Blanding af benzin til Tomos GT-2

Knallerter fra Tjekkiet, Slovenien, Polen etc. Mærker som Tomos, Jawa, Romet, Komar etc.
Besvar
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

Jeg har lige købt en Tomos GT-2 og er lidt i tvivl om hvad blandingsforholdet af benzin og olie er, er der nogen der kan svare på det?
I følge sælger er benzintanken på 2 liter.
Derudover er jeg også lidt i tvivl om hvordan jeg kan se om tanken er ved at være tom. Jeg har prøvet at "ryste" knallerten i et forsøg på at høre hvor meget benzin der var tilbage, men det synes jeg ikke jeg blev klogere er..
Jeg er endnu lidt blank på knallerter, så jeg håber i vil hjælpe :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af juhl-drengen »

mon ikke bare det er som de fleste 2% semi syntetisk og 4% mineralsk?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af strynboen »

der er nok en reserve stilling i bensin hanen..hvis du googler kan du finde data på hvor meget den indeholder..og regne ud hvor langt man kan køre på reserve ..og så køre man bare til den stopper..slår om på reserve..og køre vidre så langt man tør...en 1:50= 2%... delsyntetisk plejer at være fint...men tjek lige det også når du googler
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

juhl-drengen skrev:mon ikke bare det er som de fleste 2% semi syntetisk og 4% mineralsk?
Jeg fik noget olie med da jeg købte den, det er semisyntestisk 2-takt motorolie. Jeg kan bare ikke finde ud af hvor meget jeg skal fylde på. Og jeg kan lidt forstå at det kan være rigtig skidt både at fylde for meget og for lidt på.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af juhl-drengen »

for meget giver blot en tilstoppet udstødning osv.
det er nærmere for lidt der er farligt
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

strynboen skrev:der er nok en reserve stilling i bensin hanen..hvis du googler kan du finde data på hvor meget den indeholder..og regne ud hvor langt man kan køre på reserve ..og så køre man bare til den stopper..slår om på reserve..og køre vidre så langt man tør...en 1:50= 2%... delsyntetisk plejer at være fint...men tjek lige det også når du googler
Jeg fik noget olie med at sælger, det er semisyntetisk 2-takt motorolie.
Hvis der er reserve stilling i benzinhanen, slå den så slev over? Jeg har prøvet at google, men det synes jeg ikke jeg får særlig meget ud af.
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

juhl-drengen skrev:for meget giver blot en tilstoppet udstødning osv.
det er nærmere for lidt der er farligt
aha :) har du noget tip til hvordan jeg ved hvornår det er tid til at fylde benzin på? det er nok et lidt tåbeligt spørgsmål, men jeg kan virkelig ikke finde ud af det..
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af strynboen »

det er da dælme vigtige spørgsmål...man kan jo risikere kilometer lange gå ture...og det regner altid..når man løber tør..prøv at søge på "tomos gt -2. tekniske data"
hvis det ikke giver resultater..så prøv at skrive / soge på tomos..og så se om der ikke på en eller anden måde kommer et link..eller henvisning..
jeg kender ikke denne knallert..overhoved

skriv lige område/postnummer landsdel på din profil..det er kotyme på dette forum
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af Kai »

Bland 1 deciliter totakts olie i 5L benzin i en reservedunk.
(hvis det er helt rigtigt skal du først trække 1dl benzin fra de 5l, men det gør ikke den store forskel)

Det giver 2% olieblanding, det burde den snildt kunne køre på hvis det er en god olie.
Fyld tanken op og hold dig i nærområdet til den skal på reservetank så du kan nå hjem og tanke op :)
(eller tank dunken med på bagagebæreren)

Hvis der er speedometer med kilometertæller på den, så skriv ned hvad den står på når du har fyldt den op og se hvor langt du er nået når den vil på reservetank.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

strynboen skrev:det er da dælme vigtige spørgsmål...man kan jo risikere kilometer lange gå ture...og det regner altid..når man løber tør..prøv at søge på "tomos gt -2. tekniske data"
hvis det ikke giver resultater..så prøv at skrive / soge på tomos..og så se om der ikke på en eller anden måde kommer et link..eller henvisning..
jeg kender ikke denne knallert..overhoved

skriv lige område/postnummer landsdel på din profil..det er kotyme på dette forum
Så er der postnummer på profilen. Tak for påmindelse!
Det er jo lige præcis det jeg gerne vil undgå :) Og så længe jeg stadig ikke ved noget om knallerten vil jeg også meget gerne undgå at ødelægge noget ved at lave en forkert blanding af benzinen.
Tak for forslag til hvad jeg kan google! Jeg googler videre..
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

Kai skrev:Bland 1 deciliter totakts olie i 5L benzin i en reservedunk.
(hvis det er helt rigtigt skal du først trække 1dl benzin fra de 5l, men det gør ikke den store forskel)

Det giver 2% olieblanding, det burde den snildt kunne køre på hvis det er en god olie.
Fyld tanken op og hold dig i nærområdet til den skal på reservetank så du kan nå hjem og tanke op :)
(eller tank dunken med på bagagebæreren)

Hvis der er speedometer med kilometertæller på den, så skriv ned hvad den står på når du har fyldt den op og se hvor langt du er nået når den vil på reservetank.
Ham jeg købte den af sagde 3 dl. olie til 5 L. benzin. Så det er noget mindre det du siger. Men du lyder ret sikker i din sag? :)

Der er desværre ikke kilometertæller på den, det ville ellers have været en stor hjælp lige nu!

Hvordan ved jeg hvornår den skal på reservetank?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af strynboen »

her er bogen..det er godt givet ud 70 kr + fragt...en hund og du har alle data
http://www.kosters.dk/?mod=object&oid=19854" onclick="window.open(this.href);return false;


ja 3 dl til 5 lit er alt for meget
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

strynboen skrev:her er bogen..det er godt givet ud 60 kr + fragt...en hund og du har alle data
http://www.kosters.dk/?mod=object&oid=19854" onclick="window.open(this.href);return false;
Tusind tak! Den side var jeg inde på for noget tid siden, men kunne ikke finde den igen.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af juhl-drengen »

Er det ikke cirka samme motor som en puch automatik ?
så burde 2-3% semi syntetisk passe meget godt
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
LouiseVesti
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 20. apr 2013 22:32
Kontakt:

Re: Blanding af benzin til Tomos GT-2

Indlæg af LouiseVesti »

juhl-drengen skrev:Er det ikke cirka samme motor som en puch automatik ?
så burde 2-3% semi syntetisk passe meget godt
Jeg ved desværre ikke om motoren er ca det sammen som på en puch automatisk. Men det lyder til at i er flere der mener at 2-3% simisyntetisk er det rigtige.
Besvar

Tilbage til "Østeuropa"