags kørsel så var der slør igen .... det her gjorde jeg en 3 gange ind til jeg fandt ud af den faktisk kunne rykke sig nogle rynker og derved lave slør igen, og det på trods af jeg spændte den så meget den kunne tåle, og låseblikket kom på så møtrikken ikke kunne dreje.... enden blev en gennemgående gevindstang gennem hele kronrøret og gennem den store
slut møtrik, og siden har der intet skør været og alt har spillet som det skulle :-)

Mvh Yamaha1977
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1995

Indlæg af 12V »

Her var gevindet på kronrøret heldigvis i orden, en tur med en roterende stålbørste så gik det nye sæt fint på. Den er i øvrigt samlet igen med nye stumper og kører super. Den kører 40 km/t på GPS nu med rigtig god trækkraft, om det er i modvind eller op ad bakke, den trækker bare. Det er præcis det min makker var ude efter.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"