Boring af cylinder

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
TsunamicPlace
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 19:11
Kontakt:

Boring af cylinder

Indlæg af TsunamicPlace »

Er der nogen af jer der ved hvordan man bedst bore en cylinder op? Det er til en Suzuki DM50.

Den skal bores op til 45mm.

Ellers er der nogen der bore dem op, rundt omkring :?:
Senest rettet af TsunamicPlace lør 17. maj 2014 10:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af juhl-drengen »

Cylinder værksteder?


Men der bruges en drejebænk til det, havde jeg stadig gået på grundforløbet som industri tekniker havde jeg gerne gjort det..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
TsunamicPlace
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 19:11
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af TsunamicPlace »

Ok, tak.

Men hvor finder man så Cylinder værksteder?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Kai »

http://www.degulesider.dk/cylinderservice/s%C3%B8g.cs" onclick="window.open(this.href);return false;

Der må være en af dem på listen der kan finde ud af det.

Men hvorfor 45mm, er der ikke nogen mindre ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af juhl-drengen »

I stedet for at bore så skriv til kreidler hansen han kan altid hjælpe på vej :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af 12V »

Kører den ikke med alu cylinder? Eller er den en stor nok jernforing i?
TsunamicPlace
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 19:11
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af TsunamicPlace »

Jeg tror at den har jern indlæg.
Men min tun ide hedder:
20mm dellorto
Opboret cylinder (45mm)
Powerluftfilter
Planet topstykke
45mm stempel med trekant tricket
20mm studs (uden plumb)
32mm tun udstødning
14-30 gearing

Derfor tænker jeg at det vil give lidt mere med 45 mm stempel, er det korrekt?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Jensmc »

Jeg tror ikke, den kan holde.
En DM50 er et dansk fænomen, og kun solgt i DK, så vidt jeg ved.
Den er givet kun lige dimensioneret til danske forhold, ikke mere.
Men lad os se, om den kan klare det alligevel.
Måske panserne napper dig inden et havari. :wink:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
TsunamicPlace
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 19:11
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af TsunamicPlace »

Jensmc skrev:Jeg tror ikke, den kan holde.
En DM50 er et dansk fænomen, og kun solgt i DK, så vidt jeg ved.
Den er givet kun lige dimensioneret til danske forhold, ikke mere.
Men lad os se, om den kan klare det alligevel.
Måske panserne napper dig inden et havari. :wink:
Jensmc skrev:Jeg tror ikke, den kan holde.
En DM50 er et dansk fænomen, og kun solgt i DK, så vidt jeg ved.
Den er givet kun lige dimensioneret til danske forhold, ikke mere.
Men lad os se, om den kan klare det alligevel.
Måske panserne napper dig inden et havari. :wink:

Jeg har da hørt at den kan køre 80 km/t inden den begynder at rasle fra hindanden :hihi
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Jensmc »

Del dine erfaringer. Ikke hvad du hører fra andre.
Det kunne være interessant.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
TsunamicPlace
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 19:11
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af TsunamicPlace »

Det vil jeg gøre :)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Allan M »

Der er vist nok forskellige ting i verden, som er svære - at få en Suzuki Samurai til at køre stærkt er én af dem :hihi
Lad os endelig høre mere om projektet som det skrider fremad!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Kai »

Alt efter hvor man trækker grænsen for definitionen af "køre stærkt" så er en DM'er ikke den sværeste at have med at gøre :)

Engang for efterhånden mange år siden, købte en af gutterne en splinterny samurai og den var vel knapt et år da han besluttede at den skulle tunes. Det blev så min opgave. Det lykkes da sådan rimelig godt med std cylinder, den gik da omkring 70-75 km/t med +80kg pilot på sædet.

For meget hjulspin i kommunens blomsterbede og på fodboldbanen...og baghjulskørsel tog dog forholdsvis hurtig livet af den, men motoren gav ikke op.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har flere gange fortalt min historie om suzuki samurai, men kort fortalt ligner den kai`s fortælling...

det jeg ikke kan lide ved trådstarterens ønsker om tuning er når der bliver nævnt " trekanttricket " !!! det er simpelthen en gang pjat du har læst et sted !!! ud fra dette kan jeg regne ud at du ikke ved så meget om tuning, istedet skulle du først læse nogle bøger om hvad det handler om - alså ikke bare gøre ALT det " vilde " som du kan finde på

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af juhl-drengen »

Han har nok hørt om trekant tricket ved http://www.knallert.tripod.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af juhl-drengen »

Men få gjort noget ved udstødnings porten.. den ligger kun 1-2 mm fra sideskylds kanalerne..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Allan M »

...men i forhold til en fs1, hvor man "bare" hiver plomberingen ud og skifter et tandhjul, og så går den strax meget bedre, eller en maxi, hvor man er godt hjulpet ved at hakke stemplet o.lign., så er der (vist) ikke så mange lavthængende frugter at plukke på en Samurai?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af juhl-drengen »

Nope! Man kan ikke engang gå et tandhjul op da det også er begrænset

Skal man have større studs skal man file i den bagerste skylle kanal for ellers Gør det heller Ingen forskel at fjerne Plumben osv osv, de er gode knallerter men noget værre lort at tune..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Boring af cylinder

Indlæg af Kai »

Allan M skrev:... så er der (vist) ikke så mange lavthængende frugter at plukke på en Samurai?
Det er rigtigt, hvis man lige tager den ud af butikken som spritny. Den er droslet godt ned fra fabrikken, og heller ikke bygget til 70-80km/t så man bare kan pille lidt ved plomberinger og få en lille motorcykel ud af den igen.

Da vores lokale cykel&knallertbutik solgte en del, kender jeg en del til den da flere af dem blev hjulpet lidt på vej når de var kørt til og indtrykket af den bare ikke kan køre mere end 30-35 det kan jeg ikke helt genkende.

De har alle dage være "slemme" til at 4takte på fuld gas, og selv om man dyser et nummer ned, så vil den ikke ret gerne over 35-38 stykker hvis den skal have bare lidt moment i behold.
Det er/var der et simpelt trick til:

Pil gummitutten af bagpå luftfilteret og giv den en ekstra eller 2 ekstra bundpakninger og en dyse et nummer større. Så kan den trække vejret igen og mange af dem kan få speedonålen til at kravle op i nærheden af 50-52. Det er ikke "stærkt" men den bliver en hel anden knallert at køre på, og den føles frisk og kommer fint fremad.

Den Søren havde som jeg fik lov at pille ved, var noget mere tunet. Studsen er skruet fast med knækbolte, dem savede jeg over ved at save studsen over fra begge sider så kan den pilles af. Plomben er et stålrør der er støbt fast i studsen ( og går et lille stykke ned i cylinderen også ) den er 12mm indeni, og ca 17mm udvendig.
Hullet i cylinderen er nu også ca 17mm med et lille 4kantet hul i cylinderforingen ( ligner meget en maxi cylinder når plumben er taget) og gør man som maxi folket og drøner et 17mm bor igennem..så står man en cylinder der sjældent kører bedre end før.

Giv den istedet for et indsugningshul der bevarer en højde på 15mm og er 20mm bred som i en gammel 5.5hk Puch cylinder. Så er der en lille kant på 1mm foroven og forneden midt i indsugningshullet, der lige skal files/pudses pænt skrå.
Udstødningsporten skal også være højere og bredere, jeg kan ikke huske målene, det er vel 30år siden nu, men det blev igen kopieret fra min gamle Puch flagskib, og heldigvis uden at gå for vidt. DM'eren er trodsalt kun en 2gears og med en noget kortere slaglængde og dengang vidste jeg ikke alverden om portmaps og hvor grænsen er hvis det skal være "kørbart"

Svingstuds og 17mm bing (Puch) fra overskudskassen + 28mm forrør også fra Puch og en Proma lignende ekspantionspotte. Ulempen ved forrøret er at den kommer til at sidde noget skråt opad, men det var hvad der var at gøre med.

En skam den ikke eksisterer mere, for den var temmelig kvik og de færreste troede på at det var en Samurai der kom hvinende inden den var tæt nok på til de kunne se det.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"