Brun sæbe - Plastik

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Brun sæbe - Plastik

Indlæg af Dudeson »

Hej jeg har et par plastik skjolde til en yamaha fs1, som jeg gerne vil have renset for maling. Jeg har planer om at pakke dem ind i brunsæbe og husholdningsfilm.. Har ellers sådan noget nitromors malingfjerner som ikke måtte bruges til plastik.. Er der nogen der ved om brun er sæbe noget der angriber plastik?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Brun sæbe - Plastik

Indlæg af Kim B S »

Hej Dudeson.
Jeg har fornylig renset plastikruder til en Teknobil med brun sæbe, og med et godt resultat, så jeg kan ikke se hvorfor det ikke også skulle kunne bruges til plastik-siddedæksler til din Yamaha. Jeg har selv et sæt originale plastik-siddedæksler til min 78er, som jeg regner med skal have samme tur.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Brun sæbe - Plastik

Indlæg af FS1originalen »

Nu må den gamle plastarbejder vist lige på banen:

Der findes utrolig mange typer af PLAST (det lyder ikke nær så billigt og tarveligt som PLASTIK)...
Nogle typer angribes af næsten alle opløsningsmidler - Kims bilruder er næsten sikkert acryl som ikke tåler feks. sprit. (ligesom glasset på FS1 plastspeedometeret - det krakkelerer). Det lyder som om at det tåler stærke basiske rengøringsmidler som brun sæbe, men ellers bruger man rensebenzin til køling og rengøring af acryl.
Sideskjoldende findes temmelig sikkert i 2 forskellige materialer - de originale er bløde og ikke særlig pæne i faconen (især buer oversiden meget).
Mit gæt er at det er polypropylen som er bomstærkt overfor næsten alt ætsende, og så er der de uoriginale som er meget pænere og stivere (og næsten altid her nogle numre på indersiden). Her tror jeg at det er ABS plast som er meget formstabilt, men ikke modstandsdygtigt overfor opløsningsmidler...

Men lav en test inde i skjoldet: Lav en plet af Nitromors og en af brun sæbe og se om du efter en times tid har opløst plastmaterialet, og lad gerne os andre høre resultatet!!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"