Helicoil fra yamahafs1.dk

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af Dudeson »

Hej :mrgreen:

Jeg er blevet lidt i tvivl om hvordan de helicoils fra yamahafs1.dk skal vende.. Nogen der har erfaring med dem?

Med venlig hilsen
Mads
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af juhl-drengen »

Tapperne skal vende opad :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af FS1originalen »

juhl-drengen skrev:Tapperne skal vende opad :)
Hmmm... Hvis det er en "rigtig helicoil" - altså en "fjeder med en pind på tværs" så skal tværpinden først i. Det er den du skal bruge til at skrue coilen ned i gevindet med. Har du ikke det rigtige værktøj, så sav en slids i en skrue der er lille nok til at gå i hullet i coilen så du kan dreje på pinden.. En lille spidstang kan også sommetider bruges.
Når coilen er på plads knækker du pinden af ved at trykke på den.

Taler vi om de gevindbøsninger der er massive og har "en for stor skruetrækkerkærv" i den ene ende så skal "kærven" først i - der er nemlig snittappen til at skære gevind og ikke en kærv til at skrue den i med.
Her monteres bøsningen på en skrue med en kontramøtrik så man "har noget at skrue i med".

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af Dudeson »

FS1originalen skrev:
juhl-drengen skrev:Tapperne skal vende opad :)
Hmmm... Hvis det er en "rigtig helicoil" - altså en "fjeder med en pind på tværs" så skal tværpinden først i. Det er den du skal bruge til at skrue coilen ned i gevindet med. Har du ikke det rigtige værktøj, så sav en slids i en skrue der er lille nok til at gå i hullet i coilen så du kan dreje på pinden.. En lille spidstang kan også sommetider bruges.
Når coilen er på plads knækker du pinden af ved at trykke på den.

Taler vi om de gevindbøsninger der er massive og har "en for stor skruetrækkerkærv" i den ene ende så skal "kærven" først i - der er nemlig snittappen til at skære gevind og ikke en kærv til at skrue den i med.
Her monteres bøsningen på en skrue med en kontramøtrik så man "har noget at skrue i med".

Erik
Jeg bliver lige nød til at være sikker her..
Jeg har købt dette http://shop.yamahafs1.dk/8-vaerktoej-ge ... p-103.html

Vil det så sige at det ikke er nødvendigt at bruge den medfølgene special tap? Undrede mig også lidt, at der sådan er et " fladt gevind" i "kærv" enden...
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af FS1originalen »

Bøsningen er tænkt som selvskærende fra producenten og det fungerer fint i massivt aluminium.
Men på feks. en FS1 motor er der ikke mange steder hvor der er meget gods rundt om gevindstedet, og der er fare for at aluen flækker hvis man "bare skruer i". Derfor er det en rigtig god ide fra Bennys side at anbefale at man skærer for med en rigtig snittap.
Du kan evt. lade være med at skære gevindet helt så dybt som bøsningen, og lade den selv skære den sidste millimeter eller 2. Så burde du opnå at bøsningen kiler sig fast så den er sværere at komme til at skrue ud.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af FS1originalen »

Du kan læse mere om bøsningstypen her:

http://webservice.oxygenekatalog.dk/get ... ocID=99931
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af knallert »

kan den med(i kataloget) kant/bryst ,bruges til tændrør gevind rep?
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... lars: ikke at jeg skal reklamere for biltema, men de har faktisk en hel væg fyldt med den slags... alene til tændrør har de mange produkter, både store og små, korte og lange, samt refillpakker når først du har snittappen.
den viste pakke indeholder 4 forskellige længder til 14mm gevind + en snittap, sådan et sæt koster kun 50 kr.
det er snildt at montere udefra - bare kør stemplet halvt til top så kanalerne ikke står åbne ( 2 takt ), så kan man sagtens blæse spånerne ud der opstår når den kombinerede fræse/snittap køres ned i hullet.
jeg plejer at bruge et tændrør til montering af gevindbøsningen, det skal helst være et tændrør der virker, jeg smører fedt imellem bøsning og tændrør, udvendigt på gevindbøsningen bruger jeg den stærke locktite ( grøn ) - når så motoren har kørt vil varmen lime gevindbøsningen uhjælpeligt fast i topstykket, og tændrøret er lige til at skrue ud igen... desuden bliver det nye gevind meget stærkere end det gamle da gevindbøsningen er lavet af stål - fremadrettet vil jeg dog kun skifte tændrør med kold motor, således man ikke ricikerer at gevindbøsningen kommer med ud igen.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0026 (Kopier).jpg
IMAG0026 (Kopier).jpg (61.5 KiB) Vist 12865 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har desværre dårlige erfaringer med biltemas rep bøsning til tændrør. Nabojan og Henrik n har været forsøgs klude med skidt resultat i begge tilfælde.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af Jensmc »

Jeg har noget, der ligner Biltemas.
Det er dog svært at se på billedet, om det er samme princip.
Det , jeg har, skærer først gevindet. Derefter skruer jeg en ganske tynd gevindbøsning i. Hertil bruger jeg et tændrør som "drivkraft". Tændrøret med bøsning på, skal overspændes. Herefter skruer man tændrøret ud, og alt er OK. Bøsningen har "indbygget" en ny pakningsflade til tændrørets tætningsring.
Har kun brugt det 4-5 gange på 30 år.
En helicoil reparation kræver, at det nyskårne gevind er i samme linje som det gamle (samme vinkel).
Hvis et topstykke skal repareres uden afmontering, er masser af fedt på snittappen, til at fange spånerne, en god ide.
Alternativt køber du bare et nyt topstykke. Det er som regel 150 x så dyrt. På en 4-takter helt uopnåeligt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... tja, jeg har nu heller ikke brugt det specialt meget og aldrig på en knallert - tilgengæld har jeg brugt det nogle gange på ældre 2 takt påhængsmotorer og det har alså virket yderst fint, den bøsning der mangler i den viste pakke sidder i en 8 hk 2 cylindret mercury... på sådan en type motor er man simpelthen nød til at finde en brugbar løsning, fordi motorblok og topstykke er ud i et... jeg har nok mest brugt det på påhængsmotore, jeg kan ihvertfald ikke lige komme i tanke om til hvad ellers, jeg er dog sikker på det også ville virke på en plæneklipper eller en havefræser

bøsningen har en krave som jens skriver, når først den er spændt til, ja så tætner tændrørets pakning imod denne.

jeg har altid brugt locktite, så er jeg sikker på bøsningen bliver siddende til evig tid.

når nu disse gevindbøsninger ikke virker på fyn, ja så skyldes det sikkert at deres racerknallerter kører med et kompressionsforhold som matcher en glødehoved diesel - sådan gør vi ikke her ovre på djæveløen, her kører vi lovligt og pænt... he he

hilsen olieklud
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af Guess who »

Fordelen ved de bøsninger jeg sælger er at det er gevindbøsninger! Altså hærdede bøsninger, som netop fs1originalen skriver, ER beregnet til selv at skære gevindet, i visse materialer. Men for at lette arbejdet er det bedst at skære for, med den rigtige tap og derefter sætte bøsningen fast i loctite. Jeg har stor erfaring med alle former for helicoils, fra tidligere job - hvor varme og et stort tryk var modspillerne. Gang på gang oplevede vi at de gængse helicoil - altså den hvor det er en fjeder i rustfrit stål - den rev boltene i gevindet - og særligt ved påvirkning af varme.Her taler vi helicoils i M27 og M36
Men problemerne forsvandt da vi brugte denne model.
Derfor sælger og bruger jeg udelukkende disse gevindbøsninger - har sat hundredvis i af dem uden nogle former for problemer. Største antal i en FS1 blok var 22stk :-)
Eriks forklaring er den helt rigtige - tak for endnu en god og udførlig forklaring Erik!

Mvh
Benny
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af kreidlerhansen »

De fungerer, som de skal, og størrelsen (Ø8/ø6) er meget anvendelig i en ofte forskruet motor! Jeg er retti' gla' ved dem!

Ved begrænset godstykkelse skal man være varsom, men siden hvornår skal man ikke dét ved gevindreperation i alu? ;)


Bøsningerne fra Biltema kræver også en del gods. Jeg har en seriøs biltosse (dragrace, 1800-motor med 400HK+ etc.) i min bekendtskabskreds, som gladeligt benytter dem.
De nævnte topstykker er mig bekendt drejet ud og er reduceret gevaldigt i godset - det er så en svaghed ved at lave et moderne forbrændingskammer i en så ombygget motor; Selve forbrændingskammeret til 48mm boring er ret dybt, selv ved 14:1 i kompressionsforhold, idet diameteren reduceres med hele 12-14mm.
Der røg vist nok 2-3 rynker fra tændrørsgevindet i Henriks første topstykke. Det er ret meget og ikke en detalje nogen havde overvejet, da "produktionen" gik i gang.
Det er således ikke gevindbøsningens skyld, men snarere et spørgsmål om, de ikke kan bruges i lige dén forbindelse. I et uændret topstykke tror jeg ikke, der er problemer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Helicoil fra yamahafs1.dk

Indlæg af Twinsport »

Hej

Det er vel meget forskelligt hvad vi hver især synes bedst om. Personligt bruger jeg Helicoil i de fleste tilfælde, men jeg bruger Time-Sert til de steder hvor jeg på forhånd ved at der kun er én chance for at reparere. For de af jer som ikke kender Time-Sert, så se her:

https://www.youtube.com/watch?v=z5Pz66PDezE

Det er ikke det billigste system (måske endda det dyreste?), men til gengæld fås bøsningerne i et væld af materialer (rustfrit, jern, alu og flere), så man kan tage højde for galvanisk korrosion osv. Systemet er selvlåsende, så locktite er overflødigt og man skal ikke være nervøs for at løsne bolte på varme motorer.

/Steen
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"