I weekenden blev det til lidt knallerthygge, men desværre endnu ingen liv:
Jawaen føles nu rigtig; tromlen er blevet affedtet og ny kobling er monteret da den gamle havde fået noget afslag.
Og jeg mærker både kompression, ser gnist (både på det gamle Champion tændrør og på nyt NGK) og karburatoren er blevet renset og brændstoffet kommer igennem... Nu undre det mig at den gamle dame stadig ikke vil igang. Og jeg tror måske at det er tid til at kigge på om tændingstidspunktet er korrekt.
Sådan en Jawa har ikke platintænding som den Puch Maxi men kører med et elektronisk tændingsanlæg som jo som sådan ser ud til at fungere da der både er gnist og lys i lamperne (når disse er tændt) - men jeg har læst at tændingtidspunktet kan blive forskudt hvis svinghjulet har været løst. Eneste andet allerbedste jeg lige nu kan se er hvis den ikke får
nok benzin, så det er nok det første jeg undersøger ved at tømme tanken igen, rense benzinhanen (Jikov med specielle gevind) og filteret - og så tror jeg at jeg skifter slangerne til gennemsigtige så jeg kan følge med i flowet!
Men selvom hun ikke starter skal I da have lov til at se hende så og se fin ud med de "nye" tasker jeg havde liggende og oprindeligt brugte en meget kort periode på min Virago og Aprilia Classic:
- IMG_20220603_213643.jpg (193.27 KiB) Vist 1528 gange
- IMG_20220603_213714.jpg (189.33 KiB) Vist 1528 gange
- IMG_20220603_213732.jpg (187.65 KiB) Vist 1528 gange
Jeg lovede også at vise min lille samling af merchandise som skal bruges primært når jeg kører....
- IMG_20220603_224959.jpg (167.57 KiB) Vist 1528 gange
Jeg er som sådan ikke Jawa fanboi - men syntes altid det er hyggeligt med lidt sjov og spas som den slags (jeg har jo også en gammel Yamaha sweatshirt fra 80erne) - og de fine sorte strømper (to sæt) er rigtig gode! Alt i alt er tøjet fra Jawa Shop i fin kvalitet fandt jeg ud af. Halstørklædet har jeg haft i mange år og købte på eBay.de og er hjemmehæklet. En ret fed ting jeg glæder mig til at skulle køre med! Jeg har også et mundbind (til når jeg kører med pilothjelm), og troede også at jeg havde købt et halstør, men det kan jeg enten ikke lige finde eller også købte jeg det ikke. Mærket skal på min gamle tjekkoslovakiske pilotjakke (tyk, brun læder) når jeg engang får den hjem igen fra Iran hvor den ligger lige nu; den er blevet dedikeret til Jawaen da den jo er fra samme land... sådan da; præcis hvor i CS den er lavet husker jeg ikke, men Jawaen er jo bygget i det sydlige Slovakiet hvor man flyttede produktionen hen inden adskillelsen af CS til CZ/SK.
Nøgleringen er også fra Jawa Shop, men er også købt i 2017.