Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Skarpe, ikke afgratede kanaler? Jeg afgrater altid kanalerne, hvis de er skarp kantede fra fabrikken.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hmm. Det kunne faktisk godt være.. Det får jeg lige tjekket op på. Tak for tippet!
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hejsa..

Der var lidt skarpe kanter i den nye cylinder som jeg fik afgratet. Jeg kunne se der var en lille fli der var slået af i cylinderen, så jeg tænker at dette kan være relateret til den knækkede stempelring. Jeg monterede det gamle stempel med stempelringe, de så ikke ud til at fejle noget. Det var samme størrelse 38mm. Jeg hørte nu en ny lyd:



For mig lyder det som en hul lyd. Jeg fandt imidlertid ud af at der også er et lille hul i forrøret på udstødning, men tror ikke dette er relateret til lyden.

Jeg besluttede mig for at sætte den gamle cylinder på. Jeg fjernede de gamle "fastgroede" pakninger og monterede den. Jeg kørte en lille tur, men hørte stadig lyden. Jeg fandt ud af at det muligvis relaterer sig til koblingen:



Har i nogen bud på hvad lyden kan skyldes?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Ja så har stempelringen nok fået fat i en af portene :-/ Træls at de ikke er afgratet fra fabrikken, eller at der i det mindste følger en vejledning med.

Har du slør i krumtappen aksial (ind ud), prøv og hiv i svinghjulet. Genbrugt et gammel udrykkerleje?
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Ja, det er lidt irriterende. Jeg fulgte din video omkring aksial slør på krumtappen, så det burde være som det skulle være.

Det er et gammel udrykkerleje ja. Kan det være det der er slidt ?

I forhold til aksial slør, hvad sker der egentlig hvis der er for lidt?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Hvis der er for lidt aksial slør, vil lejerne dø rimelig hurtig. Men man kan nemt gå længere ned en de 0,06-0,12 mm som Puch foreskriver. Jeg har været nede på ca. 0,02 uden problemer. Tommefinger-regel, hvis man ikke mærker nogen slør, men krumtappen spinder let rundt, så er det fint.

Gamle udrykkerlejer kan lave en masse larm, værd at undersøge!
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Jeg optog lige lidt videoer af koblingen da jeg skilte den ad. Først og fremmest af udrykkerlejet:



Jeg tjekkede også lige hvor meget slør der var i koblingen. Jeg har dog lidt svært ved at se om det er for meget:



Jeg fik skiftet udrykkerlejet til et nyt, men lyden fremkommer stadig. Jeg blev lidt paranoid omkring aksial sløret på krumtappen. Så det næste jeg gør er at kontrollere om lejerne er blevet trætte. Det er dog nye lejer.

Jeg lagde mærke til der kommer en del røg ud af udstødningen (ny) ved kørsel. Jeg ved ikke om det kan være relateret til lyden. Jeg tænker det måske er indstillingen af kaburatoren :)
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej igen, jeg har en del spørgsmål i denne besked, så jeg forsøger at nummerere dem :).

1: Jeg har forsøgt at fejsøge på mislyden jeg mener der er. Jeg synes det virker som om der er noget der sidder "løst" når jeg bevæger svinghjulet. Det lyder i hvert fald sådan. Er denne lyd er normal ? :


2: Jeg tror måske lejerne er blevet trætte, selvom de er nye. Hvad siger i ? Her bevæger jeg akslen opad og nedad:


Krumtappen er som sagt også ny.

3: Jeg kørte en tur inden jeg skilte knallerten ad for at høre lyden. Beklager blæsten i mikrofonen. Lyden forstærkes fortsat hvis man holder koblingen inde. Jeg synes også der kommer for meget røg ud ad udstødningen. Jeg har forsøgt at vise det i klippet:


Jeg tænker på om der kan være en utæthed ind til krumtappen i højreside. Venstre siden ser ret tæt ud:
IMG_20200705_153819.jpg
IMG_20200705_153819.jpg (106.17 KiB) Vist 8399 gange
4: Jeg lagde også mærke til at tændrøret var ret så sodet, hvilket tyder på at blandingen er for fed, eller at der kommer olie ind et sted?
IMG_20200705_152658.jpg
IMG_20200705_152658.jpg (44 KiB) Vist 8399 gange
Håber i har nogen gode idéer til mine spørgsmål.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Sløret du viser for udrykker lejet er helt normalt, den ligger løs bagved den store låsering.

Din krumtap har for meget aksialslør, det må du have justeret forkert fra starten af? Jeg kan ikke forestille mig at lejerne så hurtigt har fået så meget slør, hvilke lejer har du monteret? Det kan også være at du ikke har fået en lejeskål eller ring helt på plads.
Hvordan har du justeret sløret i det hele taget?

Koblings skålen har også lidt for meget slør, det kan du justere med andre tykkelser shims, den skal have 0,1-0,2 mm luft. Dette kan du måle med følerblade. Men det ser ikke kritisk ud i videoen, det skal nok virke fint.

Din tændrør er for mørk, så din karburator går nok for fed. Jeg kan se at du har en ny kopi model på, den går ret fed i bunden, prøv og hæng nålen helt ned på magerste stilling. Resten kan du prøve at justere ved bundgas kørsel med stilledysen. Den justeres så den går ren uden firetakten, når du kører bundgas på en flad strækning uden modvind.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Aksialsløret målte jeg med måleur. Fulgte en video på din YouTube. Lejerne er fra et reperationssæt fra maxishoppen så det er NSK L17 lejer https://maxishoppen.dk/motor-lejer-puch ... -gear.html . I videoen jeg har lavet, bevæger jeg krumtapakslen op og ned, og ikke ind og ud. Vi er enige om at aksialsløret er ind og ud ? :)

Jeg regner med at skille motoren ad igen her over de næste par dage, så kan jeg lige filme / tage billeder af processen.

Jeg mener jeg målte 0.5-0.6 med følerblad på koblingsskålen. Så det må jeg lige få justeret.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af mriisj »

AARRGGHH du har husket at varme motorblokken op inden du satte de nye lejeskåle i blokken og sikret dig at de sad helt i bund ??,
Hvis krumtappen som din kan bevæge sig op og ned er lejerne ikke fremme i deres drift position, hvilket kan skyldes ikke korrekte isatte lejeskåle i blokken fra start så de er rykket på plads under drift eller dine lejeskåle på krumtappen ikke er korrekt påsat så de er blevet trykket på plads under drift, begge dele vil udløse et noget større sideslør.
Ellers er der noget helt andet galt, se at få skilt blokken ad :(
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Der er ikke noget i vejen med originale NSK L17, så der er noget galt som Michael skriver, du må have den splittet igen :-/
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Der er ikke andet for. Det kan måske godt være lejeskålene der ikke er sat i korrekt. Jeg mener helt bestemt jeg varmede blokken op inden, men jeg må få splittet blokken ad igen og starte forfra :) Det har jeg jo gjort en gang før :D
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Jeg har filmet højre og venstre lejeskål:




Er der nogen god måde hvorpå jeg kontrollerer om de er i bund? Eller er det bare at varme blokken op og så banke lidt på dem ?

Jeg filmede også nåleleje, NSK L17 leje og krumtap bevægelsen:





Er der noget i ser problematisk her ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Der er ikke noget unormalt at se i dine videoer. Nålelejet til krydspinden har så meget slør hvis krydspinden ikke er monteret, det er den som trykker rullerne ud mod hullet.

Giv lejeskålene et dask med en passende top/ring, du hører hvis skålen er i bund, eller om den giver sig yderlige. Men jeg tror de er i bund nu, og måske ikke har været det inden. Af med en inderring og på med flere shims, så du rammer mindre slør. Jeg sigter normalt mod 0,03-0,06 stykker, men Puchs anbefaling på 0,06-0,12 går også - så er den bare rigelig med slør.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Hej,

Jeg fik skilt det hele ad, og fjernede inderring og eksisterende shim (0.05mm) .

Jeg gav lejeskålene nogen dask, men tror ikke de rykkede sig. Jeg lagde mærke til at jeg muligvis har fået blokeret kanalen i venstre side med pakningsdåsen.

Jeg målte først sløret uden shim. Den målte jeg til 0.11mm hvilket jo er inden for puchs anbefalinger. Er dette normalt, eller gør jeg et eller andet forkert?

Jeg foretog følgende målinger:
0.00mm slør med 0.20 shim
0.00mm slør med 0.1 shim
0.02-0.03mm slør med 0.05mm shim.

Jeg målte således:
IMG_20200711_154006.jpg
IMG_20200711_154006.jpg (67.56 KiB) Vist 8233 gange
Det er kun lejeskåle, shim, inderringe og lejer der er monteret her. Jeg har spændt skruerne omrking krumtap, ingen andre. Jeg synes jeg skal bruge en del kræfter på at hive op i krumtappen for at få sløret vist på måleuret
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Jeg kom til at tænke på om nogle af skruerne set på billedet, har raslet sig løse under kørsel, således at der er blevet mere slør. Jeg har målt mange gange nu med 0.05mm shim på, som var den der var på fra starten af. Jeg bliver ved med kun at kunne måle 0.02 - 0.03mm slør.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af 12V »

Din opstilling ser fin ud, men jeg kan ikke forstå hvorfor du har så meget slør op og ned på krumtappen. Når den har været justeret helt ned til 2-3/100, så burde den slet ikke rokke sig mere. Ved omkring 1/10 mm kan man godt mærke lidt.

Har du målt om din 0,05 mm shim måler hvad den skal. Teoretisk burde den jo lande på 0,11-0,05 = 0,06 mm slør.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Jeg forstår det heller ikke helt. Jeg måler lige shim når jeg kommer hjem. Så prøver jeg at filme selve målingen også.
k.roskvist
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: man 27. apr 2020 10:37
Kontakt:

Re: Fik liv i mit VZ50 projekt :)

Indlæg af k.roskvist »

Nå, det viste sig at være en 0.10mm shim. Denne gang havde jeg en del fokus på at holde krumtappen fikseret, så det ikke var ujævnhederne på akslen som måleuret målte :)

Uden shim fik jeg 0.08-0.09mm slør, hvilket forklarer hvorfor der stort set intet slør er ved 0.10mm. Det var nemt at mærke de 0.08mm-0.09mm slør, og jeg skulle heller ikke bruge lige så mange kræfter på at se sløret. Med 0.10mm shim skulle jeg virkelig ligge kræfter i, hvilket nok har resulteret i at det i virkeligheden er ujævnhederne på akslen jeg har målt.

Jeg tænker umiddelbart jeg skal have en 0.05 shim på.

I forhold til den store mængde slør i mine tidligere videoer, har det så været med en 0.10mm shim på. Da jeg målte slør første gang, altså før videoen med slør, der var det den samme 0.10 shim der var på. Jeg kan ikke helt gennemskue hvis lejeskålene er "faldet" på plads ved kørsel, om det kan skabe mere slør. Det lader jo ikke til det på min nuværende måling. Så skal det være hvis lejerne er hoppet op ad "sporet" der er på inderringene måske.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"