dyre forsikringer!

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

Hej alle

Jeg har haft en knallert i et års tid, en gammel suzuki samurai, som jeg betaler 840 kr. om året for i ansvarsforsikring, selvom den kører meget sjældent.

Nu har jeg fået en ekstra knallert, en SCO fra 1955 med en 36cc motor.

Ifølge mit forsikringsselskab skal jeg så have endnu en forsikring på 840,-

Jeg synes det er ret dyrt at betale 1640,- om året for at forsikre den slags hobby-køretøjer. Hvad gør i andre? Kender i et godt billigt selskab, kører i uden eller koster det bare? Jeg kører i København.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af Jensmc »

Jeg kender udmærket problemet.
En måde at undgå så høj en pris kan være at melde sig ind i en veteranknallert klub. Der kan du ofte forsikre en knallert for 400 kr./ året.
Der er dog visse betingelser: Forsikringen gælder kun dig. Dvs. hvis en anden benytter knallerten er den IKKE forsikret. Knallerten skal være over 25 år gammel.
Du sparer altså ca. 680 kr./året, da du jo også skal betale kontingent for medlemskab i klubben. Til gengæld er der en masse fine ture sommeren igennem samt et glimrende blad. Og gode råd fra de gamle rotter er bestemt værd at tage imod.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

Tak.
Hvordan bliver en knallert klub anerkendt som veteranknallert klub?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af Twinsport »

Hej

Ja, som Jens skriver - så er det et velkendt problem. Jeg har samtlige mine motorcykler og knallerter forsikret hos Nordisk Veteran (som er Alm. Brand).

Dér har jeg fået de laveste priser, men det er værd at bemærke, at det er væsentligt dyrere at ansvarsforsikre en knallert, end det er at have ansvar og kasko på en motorcykel..

Kig dig lidt omkring. Der skal jo forsikring på apparaterne :wink:

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... kender kun problemet med at betale mange forsikringer alt for godt... bare vent til du har 10 køretøjer der skal forsikres, så vil du rigtig nok opleve hvordan det er at betale for noget der kun kører få gange om året.

jeg har 2 af mine 3 yamahaèr forsikret hos Thisted forsikring - det kræver at de mindst er 35 år gamle, kun bliver brugt begrænset som et hobby køretøj, at du selv er bruger, ikke må bruges fra 15 nov til 15 marts, desuden kræves en hvis form for originalitet såfremt køretøjet skal kaskoforsikres ( billeddokumentation ), desuden skal køretøjet være aflåst forsvarligt og ikke stå tilfældige steder jævnligt.

så det er stramme vilkår - jeg ville ønske at man kunne lave en forsikring der følger ens personnummer, således at man fx kunne havde 10 knallerter ansvarsforsikret til begrænset brug ifm ture og afprøvning.

hov - det er da vist d. 15 marts i dag, så må yamahaerne køre igen efter vinteren.

hilsen olieklud
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

He ;) så røg han ud af døren for at køre på yamaha :)

Jeg må ringe rundt til de selskaber I nævner!

Hvorfor er det dyrere at ansvarsforsikre en knallert end en motorcykel? Det virker da mærkeligt?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af Twinsport »

jon.o skrev:... Hvorfor er det dyrere at ansvarsforsikre en knallert end en motorcykel? Det virker da mærkeligt?
Måske ikke. Der er sikkert væsentligt flere uheld med knallerter end med motorcykler.

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af Twinsport »

Hehe.

Jeg kiggede lige på de statistiske tal for uheld frem til 2013.

Sammenlignet med motorcykler er der 9 gange så mange uheld med knallert 30 og 10 gange så mange uheld med sprit - sammenlignet med motorcykel! Det er nok forklaringen på de høje priser.

/Steen
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

Aha.
Det er den gamle sprut-raket der søger ;)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af 12V »

Vi deler jo hobby med unge knægte og sprittere der ikke har bilkørekort mere ;)

Den billigste ansvars forsikring som jeg har fundet, af den helt almindelige slags, er hos Danske Forsikring = 764 kr.

Jeg har i dag fire stk. forsikret gennem Puch Klubben, som så igen bruger Gartnerens(?) Forsikring via. en eller anden Fyns Veteran Knallert klub? Jeg får fire separate breve, med fire individuelle betalings ID'er. Og så er der alle de begrænsinger ved en veteran forsikring, de værste for mig: Ingen hverdagskørsel og så gælder den kun for mig.
Ville have skiftet til en almindelig forsikring i år, men glemte skærings datoen her for 15 dgae siden, doh!

Hvis nogen har et tip om en billigere ansvars forsikring (ikke special veteran), så del gerne :)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af FS1originalen »

En væsentlig årsag til at veteranknallert forsikringer er dyrere end dem på bil og MC er at staten ikke vil fritage knallertforsikringerne for statsafgift som de ellers gør på andre veteranforsikringer.
Mener der er 230 kr der ryger lige i statskassen, så der er egentlig ikke mange basseører tilbage til administration og skadeserstatning når vi kan tegne en forsikring for godt 400.

Derfor vil jeg da også lige opfordre til at selskabernes regler om "lejlighedsvis veterankørsel" overholdes - det er vel i alles interesse at selskaberne "gider at have os!...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

Men hvor ofte må man køre hvis det skal være lejlighedsvis, og hvordan kan de tjekke det?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg finder det virkelig imponerende... i bruger omkring 10-40.000 kr på jeres maskiner... og så er det de 400 krs forskel på en veteran forsikring og en normal knallert forsikring der vælter budgettet!... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja jeg fristes til at give dig ret Juhl, dog skal du tænke på at det er hvert år og for alle de maskiner man ønsker at køre på.

for mit vedkommende kører knallerterne ikke ret meget, samlet set er det under 500 km om året... nogle gange ville jeg gerne bare lige kunne køre en tur på 5-10 km for lige holde knallerten i gang, måske kommer den ikke ud at køre mere det år.

derfor bliver det nogle dyre kilometer - hvis bare man kunne sige det kostede 1 kr pr km man kørte ville det være billigere og mere retfærdig.

hilsen olieklud
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

Ja, det kan måske virke mærkeligt, jeg tænker bare at det er virkelig let tjente penge for forsikringsselskaberne. Vi, der kører veteranknallert er jo fornuftige voksne mennesker, og hverken fulderikker eller teenagedrenge ser skal ug og køre på baghjul...

Derfor undrer det mig bare, at forsikringen er så dyr og på så ufleksible vilkår. Man kan kun tegne for et år ad gangen, kun have en knallert pr police etc.

Det er jo ikke fordi det vælter budgettet, når man regner det ud pr måned, men hvis man har fire fem knallerter er det alligevel ret mange penge, synes jeg!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af kreidlerhansen »

jon.o skrev: Vi, der kører veteranknallert er jo fornuftige voksne mennesker, (...) ikke teenagedrenge ser skal ug og køre på baghjul...
Jeg mindes et par stykker herinde, som ikke heeeelt passer til det sidste postulat!

(Bær over med det frie citat)


I og med veteranforsikringen er personlig, virker det også lidt mystisk, man ikke kan hægte policen på flere stelnumre. Om ikke andet, så bare på ansvarsdelen og så med supplerende betaling af kaskotillæg pr. maskine ved stilstand.

Er det mon en idé til at få stablet et nyt forsikringsselskab på benene? Altså, hvis ikke alle finanserne er bundet i gamle knallerter...!


Mindes noget med at Schweiz har et lignende arrangement (én forsikring til flere nummerplader under visse forhold).
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af Jensmc »

Sådan var det for få år siden. Dengang kunne man have 3 knallerter på een forsikring, men det var vist alligevel ikke helt lovligt.
Så nu er det kun en knallert/forsikring.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af FS1originalen »

Jensmc skrev:Sådan var det for få år siden. Dengang kunne man have 3 knallerter på een forsikring, men det var vist alligevel ikke helt lovligt.
Så nu er det kun en knallert/forsikring.
Nej Jens, Det var fordi staten så blev snydt for 2 gange afgift :oops:

I øvrigt er det vist kun Gartnernes forsikring der har krav om at forsikringstager også er føreren. Jeg har forsikringer hos Thisted forsikring og hos Aros. Her er der ikke sådanne krav - Aros dækker oven i købet hele året.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af jon.o »

Orv ja, Aros er billige på veteran forsikringer.
Desværre fandt jeg ud af i går, at man skal have et andet indregistreret køretøj, før man kan få en veteranknallert forsikring. Og det har jeg ikke, så jeg må nok nøjes med den fulde forsikring...
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: dyre forsikringer!

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja og ikke kun et andet køretøj, du skal også samle alle eller en del af dine forsikringer hos dem.

det er lidt forskelligt hvad aros mener - de vil nogle gange gerne lave en knallert forsikring alene, andre gange vil de kræve alle dine forsikringer samlet - tro mig endelig, de spiller plat eller krone hvad de vil den dag - jeg taler af erfaring om det... det ændre dog ikke ved at de kan tilbyde en billig forsikring når de vælger at sige ja til dig.

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"