Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af Tusse »

Jeg har købt en Ciao motor med krumtap, jeg har fået afvide den er monteret med C3 lejer på begge sider af krumtappen. Men må den godt have så meget sideslør på en ca. 1,5 mm - jeg kan desværre ikke lige nu upload en video fra min Iphone.

Når jeg kikker ned i motor er det hele krumtappen der bevæger sig sidevers.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af Jensmc »

Der er noget rivende galt. Det kan ikke alene skyldes manglende shims i hver side af krumtappen. De findes nemlig kun i een tykkelse. De sidder der for at lejerne ikke skal skrabe på krumtapslagene.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af Tusse »

Jeg er noget bitter over det, jeg har kontaktet sælger men har desværre ikke hørt noget endnu. Jeg tænkte først at med C3 lejer er der mere sideslør i, men 1,5 mm ahhe.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af knallert »

c3 er standart leje i industrien..sløret måles i 1000 dele..så ikke mærkbart..de er gode hvor der bliver varme udvidelse..da de kan optage lidt udvidelse,,uden at klemme
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af 12V »

Lejesædet er slidt i begge sider, den skal have en ny krumtap, desværre. Jeg har selv kasseret flere krumtappe på den konto, den sidste så sent som i går :-(
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af Tusse »

Det vil sige at lejerne glider på krumtapsakselerne når de er kølet helt af på krumtappen?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af 12V »

Ja det er det jeg har oplevet, har aldrig haft en hvor lejerne var løse i blokken, men tjek det når den skal adskilles.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af 12V »

Her er en jeg lavede for nogle år siden, den havde det samme. Det er først når begge aksler er kommet under mål, er en af dem ok endnu, så sker det ikke. Lejerne sidder med en stram pasning på akslen. Skiverne er der for centreringen, men den er masser af luft udover det som du nu oplever, skiverne skal ikke shimse den til et stramt mål som på f.eks. en Puch gear motor.
Fejlen sker typisk når de gamle lejer går i stykker og blokerer, så glider inderringen rundt og slider krumtappen. Den du har købt er så blevet samlet med fejlen :(
Den i videoen var endda tydelig blevet slebet for lettere motor samling, en der ikke har haft forstand på at samle den med varme/kulde.
Jeg har forsøgt at lime lejerne fast med kraftig lejesikring, men det slipper efter nogle 100 km, nok pga. varmen i motoren.
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Sideslør på krumtap i motorhus - Ciao

Indlæg af Tusse »

Ok, mange tak for jeres svar de var meget gode, tak for det.

Jeg har godt set den video du har lavet, Carsten med det slør i den blå Ciao, så meget slør er der ikke i den jeg har fået.

Sælger har heldigvis vendt tilbage og tilbudt og sende en anden motor, hvis jeg godkender den kan jeg sende den motor jeg har nu retur. Så jeg håber det ender godt i stedet for at have smidt mange hundrede kroner ud i det blå.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"