Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Godt du er ved at åbne den, den ser ud til at have haft det hårdt 😉

Ja gummi proppen bliver hård, når man så vil hive den op ryger den i to dele.

Alle friktionsplader skal have medbringere 😅 Den har ingen effekt uden, spøjst!

Fjederskålen har normalt længere tapper med slidsker, så den løfter øverste jern koblings plade op ved udkobling. Men Puch har lavet den før eller senere uden, og det fungerer også glimrende. Så det ville jeg ikke være nervøs for.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Ville lige tage et foto af en intakt fjederskål, men den eneste jeg havde udenfor en motor, ligner din 😅
Men jeg er sikker på at det virker uden trapperne, to plade koblingerne har dem slet ikke.
Vedhæftede filer
IMG20220829221913.jpg
IMG20220829221913.jpg (253.46 KiB) Vist 1522 gange
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Okay, jeg prøver at se om ikke det funker - den koblede jo også fint ud da jeg prøvede den inden købet.

Jeg fik byttet svinghjulsaftrækkeren og kunne således komme videre med motoren her til aften 👍

Umiddelbart ser tændingen fin ud. Der er lidt fedt, og en ledning der skal lappes eller skiftes helt. Der er en smule rust indvendigt på svinghjulet, men det kan nok klares med lidt smergellærred.
Tænding
Tænding
20220830_193713.jpg (177.67 KiB) Vist 1500 gange

Krumtappen virker egentlig ikke til at fejle noget, men jeg har svært ved at finde ud af hvad aflejringerne skyldes. Om det er fordi stemplet er slidt måske?
Det ene leje havde i hvert fald svært ved at holde sig selv sammen og de inderste lejeskåle er tydeligt slidte.
Krumtap
Krumtap
20220830_205619.jpg (149.2 KiB) Vist 1500 gange
Krumtapslejer
Krumtapslejer
20220830_195725.jpg (261.01 KiB) Vist 1500 gange

Jeg bemærkede en bolt i blokken, da jeg rensede den, som jeg syntes så lidt spøjs ud. Jeg tænker kæden har slået hul og det har været måden at lappe på?
Hul i blok
Hul i blok
20220830_201927.jpg (168.16 KiB) Vist 1500 gange

Nu skal der bare bestilles stumper, så den kan blive samlet igen. Og så må jeg lige få gjort op med mig selv om blokken skal glasblæses 😊
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Bare der ikke er rust på det høje punkt af knasten i svinghjulet, hvis der er fordybninger efter rusten er fjernet, vil den æde platin fiber armen ret ofte.

Det ligner en CM krumtap, de er fine. Så den har været åben før, er den med nåleleje eller bøsning i toppen?

Hvordan ser stemplet ud ned langs siden, er den meget sort? Det er ret normalt, og sker også i mindre grad på ellers velfungerende motorer. Men kan nemt være at stempelringene ikke er så tætte mere. Kan også skyldes varme og dårlig olie, det giver aflejringer over tiden når det kommer i kontakt med de varme dele.

På Monza 2G er der en tunings spærre ved fortandhjulet, en hul pind der stikker ud, så der ikke kan monteres større kædehjul. Den er her blevet fjernet og erstattet med en bolt. Jeg plejer at skrue en pinolskrue i det gevind jeg laver, smurt ind i noget flydende pakning. Det ser lidt mere diskret ud.

Jeg er ikke fan af glasblæsning af motordele, dem jeg har haft mellem fingrene blev ved med at smide støv fra sig, selv efter mange rengøringer. Det kan sidde i alle mulige revner og kanter, og sikkert frigives når der kommer varme og vibrationer på.
Evt. vandpolering i stedet, eller sodablæsning? Eller bare knofedt og en skuresvamp ;)
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Umiddelbart har svinghjulet det fint, der er ikke noget at se eller mærke på knasten.

Der sidder nåleleje ved krydspinden. Tappen virker heller ikke til at fejle noget, udover aflejringerne. Jeg kan ikke mærke noget slør i plejlstangen (ikke at det nødvendigvis gør den fejlfri :) )
Stemplet ser lidt træt ud og jeg kan mærke en ridse ned langs siden, så jeg tænker at købe et nyt.

Okay, det giver mening med tuningsbegrænsningen - jeg synes også at hullet er relativt pænt, så det skulle have været et lille hul. Jeg går på jagt efter en pinol.

Jeg er - som jeg skrev tidligere - ikke bekendt med fordele og ulemper ved de forskellige overfladebehandlinger af alu, men har netop snakket med én som kan glasblæse og han sagde at den skulle have noget behandling efterfølgende, hvilket giver god mening i mit hoved :)
Hvis den bliver vandpoleret, kræver det så ikke anden behandling for at den holder sig pæn?
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Der er jo ikke så meget mere at skille ad, så jeg har siddet og trawlet webshops igennem 😁

Jeg tror jeg prøver at beholde krumtappen - medmindre nogen mener at de små hakker er noget jeg skal være urolig for.
Krumtap
Krumtap
20220831_210235.jpg (131.66 KiB) Vist 1461 gange

Jeg køber et nyt stempel, da der er en ridse i det gamle.
Der er ikke noget at se i cylinderen 👍
20220831_210154.jpg
20220831_210154.jpg (224.89 KiB) Vist 1461 gange

Hos puchparts har de 37,96, 37,97 og 37,98 - hvad skal jeg bruge?
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Jeg fik snakket med "Aquanife" i Odense, som sælger vandpoleringskabiner, men også tilbyder vandpolering, så aftenen er gået med at få vasket blok og koblingsskjold så rene som muligt, så det kan blive afleveret i morgen tidlig, sammen med karburator, studs og koblingsarm.
Motor klar til VP
Motor klar til VP
20220901_211733.jpg (230.45 KiB) Vist 1440 gange
Karburator, studs og koblingsarm klar til VP
Karburator, studs og koblingsarm klar til VP
20220901_211753.jpg (269.73 KiB) Vist 1439 gange

Og så gik der det meste af en time med at få den store bolt i tandhjulet ved kickstarteren ud - hold k... den sad godt fast! Jeg var nødt til at modificere en stor skruetrækker som kunne spændes op i skruestikken uden at kunne dreje 😁
Senest rettet af majbom søn 4. sep 2022 11:09, rettet i alt 1 gang.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Var der rust der ved hullerne i krumtaps vangen? Hvis ja, har der måske stået vand i bunden. Lidt tæt på nederste plejlleje.

Ved alu cylinder kørte Puch med helt ned til 2-3/100 stempel slør. Men det kræver et godt stempel. Jeg ville udmåle cylinder, og købe stempel med 4/100 slør. Husk også at måle stemplet, ikke stol på angivelsen 😉
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Nu har jeg prøvet at måle stempel og cylinder og stemplet er 37,75mm, hvor cylinder siger 38,05-38,15 - så jeg tænker bare at købe et 37,98.
Der er lidt rustpletter indvendig på krumtappen, tæt på plejlstangen, og jeg kan "vippe" plejlstangen en lille smule fra side til side - det ved jeg ikke om er et problem. Jeg ender nok med at købe en ny, bare for at være sikker på at alt er som det skal være.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 173
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af MCL »

Spændende med resultatet af vandpoleringen, jeg går efter samme løsning til mit kommende vinterprojekt, så læg gerne billeder op når du får den retur 😊

Ift. krumtappen så havde min også et par hakker og sår. Jeg valget at skifte den når jeg nu var igang og have pungen åben. Det er så ærgerligt, at bruge tid og penge på lejer, simmeringe, kobling mv. og når man så starter op, så er der små raslelyde hvis krumtappen har en lille smule slør.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Der skal nok komme billeder af motoren når den kommer tilbage - forhåbentlig i løbet af den kommende uge :)

@12V - hvad bruger du af værktøj til at slå de gamle lejeskåle ud af blokken? Jeg har ikke umiddelbart en top der passer, så enten skal jeg finde én der passer, eller købe noget der er specifikt til dét. Jeg synes heller ikke der er meget af skålen synligt fra "bagsiden".
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Jeg varmer området omkring lejet til 150-200 grader og klasker blokken ned mon en træklods. Så plejer de at falde ud. Ellers er jeg så heldig at jeg har en dorn/top der passer i hullet og lige kan få fat i lejeringen.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Super, det prøver jeg 😊
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at have en eksplosionstegning, og/eller andre tekniske tegninger af motoren til når jeg skal i gang med at samle (selvom din video, @12V, beskriver arbejdsgangen rigtig fint). Jeg har set de har en værkstedshåndbog på mopedspeed.dk, men den går kun til '76, så måske der findes noget nyere?
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Jeg har modtaget lidt stumper og værktøj fra puchshop.dk, puchparts.de og jmbpdele.dk
Stumper
Stumper
20220912_155329.jpg (138.42 KiB) Vist 1223 gange

Og så er blokken kommet tilbage fra Aquanife, hvor den er blevet vandpoleret.
Vandpoleret
Vandpoleret
20220915_184014.jpg (177.89 KiB) Vist 1223 gange

Delene skal lige renses grundigt og så er det bare at få den samlet 💪
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Det ser lækkert ud det der! 😀

Kan se at puchvenner og vangsø trim siderne ikke virker mere. Der lå katalogerne før til Download. Jeg har dem liggende, så jeg får dem lige uploaded på et tidspunkt.
EDIT: Ligger nu her: viewtopic.php?f=140&t=17663

Kig efter M4 motoren, den er helt ens med første generation monza 2G, bare med større hul til Maxi cylinder 😉
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Fedt, tak for den PDF!
I øvrigt undrer jeg mig lidt over svinghjulsskjoldet (det sorte plastic). Er der lavet et specifikt til modellen med gearskifteren under blokken? Grunden til jeg spørger er at det skjold jeg har, har hul for gearskifteakslen, men bliver jo af gode grunde ikke brugt :)
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Jeg tænker næsten at der har været en udgave uden hul til din model. De findes også uden huller til gearskift, men med huller til pedaler. Jeg har aldrig set et helt uden huller, men lidt google fotos søgen ser ud til at det findes ;)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Nu ligger filerne her: viewtopic.php?f=140&t=17663
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

💪
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Nå, det blev da til en lille time her til aften, hvor der blev lavet tænding; Ny ledning på lysspolerne, nye platiner og ny gummi tylle.
Tænding
Tænding
20220916_204904.jpg (263.99 KiB) Vist 1157 gange

Og så fik jeg lige afprøvet aftrækkeren til krumtapslejerne.
Er der nogen med et godt bud på hvorfor ringene ser sådan ud? Jeg kan mærke de mærker man kan se (!)
Lejeringe
Lejeringe
20220916_210240.jpg (103.44 KiB) Vist 1157 gange
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"