Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskland?.

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Brugeravatar
kreidler
Stor knallert
Indlæg: 196
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 19:29
Kontakt:

Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskland?.

Indlæg af kreidler »

Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskland?.
Hørte forleden at man ikke måtte importere en tysk knallert på en trailer hvis den ikke var godkendt efter danske regler hvis man blev stoppet ved grænsen, men kan det passe?
Oh hvad med evt told moms osv?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af Knud »

importmæssigt: det er et EU land og der gælder varernes fri bevægelighed og der er der ikke noget der forbyder dit køb
anderledes er det med brugen af den: som jeg har forstået det kan den strengt taget kun bruges som MC og da kun hvis du har salgspapirer og den tidligere registrerings attest, det kan godt være at der skal betales moms men så værdifastsæt den passende.
Nogen forsikringes selskaber tager den som knallert---andre ikke--- og så findes der "Anderes Methoden" :shutup men hvis du skal være helt sikker: spørg politiet og Told&Skat

Blot mine "2 bukkede spændskiver"
:mrgreen:
Puchdrengen
Junior knallert
Indlæg: 56
Tilmeldt: søn 7. feb 2010 19:53
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af Puchdrengen »

Sådan som jeg har forstået reglerne, så er den lovlig i danmark hvis den har været godkendt i EU. Men den skal selvfølgelig overholde danske regler for knallerter dvs. den skal drosles ned til den dansk fartgrænse. Ellers vil den betegnes som en ''tunet knallert''.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af Guess who »

Det er også den version jeg kender til!

Pga. Knallerten ikke er registreringspligtig, derfor skal den overholde gældende danske regler.

Mvh
Benny
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af kreidlerhansen »

Dansk, lovlig motor i stellet, så er den lovlig og kan forsikres. TUM-mærkerne følger motoren og modellen - ikke stelnummeret! De danske Kreidlere med 'WJA' fremviser blot, at de er kommet til landet via den danske importør. Et parallelimporteret eksemplar har ikke en anden identitet som følge af et andet stelnummer.

Det bliver først bøvlet, hvis man finder en model, som aldrig har eksisteret herhjemme, men i det tilfælde vil en tysk 25-knallert (mofa) fungere udmærket, såfremt man har den tyske dokumentation for dens hastighedsbegrænsning på sig; I Dyskland kaldet 'Betriebserlaubnisssss'

ACHTUNG!!! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af Knud »

Det er dejligt at høre og jeg er blevet det klogere, tak :(y)
men må man ikke sætte en lovlig udenlandsk motor i et dansk stel, fex en tysk model af FS1 med TUM nr. 178 på blokken?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af kreidlerhansen »

En blok med TUM-178 er vel den samme, uanset hvilken cylinder, indsugningsplade, karburator og andet guf, man monterer?

Hvis der foreligger detaljer om cylinderens portmål, vil en afvigelse fra disse vægte højere end TUM-178.
Der findes f.eks. en tysk Kreidler-cylinder, hvori der er støbt TUM-186; Det er en 2HK cylinder, som trækker pænt meget over 30km/t! Skylleportene er identiske med dem i den danske cylinder, men indsugning og udstødning er magen til 2,9HK.
Indsugningen afviger derfor en sjat fra de lovlige "7,2mm +/-0,1mm".
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af Knud »

så hvis jeg monterer en FS1 4 gear motor med et andet motor nr. end 381-xxxxxx, men med TUM-178 og med dansk plumb plade, TUM178 cylinder, 257 topstykke, lovig dansk udstødning, 10mm kaburator og 9 tand på driv akslen på et dansk 4-gear 381-stel eller et andet 4-gear stel og knallerten demed opfylder den danske typegodkendelse og i øvrigt ikke har defekter og i sin hele er lovlig, da er det ikke noget hverken politiet eller forsikringen (i relevente tilfælde) vil give anledningen til bøde eller andre ubehageligheder?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvordan er reglerne hvis man henter en knallert i Tyskla

Indlæg af kreidlerhansen »

Medmindre TUM- eller anden godkendelse oplyser specifikke rækker af stelnumre til givne motorer, kan jeg virkelig ikke se, hvad der skulle være at sætte en finger på!

Lovlig 4g motor i et 2g stel duer selvsagt ikke, da stellet klassificeres anderledes. Det er vist det nærmeste, vi kommer et godt eksempel?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"