Vil ikke starte??

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Jeg har anskaffet mig en DM50.
Den vil ikke starte?
Der er gnist,og ny tændspole er forsøgt,
Tændrør er fugtigt,godt nok er det som om der er lidt sort olie på tændrør når jeg træder et par gange på kickstarter og checker tændrør,
Kompression er målt til 120psi.
Karburator er renset, den var meget beskidt,dyser er pustet med trykluft og der er synligt hul i begge 2.
Tænding står på det midterste mærke.
Ohm er målt på fødespole til 156 Ohm, skulle være inden for 120-190 Ohm.
Hvis jeg tager luftfilter af karburator og holder en håndflade tæt foran karburator, er håndfladen helt våd af benzin, skal den være det?
Når jeg træder på kickstarter er det som om den tænder 1-2 stempelslag, der kommer lidt røg ud af udstødning.

Håber jeg kan få denne klassiker op at køre igen, bare inden sommer:-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af 12V »

Hej,

Fin fejlsøgning du har lavet, alt lyder til at være ok. Fin kompression og masser af benzin, måske for meget benzin så den drukner? Man kunne prøve uden choker og benzinhane slukket og så løbe den i gang uden luftfilter dækslet på. Bare for at udelukke dette.

Jeg tror mest på svag gnist. Har selv oplevet at se en gnist på tændrøret og konkludere at den er ok, men så viser det sig at den er for svag til at tænde luft/benzin blandingen. Har du skiftet tændrør, kabel og hætte? En god test er at tage tændrørshætte af, afisolere et par mm af kablet, og så holde det 5-10 mm fra stel/topstykke etc. Der skal den gerne producere en kraftig synlig gnist hver gang.

Det er normalt at der kommer en smule benzin ud ved luftfilteret "blowback". Men er det voldsomt er der noget galt, kan stemplet være hakket meget (stempellængde kortet ned)?

Hvis der er rigtig olie på tændrøret, kunne du have en lækage ind til gearkassen. men ofte er det bare snask fra totaktsolien der befinder sig i krumtapshuset.
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Tændrør er nyt, tændspole kom med nyt kabel, har taget et gammelt tændrør,bukket toppen op, så der er 3-4mm, der springer gnist ved test(holder det på cylinder), kraftig gnist?, der er ikke en meget kraftig gnist, men det er den samme som på en aprilla som jeg har testet på for at sammenligne, hvad kan give en svag gnist hvis fødespole umiddelbart Ohmer ok og spole er skiftet?, har taget tændingslås af og afmonteret batteri,taget ledninger af til lygter og blinklys for at undgå en stel som trækker gnist ned?
Alle input er velkomne, tror snart jeg har været omkring det meste,men håbet et stadig lysegrønt for min DM50 :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af 12V »

Tændrørshætten er ofte en synder til svag gnist, og den har du ikke skiftet hvis jeg læser korrekt? 3-4 mm kan være for lidt, de fleste knallert producenter anbefaler at teste med 6+ mm afstand. Hvis den klarer det fra kablet af, så kan du udelukke resten af tændingen.

Er der blevet lakeret eller renoveret noget ved maskinen ellers? Måske er stelforbindelsen svag, mellem motor-stel-tændspole. Den sidder under tanken svjh.? (Havde selv en Samurai da jeg var teenager omkring årtusind skiftet). Et stykke kabel mellem motor og spole kan give hurtig afklaring.

Hvis du har lavet disse test og skiftet hætten, så vil jeg sige at du kan udelukke tændingen og lede videre andre steder :)
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Det bliver afprøvet snarest, ihvert fald et forsøg værd, tak for hjælpen.
Vender tilbage når det er prøvet.
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Der er en fed blå gnist ved test uden tændrørshætte og med 1cm kabel frit og op til ca 1,5cm fra topstykke, tog tændrørshætte af og kabel direkte på tændrør, ikke nogen start.
Tændrør er stadig sort efter test af gnist, satte den i 2.gear og luntede rundt på græsplænen uden tændrør for at få luftet lidt ud, stadig ingen start?
Er der noget som kan gøre at der presses benzin den gale vej internt i motor?
Jeg er også klar til at køre til et medlem som måske kan hjælpe med fejlfinding, bor selv i Rønde.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af 12V »

Så er tændingen vidst udelukket.

Benzin Luft blandingen kan kun skyde den forkerte vej hvis indsugnings timingen er alt for stor. Men det kræver at nogen har modificeret stemplet ret voldsomt, eller monteret et forkert med huller i skørtet til en membran motor.
Men selv med disse ting burde du høre livstegn, mere end et par puf.

Kan den starte hvis du giver den en sjus benzin direkte ind gennem tændrørshullet?
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Nej, benzin direkte ved tændrør ingen start.
Ved dieselstart direkte i studs uden karburator, ingen start, må være gnist som forsvinder når tændrør bliver monteret, tager ny tændrørshætte med hjem fra arbejde idag
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Nix, ny tændrørshætte og benzin direkte ved tændrør i cylinder, tænder ikke😢
Skal siges at den startede inden jeg skiftede olie som var meget Hvidt skummende, og derefter rensede jeg karburator, og start no more
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Har kigget på renovering af motor, hvis den lægger lidt olie fra pakdåse ved gearskifter, så er resten nok også skidt tilpas, så nu har jeg besluttet at renovere motor med nye lejer , pakdåser/simmerringe , så kommer spørgsmål om hvor man kan få et sæt til renovering, har fundet et hos thansen men r det noget værd? Og er det noget man selv skal gå i gang med?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af 12V »

Det er nok en god ide, måske tager den olie ind fra gearkassen, ind i krumtapshuset.

Jeg ville skille den ad, og så tage lejer og pakdåser til en forhandler der har den slags, og så få noget godt kram. Thansen sælger også nogle mærkevare lejer, men deres pakdåser synes jeg ikke så godt om, i hvert fald til nogle modeller virker de hårde.

Måske nøjes med papir pakningerne ved thansen, hvis de da passer. Jeg laver en del pakninger selv, af store ark.
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Det gør jeg, er der nogle tricks der er gode når det er første gang jeg vil renovere en motor med lejer/ simmerringe, vil helst ikke aflive en sm50 i første forsøg😀
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af 12V »

Jeg tænker at værkstedsmanualen har fremgangsmåden, den finder du her:
viewtopic.php?f=143&t=10138

Generelle tips til motor renovering.

Gør den ren udvendig inden du skiller den ad.

Fjern alle påmonterede dele, brug aftrækker hvor det er nødvendig.

Fjern koblings dæksel og adskil alt du kan i den side.

Fjern alle motor bolte, se om den kan splittes bagefter. Hvis ikke tjek for glemte bolte, låseringe eller andet. Hvis den stadig driller, varm godt op omkring alle aksler/lejer. Brug evt en gummihammer til hjælp. Aldrig brug en skruetrækker eller lign for at vride blokken fra hinanden, i pakfladen.

Pak hver gearaksel i poser, med de tilhørende skiver, skiftegafler eller hvad du nu finder i sådan en kværn. Luk posen stram omkring delene så de ikke flyver fra hinanden.
Tag masser af billeder når du skiller ad.

Når blokken er tom, vask den grundig. Når den er tør, varm op til ca 150 omkring lejerne, enten falder de ud, ellers skal de lige have et lille slag.

Varm den op igen og monter de nye lejer og sammel det hele igen. Det er vigtigt at behandle lejerne med omhu, har du ikke varmet nok så de skal presses /slås i, så gør det kun på yderringen. Aldrig pres et leje i en boring på inderringen, så bærer kuglerne lasten og laver mærker i løbebanen.
Hvis krumtappen ikke er med en glide/løs pasning, så skal blok med leje varmes op til 100-120 grader. Samme når blokken skal samles omkring krumtappen.
Smør pakningerne med olie eller fedt, hvis pakfladerne er gode, ellers overvej lidt flydende pakning.

Det var lige et par tips fra baghovedet, men jeg vil helt klart anbefale at læse værkstedsmanualen. Der er altid nogle særheder for hver fabrikant og type.
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Mange tak, jeg giver den et forsøg, tak for tips.
ClausB
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 26. mar 2019 19:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af ClausB »

Fandt en utæt simmerring bag tænding , ny monteret og DM starter som en mis.tak for de gode råd.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vil ikke starte??

Indlæg af 12V »

Dejligt at høre.
Besvar

Tilbage til "Asien"