en smule hjælp :)

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

jeg har gået lidt og kigget efter en tuner/langturs knallert på det seneste.
så nu ville jeg lige spørge om noget om monza og k50
hvilken af de 2 kan bedst holde til at blive tunet ?
og hvilken kan komme til at køre stærkest ?
og var det muligt at tilpasse f.eks en ts50x cylinder på k50 og en eller anden art at vandkølet cylinder på monza og kan i nævne nogle specifikke ? :)

og lige en ting der ik har så meget at gøre med det her emne at gøre,
men passer en tomgangs skrue fra fz50 over på dm50 ? :)
og hvilke ledninger skulle en omdrejningstæller fra en fs1 sætter på på dm50 :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

og lige et spørgsmål mere. hvor stor en cylinder er der plads til ved k50 og kan den bores på til 50 mm
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af Michael »

Suzuki er den dejlig afbalanseret til lang tur. Den skal ikke tunes helt vildt-Det er nok kun kreidler-Zündapp man kan forvente holder til det.
Men uden plump og doppeltmembran, 2-3 tands gearing så går den 55-60 km/t hvilket giver en meget fin og "Bred " motorgang :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

ja men nu var det jo mellem puch og suzuki valget var :) men lyder da fint men nogen ide om hvad den bedste opsætning ville være til suzukien hvis den skulle rende mellem 70-90 et sted
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af Kai »

90 på en K50 ?

Glem det. Den kan godt, men den skal have seriøst hjælp for at gøre det i længere tid af gangen uden at slide sig selv ihjel.
Med den korte slaglængde den nu engang har, så er den til at blive idiot af hvis den skal op og vende 12000rpm i hver gear inden den flytter sig bare lidt, og så bliver den altså rimelig håndtam når man bare futter rundt i byen med 45-50 eller det går bare en lille smule op af bakke.

Men gør som Michael foreslår, så lever den længe og er også en fornøjelse at køre på til daglig :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

I så fald en Monza med Cobra-motor.

Efter min mening er konstruktionen på de 3-4g Puch-motorer ikke egnet til heftig tuning, men de går fint de 90 stykker med det 47mm Gilardoni-kit.

Krumtappen kan IKKE lide for høje omdrejninger, og plejlstangen SKAL opgraderes, hvis man alligevel VIL trække den over 10.000rpm, vedvarende.

Kreidler, Zündapp og Herkules er dine eneste reelle valgmuligheder til heftige sager.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

har lidt haft gået og tænkt at om man skulle anskaffe en cobra eller imola :shutup
men var det ikke også noget med at de 3 gearede puch motorer bedre kunne holde til tun end en 4 gearet ? :)
har også haft en 3. ide der kunne gøres for væsentligt mindre også selvom det ikke er en knallert :shock:
nemlig en 200cc kina atv med cvt.. hvad kunne man gøre for at tune sådan en den jeg kigger på kører af standard 80-90 da det er en guad :shutup
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Så går emnet over til, at du sparer op til kørekort og MC til den tid...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

ja self ogs det :) men det med atv'en er lidt fordi det er et af de mest normale køretøjer rundt i nær området herude på landeet :lol: og for at jeg har en kammerat der ikke bor vanvittigt langt fra mig egentlig kun en lille landevej ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Flå toppen af, slib ventilerne med slibepasta, fjern grater fra indsugningskanalen og juster ventilerne.

Bedre tuning fås ikke til en kina-motor på 4T-basis, og JO du kan mærke forskel!!! :)

Men lad være med at spytte penge i projektet. Motoren er sjældent en god basis til den slags, alligevel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af strynboen »

kina motore lider af forkerte forhold..både i gevind størelse og hærdnings processer...kina manden har simpelt hen ikke luret alle de finesser som honda har brugt 10 år på at finpudse gennem motorsportens hårde betingelser..op gennen 50 og 60"erne..jeg har oplevet knækkede krumtapper..løse svinghjul/koblinger..pga møtrikker som ikke kan spændes korrekt..og en masse andet kedeligt...andre ting fungere perfekt..sært..det er nok ligegyldighed lidt som sovjet tidens samlebånd mentalitet..
du får din løn..u anset hvor dårligt dit arbejde er..og der er ingen bonus for kvalitets kontrol...

jeg har adskildt knægtenes maskiner..drejet nye bøs div stederjusteret alt op..forstærket og skiftet div pakninger og lejer..så køre de faktisk rigtig godt...
noget som pakning sæt i olie pumperne er generalt for dårlige..men orginale honda pakninger passer næsten...så opdatering med japan dele de kritiske steder giver ret god holbarhed
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

det var lidt den ide jeg havde da den har en del overflade rust på kromen og ik gider det sorte plastik så ideen var lidt at skille lortet ad male det justere/forbedre div. ting og bytte svage kina bolte ud med ekstra hærdede bolte, forstærke bagaksel osv. og så jeg ville mest have de der tips til hjemme tuning så den måske kørte 100-110 på toppen og forbedret optræk :) men udover det kreidler hansen har nævnt er det så andre ting som f.eks cross tricket trekant tricket, det med de der ekstra borede huller i stemplet ? og kunne det betale sig tiden at slibe skylle og udstødnings kanalerne op ? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

men altså i princippet er "bunden" så at sige for en kina motor blok og en honda motor blok egentlig nok det samme det er små finesser og andre små ting der smadrer dem..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Inden du skiller noget som helst ad, vil jeg på baggrund af dine seneste indlæg, kraftigt råde dig til at lære forskellen på en to- og firtakter!

Og jeg vil næsten garantere dig for, at du ikke kan trække meget mere end 2-3km/t mere ud af den, stort set ligegyldigt, hvad du gør ved den motor. De ændringer, som Strynboen nævner, er ikke noget man 'bare lige gør' over hele linien.

Slå nu lidt koldt vand i blodet - overvej hvad du ønsker og hvad der kan lade sig gøre indenfor rimelig tid. Selv en erfaren tuner kan lægge flere dage- eller for den sags skyld ugevis af arbejde i en enkelt motor for at hente 'det sidste'...

Eller køb dig en scooter i evo-trim og kør fra de fleste i flokken. Det er faktisk DET ENESTE, som er let tilgægeligt og relativt let/hurtigt at trimme ind til brug.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af juhl-drengen »

hmm ja okay så er det bare den med jeg er for stor til de fleste scootere og sys de er ret grimme ;) udover det er atv jo både fritid og arbejdsværktøj :) og så vidt jeg kender de lokale betjente kan man nemmere undskylde sig for en atv på landevejen end en voldtunet scooter :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

juhl-drengen skrev:hmm ja okay så er det bare den med jeg er for stor til de fleste scootere og sys de er ret grimme ;) udover det er atv jo både fritid og arbejdsværktøj :) og så vidt jeg kender de lokale betjente kan man nemmere undskylde sig for en atv på landevejen end en voldtunet scooter :)
Jeg nævner i flæng og prioriteret ift. personer med den umenneskelige lidelse at være 190cm eller højere:

Gilera Runner
Yamaha Aerox
Piaggio NRG
Peugeot Speedfight
Piaggio Liberty
Yamaha Why


Alle kan relativt let hives op på de 90-100km/t uden større besvær:

Dellorto PHBG21
Racing-cylinder
Standardlignende udstødning fra en af de anerkendte producenter
God variomatic
Opgraderet, korrekt justeret kobling
Torque-drive a.k.a. rulleleje til den bageste remskive
Gearing omkring de 15-20%
Flex-slange op til et powerfilter i sadelboksen.


Alt hvad du ellers har nævnt af muligheder her i indlægget er enten tåbeligt dyrt i kraft af, du enten skal bringe en firtakter op til en fornuftig standard, eller du skal investere i en en ny, klassisk maskine, gøre den forsvarlig uden tanke på en pæn lak, og dernæst skal motoren renoveres + udstyres med relativt dyre stumper, som endda kræver yderligere tuning for at yde bare nogenlunde optimalt...

Ydermere nævner du en af de mere besværlige at finde stumper til (K50), som endda har samme begrænsede indsugningskonstruktion som FS1'en (undskyld) og dernæst Puch Monza som efterhånden koster arme og ben i stumper... og den er, om nogen, snothysterisk ift. fejljustering af kobling og gearkasse, så vidt jeg lige husker.
Ingen af dem har det fantastisk med, at man bryder for meget med en standardopsætning, når det kommer til stykket.


Kort fortalt: Du snakker, men du kommer ingen vegne. :)


Skal den være klassisk og rende stabilt over 90km/t, samt der skal være et godt udvalg af stumper, så er det p.t. svært at komme udenom Kreidleren ift. det danske marked.
Gilera, Herkules og Zündapp har aldrig fyldt ret meget i gadebilledet herhjemme, og jo mere speciel maskinen er, desto mere opmærksomhed tiltrækker den... især i en tunet udgave.


Så HVAD er det, PRÆCIS du vil, under HVILKE OMSTÆNDIGHEDER, og HVAD må det KOSTE?


Som du fremlægger det her, vil jeg faktisk anbefale dig at købe en ældre 80cc cross-maskine, som du kan sætte i stand og derefter blæse gennem plovfurerne ude på bøh-landet, hvor der åbenbart stadig findes flinke lokalbetjente.
:hihi :teeth2
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af Poul-Erik A. »

kreidlerhansen skrev:
Kort fortalt: Du snakker, men du kommer ingen vegne. :)




Så HVAD er det, PRÆCIS du vil, under HVILKE OMSTÆNDIGHEDER, og HVAD må det KOSTE?
Hej med Jer og undskyld jeg blander mig - men jeg synes faktisk, at underholdningsværdien efterhånden er højere end den tekniske/mekaniske værdi. Jeg mindes bl.a. regnestykket om den færdigblandede tank benzin... :oops:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Poul-Erik A. skrev:
kreidlerhansen skrev:
Kort fortalt: Du snakker, men du kommer ingen vegne. :)




Så HVAD er det, PRÆCIS du vil, under HVILKE OMSTÆNDIGHEDER, og HVAD må det KOSTE?
Hej med Jer og undskyld jeg blander mig - men jeg synes faktisk, at underholdningsværdien efterhånden er højere end den tekniske/mekaniske værdi. Jeg mindes bl.a. regnestykket om den færdigblandede tank benzin... :oops:
Vi er for så vidt enige. Min tålmodighed er efterhånden også presset, men hvis ingen stiller tilstrækkeligt flabede muligheder op, tager Julle sgu aldrig en beslutning alligevel! :whew Så ender det med at hans spørgsmål aldrig bliver besvaret med andet end bitre skod-kommentarer, og det skaber en skodstemning på forummet i det lange løb.
Det samme sker, når et forum udvikler sig til stadiet, hvor ALT er blevet anført i FAQ-afdelingen, og den sidste hårde kerne på 5-15 brugere kun sidder og venter på enten at linke til FAQ'en eller har copy-pasted det sædvanlige svar:
"Brug søgefunktionen!"

Jeg har efterhånden oplevet et par fora's storhed og forfald. Det ønsker jeg ikke skal ske for knallertforum.dk efter det er blevet udvidet til at dække et større område, og at siden stadig fungerer som et åbent forum, som er frit tilgængeligt for alle!

Jeg kan sgu stadig huske, da jeg havde ild i en vis legemsdel og derfor var alt andet end målrettet. Derfor er jeg bevidst provokerende i indlægget over dit. Det er venligt ment, men absolut også provokation fra min side! ;)


Beklager det måske lidt sure opstød - det er ikke ment sådan. Tværtimod. Det er højst en opsang til de, som sidder og skumler i stilhed og kun venter på at eksplodere i en bred vifte af farverige udtryk kombineret med enten '(...)FAQ!' eller '(...')søgefunktion!'
:tuba
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg forstår dig 100% og erkender også at jeg er imellem dem, der jævnlig "lurpasser" - og jeg fornemmer, at du gi'r alt hvad du har af erfaringer - og så "falder det som regel bare til jorden" til syvende & sidst. :oops: Som nævnt mindes jeg regne-eksemplet, hvor også jeg fik tålmodigheden på prøve og det blev "aflønnet" med : "... I har nok ret...." :shock:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: en smule hjælp :)

Indlæg af kreidlerhansen »

Poul-Erik A. skrev:Jeg forstår dig 100% og erkender også at jeg er imellem dem, der jævnlig "lurpasser" - og jeg fornemmer, at du gi'r alt hvad du har af erfaringer - og så "falder det som regel bare til jorden" til syvende & sidst. :oops: Som nævnt mindes jeg regne-eksemplet, hvor også jeg fik tålmodigheden på prøve og det blev "aflønnet" med : "... I har nok ret...." :shock:
Det var dengang... dette er nu.

Der skal mere til, før jeg helt melder pas, må jeg indrømme. Og for at være ærlig, så synes jeg ikke om at bruge fortiden mod andre.

Der går ingen skår af mig ved at bidrage til et emne, og de par minutter om dagen resulterer fra tid til anden i sjove sidespor - enten i selve emnet eller pr. privat besked, når man lige rammer en knallert-nerve. ;) Og det er mig bekendt forummets formål og 'magi', så derfor plaprer jeg løs, hvis jeg føler, jeg kan bidrage.

Hvorvidt forfatteren af emnet har i sinde at blande sig yderligere, ved jeg ikke.


Det er korrekt, at emnets udvikling ret hurtigt begyndte at virke hamrende useriøs, fordi det bliver diffust, når 'hvad som helst' bare må og skal tunes.

Af samme årsag påpeger jeg, at det kun bliver til en masse snak... det kunne derfor være rigtig sjovt, hvis vi kunne få ansporet forfatteren til at kaste sig ud i bare et eller andet, men det sker næppe, hvis han mødes af sure opstød, som grunder i 'for en måned siden blablabla...'


Det kræver så, at man påpeger lidt realistiske fakta samt spørger ind til, hvad målet egentlig er.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"