Ktm foxi 2K 1986 special

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Nå jeg måtte jo hellere få givet KTM'en en projekt tråd så det er til at holde styr på :-)

Kan ligeså godt starte med dag 1:
Efter i 9 km's gå tur i alt fik jeg hentet det her vrag af en foxi hjem (gud det var en kold fornøjelse) men til 300 kr følte jeg at jeg havde gjort en god handel :(y)
Billede

Efter at have gennemgået det hele i dybden fandt jeg til først undren noget der lignede revnet spartel nede omkring bagsvingeren, men da jeg fik det fjernet var det jernet der var revnet ved bagsvinger akslen pga. rust og der var store rust huller i indersiden i samme side.. det kan være lidt svært at se på billedet men revnen løber langs kanten af det sorte maling og det bare jern, nogen havde ment det var en god ide bare at tildække det...(nå i gang med svejseren må jeg...)
Billede

Opdagede så til min endnu større skræk noget der lignede en boble i toppen af tanken (den kan fandme ikke også være utæt!...)
men efter lidt kradsen i det fandt jeg ud af der var gevind til tank bagage bære og det bare var blevet spartlet til og fyldt op med LÆRERSNOT(i ved det man hængte ting op på væggene med i folkeskolen), mine skarpe maler øjne kunne så spotte de sidste 3 stedet på tanken og efter en masse bøvl med at få snottet op så upti vupti!
Billede

NÅ nu vi er ved fusk... tjek det totalt moderne og totalt iorden forrør (host!) et vandrør med lidt modificering...(for vi ved alle at puch maxi forrør er SÅÅÅ dyre...) eneste der kan bruges derfra er vist flancen..
Billede

Nå til motoren, begge motorer virkede til at være i ok stand (der var endda et NGK-R tændrør med) og efter lidt nær studering på den præcise udgave af motoren fandt jeg ud af de var med 44mm slaglængde og pakfladen var ikke sådan lille snottet en som på de fleste gamle knallerter, den var som født til noget mere spændende end den originale cylinder!
Billede

Efter lidt research opdagede jeg at claus's (sig sauer) Hercules supra cylinder havde samme pindbolt afstand(ved 3/4 pindbolte) pakfladen fungerede sammen med min, boring/slaglængde var den samme men supra cylinderen var to delt, havde dejlig store køberibber og mere effekt med mere potentiale end den originale cylinder! eneste vanskelighed jeg stødte på ved montering udover den 4. pindbolt var nogle små alu klodser på blokken der med garanteren var sat på af Sachs netop for man ikke kunne montere de store Sachs cylindre, efter lidt filen/skæren så skete der magi! det ser helt forkert ud på den helt rigtige måde!
Billede

og så som i kan se på billedet med motoren fik jeg byttet egerfælgene til stjernefælge, og har fået byttet den originale forgaffel til fodbøjler/tank bagagebære (det er nu flottest kun med bagagebæren)
Billede

og så har jeg bestilt for 1900 kr's dele hos Jmpb bla. en EBR forgaffel som jeg fik målene på fra hollænderne og måtte konkludere den passede med målene på den originale, desuden er der også købt 360mm støddæmpere, Specielt speedometer kabel og alt muligt andet godt fra havet
Billede

Har skaffet et "dream bike" sæde (i bund og grund bare et pocket bike sæde), har et m-styr liggende i overskud og ja så er der planer om tændingslås og speedometer og plastik forlygte

nogle der har målene til speedometer kabel tilslutningen liggende på et Yamaha fs1 speedometer?
og evt. gerne et helt uoriginalt speedometer i overskud ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af 12V »

Fedt med den store cylinder, spændende projekt!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Jo tak, synes jeg også selv :)

Men jo den originale havde et par problemer jeg simpelthen ikke kunne acceptere, for det første den er støbt i 1 stykke(så det er svært at kigge ned i cylinderen og får man en sætter er man lidt på R*ven, den tilbyder ikke specielt meget køling hvilket jo er dejligt ved tuning, derefter meget kedeligt portmap som er kendt for at være umulig at få over 45 km/t.., dernæst kommer tun cylindrene som alle sammen koster i omegnen af 2.000 kr(men så var der jo også den med kølingen igen)

Den store cylinder passer jo næsten direkte på, ser aggressiv ud, er stadig 50cc yder kun omkring 3 heste(men den originale yder 1...) tilgengæld er det muligt at porte den til at være mere spændende, der er MASSER af køling (tvivler på en varmesætter NOGENSINDE), og ja hvor mange kan prale af at have en foxi der ser sådan ud? resten af knallerten skal være speciel hvorfor ikke motoren også ;) og bare sådan lidt i sjov så er cylinderen produceret af mahle :lol:

Mht. den store cylinder er der bare et PROBLEM.. jeg skal lave en special lavet studs og når kabel føringen og skjoldene er på er der ikke en forfærdelig stor tolerance ift. at lave en studs pga. begrænset plads så det skal laves i etaper af fabrikering, opmåling og mockup :shock:

Men koblingen på Sachs 505 motoren er ikke kendt for at være ultra stabil... til gengæld er der flere der har fundet på løsninger til at stoppe den fra at glide og være mere stabil, og dem er jeg ved at undersøge så koblingen også får en tur :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Så har postmanden været her med pakke og han så ud til at svede noget!
Billede
Jeg fik lidt godter, men efter at have nærstuderet det opdagede jeg at jeg i min rundtossede forvirring da jeg bestilte delene havde glemt nogle ting (shit happens), og opdagede at pindboltene i "hærdet stål" der fulgte med var bløde som smør og den ene af de 2 slanger var utæt, nå men skrev til jmpb der tilbød enten en refundering eller en kupon på værdi af varerne uden noget bøvl det er sgu god service :-)

Og så fik jeg en pocketbike kåbe hjem der er blevet slagtet til et sæde (der skal dog laves sædebeslag og under skummet skal glasfiberen repareres)
Billede

Og har desuden fået maling hjem hvilket har resulteret i jeg har malet styret og sat kontakter/håndtag på
læg mærke til den satin hindbærrøde farve der ser lidt falmet ud på en rigtig fed måde!
Billede

Nå nu vil jeg blive klar til at komme i skole og lege med drejebænk :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Nå men jeg har fået lavet rusten på Ktm'en + en lille forstærkning på indersiden, det viste sig ikke at være en revne men et rimelig stort hul, desværre var kompressoren stået af så der var kun vinkelsliberen tilgængelig fremfor dremel, og den havde lidt plads problemer så det blev ikke jordens kønneste rep. men holde tror jeg på det nok skal :-)

Har desuden fået åbnet motoren og fik et par mindre chok (godt jeg besluttede mig for det!)
Billede
Billede
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af 12V »

Hvor kommer skaden fra? Ligner en kæderulle og pin?

Godt du fik den åbnet! Hvor kommer spånerne på krumtappen fra?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Spånerne er sand, der var en lille sandkasse i!

Ja de sønderreved stumper er fra en kæde der er i motoren, som jeg ikke kan finde størrelsen på.

Pinden er fra koblingen hvor der er 3 stk og nu har jeg pludselig 4 af den ene eller anden grund??

Men nu undgår jeg da haveri!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Nå mens alle andre var dybt optaget af super bowl i går fik jeg lavet noget fornuftigt fik sat mine nye højtalere til min Hitachi forstærker.. og fik skilt den anden ktm motor ad, troede det var den originale til en knallert men det var en 1984'er så enten er den kommet til senere eller har været en hyldevare...
Nå men altså alt i alt var den OK, der var et lille problem med en undersænket unbraco bolt hvor den var banket ind i toppen så jeg ikke kunne få blokkene fra hinanden (et bor til at bore øverste del af hovedet af og en kina unbraco der blev slået i med en hammer så det kunne drejes så var den ude) desuden var kickstarter akslen ret Kn***** men derudover virkede indmaden rimelig fornuftig udover en af koblingspladerne var brækket i 2 stykker

skal have gennem tjekket begge blokke så jeg kan beslutte mig hvilken skal blive til en kørende motor og så skal jeg have testet slør på krumtapperne..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Billede

Har lavet en ny saddelpind i rustfri stål!
Noget mere solid og efter min mening ser den lidt pænere ud end den forkrøblede gamle pind ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

12697184_10205320081152300_7768156502735059141_o.jpg
12697184_10205320081152300_7768156502735059141_o.jpg (407.75 KiB) Vist 13918 gange
Har også fået fabrikeret en holder til sadelpinden/sædebunden! (så kan jeg også lige teste billede funktionen)
i morgen skærer min smed mig noget 2mm plade på mål til sædebund/lygteholder :lol:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af 12V »

Cool, hvad uddannelse er du i gang med? Gad du ikke lak arbejde mere?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Er begyndt som industritekniker, og jo gad godt lakarbejde vil jeg egentlig stadig hellere men fik sparket og det lykkedes mig ikke at finde en ny lærerplads :( så måtte jo i gang igen fremfor at sidde hjemme på statskassen!.... :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg triller altså ikke tommelfingre at i ved det! :thunge

Har "blueprintet" cylinderen/blokken til at matche helt til hinanden :)

Og så har jeg fået noget spændende ind ad døren fra prøjserland:
20160216_165009.jpg
20160216_165009.jpg (347.41 KiB) Vist 13805 gange
20160216_165830.jpg
20160216_165830.jpg (430.96 KiB) Vist 13805 gange
Ikke det kønneste på guds jord men ganske fornuftig pris og en væsentlig forbedring og modning af knallertens udseende kontra den originale maxi lygte med et stort bart område :lol:

Men lidt maling i hænderne på den rette mand kan man udrette mirakler til tider, indtil videre dog kun med speedometeret som er blevet noget i nærheden af nyt :shock:
20160216_232720.jpg
20160216_232720.jpg (330.95 KiB) Vist 13805 gange
Og så er jeg begyndt at kigge lidt dybere i at montere faste lejer i stedet for løse, indtil videre med den konklusion et sæt 6202/2rs1 lejer med 12mm midter diameter i stedet for 15mm kan bruges til baghjulet sammen med et 60mm afstandsrør imellem de to, skal nok fortælle når jeg har fået gennemført konverteringen :lol:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

NÅ! UPDATE TID!(i skal jo ikke føle jer snydt.. Det er trods alt om ca. 22 timer, 3 måneder siden jeg sidst lagde noget op om foxien...)

Jeg har de seneste måneder gået og små filet på cylinderen og motoren for at få det til at passe 100% sammen og portet indsugnings/udstødnings portene på Cylinderen, og har her til aften endelig fået reddet MAHLE stemplet med hjælp fra lidt kogende madolie fik jeg stempel ringen fri og stemplet ser ud til at køre helt som det skal i cylinder gangen.

Har desuden i går ENDELIG fået bagsvingeren af (var ved at få grå hår...) og det viser sig der var nogle gange fornuftige M8 gevind i bagsvingeren som tidligere ejer havde valgt at ignorere eksisterede og klemt nogle korte M6 bolte ind et sted hvor der hverken forfra eller bagfra var til at komme til med rigtigt værktøj kombiner det med rust så sad det hjælpeløst fast indtil med meget besvær jeg fik boret alle boltene ud!!

derudover er resten af cockpittet er blevet gjort mere hæderligt at se på ved hjælp af lidt kofanger spray
1460044904752.jpg
1460044904752.jpg (298.5 KiB) Vist 13449 gange
Jeg har fået nallerne i to dellorto'er hvor jeg har valgt at bruge 19.5mm'eren jeg har konverteret til 2 takt, den kan lige akkurat være der med en 90graders bøjning men så er der heller ikke mere plads til overskud, tricket er så at finde et passende filter jeg kan klemme ind under skjoldet(eller modificere skjoldet en anelse), og så skal der logisk nok laves en studs fra bunden! :mrgreen:
1463261871793.jpg
1463261871793.jpg (310.28 KiB) Vist 13449 gange
Har valgt at droppe nogle Finish relaterede detaljer som at glasblæse og male motor/fælge, simpelthen for at spare penge og tid, så vil snart få renoveret motoren med SKF lejer/simmeringe mm. :mrgreen:


Lavede for noget tid siden også et mock up for at få en ide om hvordan det bliver (jeg tror også den bliver blå i stedet for den blege røde da den er blevet desideret irriterende at glo på..)
Vedhæftede filer
20160313_135203.jpg
20160313_135203.jpg (381.9 KiB) Vist 13449 gange
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Har faktisk fået lavet ALLE komponenterne til studsen i dag, og "sat det sammen" (Læs: med lim for at holde den præcise placering indtil det kan punktsvejses i morgen)
hvis det bliver svejst sammen præcist som nu så vil jeg da mene resultatet er blevet hæderligt uden at det er nødvendigt at ændre på sideskjoldet og stadig have plads til karburatoren, eneste ændring der skal laves er et hul til karburatorens justerings skruer og måske et hul hvis jeg ikke kan finde et power filter bette nok. :thunge
20160517_230826.jpg
20160517_230826.jpg (405.41 KiB) Vist 13414 gange
20160517_231242.jpg
20160517_231242.jpg (392.66 KiB) Vist 13414 gange
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af claus olieklud »

hej Juhl... det er en flot tilpasning du har lavet, jeg syntes også det er meget smart fundet på at lime det sammen hjemme i stuen - du skal nok bare sørge for at den første punktsvejsning brænder så meget igennem at den holder, ellers vil varmen måske nå at løsne limningen.

hvad limer du med ? lynepoxy eller hvad ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Har faktisk bare brugt superlim... (det der kan købes som 3 pak i spar og føtex)

Men ja det er den bedste løsning jeg kunne komme på, overvejede at lave markeringer men nåede frem til limen var bedst :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

13227448_10206022482231888_3279751074315958187_o.jpg
13227448_10206022482231888_3279751074315958187_o.jpg (416.86 KiB) Vist 13366 gange
13221723_10206022481751876_3324025127427224233_n.jpg
13221723_10206022481751876_3324025127427224233_n.jpg (78.26 KiB) Vist 13366 gange
Custom race studs færdigsvejst! Og den passer! nu mangler der bare et smalt nok filter!....
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Har besluttet mig for skivebremse foran, simpelthen fordi jeg har det meste af hvad jeg skal bruge og "Bare fordi jeg kan"
13237807_10206028561663870_5626529800116100862_n.jpg
13237807_10206028561663870_5626529800116100862_n.jpg (42.42 KiB) Vist 13342 gange
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ktm foxi 2K 1986 special

Indlæg af juhl-drengen »

Har egentligt høje håb for Foxi'en med Sachs 506 cylinderen.. Meeen... tror nu ikke den kan følge med den skiderik her!!




Til bonus info er jeg 70% færdig med bremseskive adapteren til forhjulet, satser på at kunne få den færdig i morgen :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"