Hvilke dæk kører I med?

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har efterhånden prøvet nogle stykker, omend ikke et ligefrem imponerende antal. :)

Metzeler M01, 2.50-17 (for og bag) til ukendt nypris:

Fine i tørt vejr, meget stabile og slidstærke, men lidt træls/uforudsigelige på våd vej.
Super bid ved nedbremsning, dog.


T.Hansens Horng Fortune DingDong Kina-dæk (TH-876 el. 307), 2.75-17" til mellem 129-169kr/stk:

Skrammel, men godkendt til 140km/t, så vidt jeg husker. På Kreidleren kan forhjulet blokeres på tør vej, hvilket er årsagen til, jeg just har afmonteret og kasseret et af slagsen. Bør kun monteres som en nødløsning, efter min mening. Slidstyrken fejler ingenting.


Michelin M45 (for: 2.50-17 og bag: 2.75-17) til mellem ~230-350kr/stk:

Godt bid over hele linien og faktisk ok selv på vådt græs. De virker bredere end et typisk, klassisk dæk med samme bredde og giver indtryk af at passe bedre på en bredere fælg end 1.60" som Kreidlerens.
Slidstyrken er godkendt og er først begyndt at mørne svagt efter fem års kørsel i al slags vejr.
Bid nok under nedbremsning til at få bagenden til at lette på Kreidleren. :)


Heidenau K36/1, 2.75-17 (for og bag) til ~250kr/stk:

Som erstatning for et Michelin M45, som er "slidt firkantet" bagtil og et Horng Fortune foran, er dette en fed oplevelse.
Klassisk (agtigt) mønster, masser af bid og god pasform til en 1.6" bred fælg.
Igen kan bagenden lette, når forbremsen trækkes i bund, og hvad nedlægningsvinkel angår, bliver jeg stoppet af støttebenet før dækkene giver op.
Godkendt! Også til 150km/t, hehe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af FS1originalen »

Jeg kom forbi en stand i Herning omkring lukketid for 5-6 år siden. Sælgerne havde tydeligvis indtaget alkohol til både morgenmad, frokost og alt derimellem og gad ikke rigtig pakke varerne sammen...
Her købte jeg 10 dæk af mærket "Cobra" med klassisk mønster for 200kr. De er runde, ser rigtige ud og gør det rigtig fint til mine 30-40km/t.
Desværre er lagerbeholdningen ved at være opbrugt, og jeg må nok se i øjnene at dæk fremover koster OVER 100 kr/stk.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af claus olieklud »

på min hidsige yamaha med stjernefælge har jeg metzeler me 22 2,75 - 18, jeg syntes nemlig metzeler er en fornuftig prisbillig universal kvalitet som jeg kender fra de motorcykler jeg har haft... ellers er et dæk til en knallert bare et dæk, det handler bare om at det er rundt og lavet af gummi, selvfølgelig gerne med 4 x lærred - faktisk sælger thansen brugbare dæk til en knallert

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
På min kørende FS1 har jeg Kenda 2,75x17 bag på og langsrillet Kenda 2,50x17 foran, og det er fint til prisen og til det jeg har brug for. :wink:
På min gule Passola har jeg Kenda 3,00x10 bag på og Kenda 2,75x10 forand. og det giver fine køreenskaber inden for de begrænsede hastigheder den kan klare.
Min sorte Passola har Michelin 3,00x10 bag på, og det er bestemt heller ikke dårligt. :wink: Jeg har for det meste brugt Michelin dæk på mine biler, og har haft meget fine erfaringer med det, så skulle jeg købe dæk til lidt hurtigere køretøjer, (knallert med MC-nummerplade, MC og biler), så har jeg nok mest tiltrog til Michelin. :wink:

Jeg kan bestemt ikke anbefale Fortune dækket fra THansen. Jeg har tidligere haft et af dem bag på min FS1, og efter kort tids brug blev dækket simpelthen skævt og begyndte at humpe, jeg rettede dækket på fælgen flere gange, men ak, hver gang begyndte den igen at humpe efter få meters kørsel. Så dem køber jeg ikke igen, man får hvad man betaler for. :roll: og det er SKRAMMEL. :roll:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Pudsigt nok har jeg samme oplevelse som Kim med Fortune-dækkene. De kan finde på at gøre, hvad de har lyst til på fælgen.
Fælgringen er ikke 100% lige på mit forhjul, så forenden ryster lidt ved "høje" hastigheder (90+), men det er stort set ikke mærkbart med det nye dæk. Det slår også mindre, så måske det holder formen lidt bedre, trods den bette bule i fælgringen?

På lovlige knallerter har jeg haft det som Claus, men efter jeg monterede Heidenau K36 3.00-12 på min FZ50 og kørte om vinteren i 2010/2011, har jeg skiftet mening. Forskellen i sving og under nedbremsning i sne og sjap var intet mindre end utrolig.
Da jeg alligevel skulle have nye dæk på Kreidleren, som i mellemtiden er gjort ekstra moffi' med endnu højere styr, var det nærliggende at prøve samme dæk på dén, så mønsteret blev mere tro mod årgangen end Michelin M45.

Prisforskellen fra et "skod-dæk" og til et godt mellemklasse-dæk er, alt andet lige, beskeden; ~340kr for to Horng Fortune vs. ~500kr (Inkl. forsendelse) for Heidenau K36/1 via dækonline.

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop. ... p=D-M65017

Forskellen i på vejen er til gengæld anseelig. Og for mig er dækkene blevet en vigtig del af køreoplevelsen, uanset tempo.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg har erfaring med både kenda, fortune cross dæk, pirelli og diverse kinøjser dæk (dog uden at kunne huske navnene yderligere)..

De nøjser dæk jeg havde sidende på apolloen havde super greb og bremse evne i tørt/varmt vejr, men så snart de så regn/fugt yuuuks... har aldrig haft en maskine med en mere livlig bagende.. den drejede ikke den driftede... (semislicks)

Kenda dækkene virker skam fint når maskinen er lovlig, dog ikke nogen der giver en "wauw" oplevelse, men er fornuftig all-round til en lovlig knallert (klassiske dæk)

Fortune cross dækkene, fornuftigt greb til prisen, okay bremse evne, INGEN slidstyrke.. i løbet af 1500 km var de slidt ned på en lovlig maskine..

Pirelli, ikke imponerende bremse evne, dog lang tids holdbar og var ikke ringe i vådt vejr (selv på en tunet maskine) (semi slicks)

og har haft et par kineser scootere med dæk der hed hong/tong/pong.. something like that... Pure lort der punkterede for et godt ord, ingen greb, dårlig bremseevne osv..


Har efterhånden lært, der ikke skal spares på 2 ting, uanset hvad du kører med hjul og motor... og det er bremser/dæk! billige bremser eller billige dæk kan give ubehagelige overraskelser!


Et eksempel fra 4 hjuls verdenen: havde 17x8" fælge fra thansen på bmw'en med R17/215/45 thansen dæk dengang jeg købte den( som stadig havde masser af mønster)... den ville skride ud for et godt ord, og har mere end en gang været tæt på at havne i noget fatalt fordi de dumme dæk tog mig på sengen...
Skiftede fælgene ud med et sæt originale BMW X3 fælge 17x8,5" med Michelin dæk (tror det var pilot sport) R17/235/40 som godt nok var 1 år gamle, bilen kunne self. stadig skride ud hvis man gjorde forsøget, men den blev langt mere forudsigelig, lavede ikke lidt brænder når det pissede ned og var mere stabil ved højere hastighed med mindre vej støj..


Billige dæk kan kun undskyldes som noget midlertidigt/nød løsning, derudover er det dumt!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af Allan M »

Metzeler ME22 som Olieklud nævner også.

Dækkene holder fast længe efter affjedringen har givet fortabt hvad angår vejgreb. I den københavnske trafik med virkelig dårlig asfaltering mærker jeg tydeligt, at det kan være spændende at give for meget gas. Første gang jeg kørte som på motorcyklen med hård bremse, nedgearing og nedlægning ved friskt venstresving henover smadret asfaltbelægning, da kørte nærmest speedway-broadside ;o)
Men det var tydeligt affjedringen, som ikke kunne holde baghjulet på vejen, og dækket som opførte sig som det skulle, da det rørte igen.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Mindst én herinde burde prøve at finde et sæt passende Hagon (eller tilsvarende) til sin FS1.
Jeg var for længe om at købe mine, og sikken forskel fra de gængse skoddæmpere! :shock:

Bare det at dækkene hele tiden rører vejen...

Alternativt:

T.Hansen kan sponsorere dæk og dæmper til knallert-drifting?! :thunge


Typisk mig at gå OT i mit eget emne...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af juhl-drengen »

Måske nogle paoli eller marzzochi (staves?) ? :-D

En livlig bagende er sjovt nok, bare ikke med passager bagpå :D
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af Kai »

Har i mange år kørt med Yokohama World Tour dæk på forenden af Fs1'en og Sava B4 dæk bagpå. En kombination der altid har virket for mig.

Fordækket kunne ikke mere, og nu har den et eller andet dingdong Thansen kinøjserdæk på, det er jeg ikke imponeret af men det er ok til det jeg bruger den til (semi lovlig)

Næste gang den trænger..kunne jeg godt fristes til at prøve Sava MC11 i 2.50 og 2.75 bare for at se hvad de kan på tør vej.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:
Næste gang den trænger..kunne jeg godt fristes til at prøve Sava MC11 i 2.50 og 2.75 bare for at se hvad de kan på tør vej.
http://www.jmpbparts.com/tire-sava-mc11 ... -x-17.html

:rocks
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af Kai »

kreidlerhansen skrev:
Kai skrev:
Næste gang den trænger..kunne jeg godt fristes til at prøve Sava MC11 i 2.50 og 2.75 bare for at se hvad de kan på tør vej.
http://www.jmpbparts.com/tire-sava-mc11 ... -x-17.html

:rocks
Ej..squ da ikke med hvide dæksider :hihi
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Kai skrev:
Ej..squ da ikke med hvide dæksider :hihi
Totalt stil-sammenstød! Halv-moderne semi-slicks med hvide dæksider... gid de fandtes i 2.00-2.25/18"!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg fortsætter lige med de der Heidenau K36...:

Turen med de andre Mini-MC'er er overstået, og den bød på lidt snoede veje, lige stræk og våde veje.
2,4 BAR er vist lige i overkanten, da det der med at køre ligeud ikke er så nemt igen. Tanketorsk! Pumper altid dækkene hårdt op, når de monteres, og så regulerer jeg lidt ned. Det har jeg så glemt. :)

Ganske hårdt pumpede dæk + vådt underlag og nedbremsning er stadig tillidsvækkende. Jeg skulle absolut prøve at lave en burnout, men gleeem det! Det var muligt med Michelin M45, men ikke med dette.
Et par rundkørsler blev også testet, og igen er tilliden der. Det blev til en runde eller to, og jeg ønskede ikke at hugge i med støttefoden, så jeg pressede ikke for meget på, men jeg er overbevist om, støttefod eller fodhviler skraber på, før dækket slipper.

Sand fryd!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev:... Jeg skulle absolut prøve at lave en burnout, men gleeem det! Det var muligt med Michelin M45, men ikke med dette...
Jeg er forvirret! Dækket er da fløjtende ligegyldigt, hvis der er motorkraft nok, eller hvad? :mrgreen:

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:
kreidlerhansen skrev:... Jeg skulle absolut prøve at lave en burnout, men gleeem det! Det var muligt med Michelin M45, men ikke med dette...
Jeg er forvirret! Dækket er da fløjtende ligegyldigt, hvis der er motorkraft nok, eller hvad? :mrgreen:

/Steen
Ikke det mindste slip at spore, trods clutch-dump ved 9.000rpm. Den ville bare fremad... eller bagover. Kan selvfølgelig bare prøve med fuld gas, i stedet! Lavede jeg samme nummer med M45, trak det sgu rundt.

De der chicken-strips skal jo af på en eller anden måde, når nu støttebenet er i vejen :lol: Og jeg vil så nødigt forsøge at finde på flere dårlige undskyldninger!

Må hellere strikke en 110ccm motor sammen. Kan ikke have hængende på mig, der ikke er spjæt i Die Gelbe Sau!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af juhl-drengen »

Hansen prøv at søge på derbi senda 110 parmakit
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af strynboen »

jeg har heidenau på de fleste mc nu...på knallerterne er der alt muligt der ikke er slidt helt ned..kina kenda er fint nok..især de langsrillede fra benny..som ligner de orginale til de gamle yam og Honda..og puch Monza brugte ogfså langsrillede..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af claus olieklud »

du hansen - du kunne jo også havde en oliekande med i rygsækken, et par tryk ud over bagdækket og så er det lettere at lave hjulspind !

ja ja ja - havde det været en yamaha sååå... bukker akslen til bagsvingeren he he he

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvilke dæk kører I med?

Indlæg af kreidlerhansen »

Våd vej PLUS olie? Det er da en falliterklæring! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"