Kreidler 1,2 hk Superstar baghjul

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Troels W.J.
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 31. jul 2021 19:06
Kontakt:

Kreidler 1,2 hk Superstar baghjul

Indlæg af Troels W.J. »

Hej allesammen, jeg er helt ny her, og dette er mit første opslag.

Min Kreidler 1,2 hk har i løbet af 2-4 uger ødelagt det samme baghjulsleje 2 gange, på trods af komplet udskiftning af alle lejer i baghjulet efter første gang. Min tanke er at baghjulet ikke er samlet/monteret korrekt. Men jeg har ledt og ledt efter en tegning og manual over baghjulet og baghjulsaksen, på både 1,2 hk, mofa og 5 gear. For at se hvordan det skal samles- men uden held.

Lige før jeg pillede baghjulet af idag, sad der en spændeskive som pressede på baghjulsaksen (eller hvad den hedder den ting som den realle akse går igennem) og venstre side af svingarmen, vi havde placeret den der for at sikre at trykket på lejerne var jævnt fordelt. Før det sad alle spændeskiver og alt andet på den yderste side af venstre bagsvingerarm. Men vi (min far og jeg) syntes at det virkede lidt fusker agtigt, da det så ud som om det ville putte meget stress sidevejs på lejerne.

Jeg har prøvet at vedhæfte billeder af hvordan spændeskiver, bolte, hjul og akse sad ift hinanden.

Så nu spørger jeg her, i håbet om at der sidder en ekspert på kreidlere, som er villig til at skrive et svar.

Håber i forstår problemet og tak for at læse her til.
Vedhæftede filer
Viser skiven der pressede mod bagsvingerarmen
Viser skiven der pressede mod bagsvingerarmen
IMG_20210731_185717.jpg (117.04 KiB) Vist 1472 gange
Visuel backup til billede 1
Visuel backup til billede 1
IMG_20210731_185854.jpg (112.4 KiB) Vist 1472 gange
Viser alle sviver og bolte samlet på venstre side af hjuæet6
Viser alle sviver og bolte samlet på venstre side af hjuæet6
IMG_20210731_185229.jpg (103.22 KiB) Vist 1472 gange
Højre side af hjulet med akse, slids og bremse
Højre side af hjulet med akse, slids og bremse
IMG_20210731_185216.jpg (144.2 KiB) Vist 1472 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler 1,2 hk Superstar baghjul

Indlæg af 12V »

Hej og velkommen til!

Modellen hedder Flott i hjemlandet, her kan du se en reservedels liste med eksplosionstegninger:
https://mob50.fr/doc/part-list_Flott_MF24_MF25_1980.pdf

Måske kan den hjælpe dig videre. Sidder der et distance stykke mellem lejerne, og er det langt nok?
Troels W.J.
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 31. jul 2021 19:06
Kontakt:

Re: Kreidler 1,2 hk Superstar baghjul

Indlæg af Troels W.J. »

Mange tak 12V, det ser ud til jeg mangler det og måske skal have byttet om på rækkefølgen af skiver.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 1,2 hk Superstar baghjul

Indlæg af kreidlerhansen »

Der skal mig bekendt ikke sidde nogle skiver

Der skal derimod sidde en afstandsbøsning mellem bagsvinger og kædehjulsholder, som sørger for, man ikke kan trække hulakslen i kædehjulsholderen gennem hullet i bagsvingerens venstre, ovale øje.

Kædehjulsholderen skal monteres på bagsvingeren (inkl.
kædestrammer) som det første og kæden justeres til den er tilpas stram; lidt til den løse side er at foretrække.

Dernæst skubbes baghjul med ankerplade ind i bagsvingeren skråt fra højre; det kan hjælpe at hæve bagenden ved at sætte et bræt under støttebenet.
Akslen skubbes i fra venstre side til den holder ankerpladen.

Herefter skubbes palen til at holde ankerpladen ind på plads, og akslen skubbes igennem, hvorpå kædestrammer og møtrik monteres, og hjulet lines op samt kæden tjekkes.


Hvis lejerne i hjulet trækkes i stykker, mangler afstandsrøret mellem dem, eller det eksisterende er for kort.
Lejernes inderringe spændes op imod dette rør; ellers kan baghjulet reelt ikke spændes fast.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"