Side 1 af 1

Justering af puch maxi

: søn 24. apr 2016 14:22
af kris106rallye
Hej Alle

Jeg har fundet den gamle puch maxi k frem. Den har ikke kørt i mange år da den bare har stået i sommerhuset. Efter lidt justering har jeg fået den i gang og den kører udmærket når den er kommet op i fart. Når jeg holder stille og skal i gang skal den lige have choker for at komme i gang også selv om den er kørt varm. Er der nogen der ved hvad der kan være galt.

PÅ forhånd tak.

Vh Kristian

Re: Justering af puch maxi

: søn 24. apr 2016 22:27
af 12V
Hej Kristian

Det lyder til at den går for magert, så hjælper et pift choker på optrækket.

Er den helt standard/original? Firkantet eller rund Bing karburator? Årgang? Propper og slanger i luftfilteret?

Re: Justering af puch maxi

: man 25. apr 2016 21:16
af kris106rallye
Hej Carsten
Den er helt standard med firkantet karburator. Den er fra 1986. Er ikke helt med på hva propper og slanger i luftfilteret er. hvis det er den slange der går ind i stellet så er den der.
Tror du har ret i den går for magert. jeg rykkede nålen, i karburatoren, et hak op i går det hjalp en del. tror jeg vil prøve et hak mere når jeg får tid.
Vh. Kristian

Re: Justering af puch maxi

: man 25. apr 2016 22:27
af FS1originalen
Hvis den har stået i mange år som du skriver så tror jeg at der måske er kommet en smule ir i dysen så hullet er blevet en anelse for lille.
Prøv at rense dysen mekanisk med et stykke ståltråd (evt fra en stålbørste) så "hullet bliver skrabt rent" eller alternativt sæt en ny dyse med samme nummer i.

Erik

Re: Justering af puch maxi

: tirs 26. apr 2016 14:54
af 12V
Jeps, det er slangen der går ind i stellet. Den gamle model med rund karburator har en prop i hver ende af slangen. Jeg er lidt i tvivl om den nye også har to, eller kun én. På reservedels tegningerne viser de to propper, men kun et stk. i varenummer listen. Nr. 2 på tegningen.
ScreenShot010.png
ScreenShot010.png (74.07 KiB) Vist 9598 gange
Karburatoren er dyset ind til disse propper, mangler de får den alt for meget luft med std. 44-46 dysen. Start med at gøre den ren som Erik skriver og tjek om du har "luftdyserne" monteret.

Giv besked hvis den stadig gør det bagefter, så er vi måske ude i en større skade ;)

PS: Nålen har ikke så meget indflydelse på bundgas kørsel, det burde den i hvert fald ikke. Der skal den køre på hoveddysen, nålen er til området fra 1/4 til 3/4 gas, sådan ca.

Re: Justering af puch maxi

: tirs 17. maj 2022 19:46
af kris106rallye
Hej igen
Efter nogle års pause forsøger jeg igen at få min puch maxi til at kører ordentligt.
Jeg har skilt karburatoren og renset, samt skiftet benzin hane. Dette har dog desværre ikke hjulpet. Den kører udemærket med fuld gas. Den starter meget dårligt og kan ikke stå i tomgang. Når den skal igang skal den ofte have lidt choker.
Nogle der har idéer om hva jeg skal forsøge?

Re: Justering af puch maxi

: tors 19. maj 2022 08:27
af Elitesoldaten
Ja nu ville det være synd at kalde mig for ekspert men jeg tænker det er noget med din blanding at gøre. Har du forsøgt dig med en større eller mindre dyse i din karburator? Bare for at se hvordan den reagerer på det. De koster jo heldigvis ikke så meget.

Jeg havde problem med min bravo, som opførte sig mærkeligt. Nogle gange kørte den fint med fuld gas, andre gange ikke. Det viste sig at være en forkert dyse jeg kørte med.

Re: Justering af puch maxi

: man 23. maj 2022 18:51
af kris106rallye
Jeg har ikke prøvet at skifte dysen, da jeg ved det er den originale så går ud fra det er den rigtige størrelse. Jeg har renset den.
Jeg har lige haft luftfilteret af og starter den op med en finger halvt over indsugningshullet så kan den godt stå i tomgang. Tænker det så må være luftfilteret den er gal med. Hvordan renser man det eller skal der et nyt på?

Re: Justering af puch maxi

: man 23. maj 2022 22:28
af 12V
Så får den for meget luft, det kan både være falsk luft eller de ting jeg har skrevet om tidligere med luftfilteret.

Hvis det kun er i tomgang og lav gas, kunne der være en forstoppelse i tomgangsdysen eller kanalerne dertil.

Selvom dysen er den rigtige på papiret, ville jeg ikke være bleg for at prøve en større. Der skal ikke mange ændringer til på luftfilter siden, før der skal justeres på dysen.

Re: Justering af puch maxi

: tirs 24. maj 2022 19:17
af kris106rallye
Hej Carsten
Ok jeg prøver at skifte til en større dysse. Vil en 48 dyse være god at prøve mener standard er 44.
Er der en god måde at tjekke for utætheder? Mener alle pakninger er tætte men jeg kan jo tage fejl.
De gummi hætter der sidder på choker og gaskabel skal de holde karburatoren tæt eller er det bare for at undgå snavs.
Er det normalt der er luft i benzinslangen? Har lige skiftet benzin hane men kan ikke huske om der også var luft i slangen før.
Vh. Kristian

Re: Justering af puch maxi

: ons 25. maj 2022 01:04
af 12V
Lad motoren køre med jævne omdrejninger, sprøjt bremserens omkring samlinger omkring karburator. Ændrer motorens omdrejninger sig, så har du fundet en utæthed.

Ja prøv med nogle numre større.

Og som nævnt før, luftfilter skal være tæt, original, have flexrør og propper osv. Hvis ikke, eller du er i tvivl. Er det ikke en skam at dyse op indtil den kører ordentlig.

Det er normalt med luft i slangen.

Tjek at flangen på karburator studsen er helt plan og brug en ny pakning. Mellem karburator og studs skal der være en oring.

Gummi tyllerne på kablerne er der så vand ikke løber ned i karburatoren.

Re: Justering af puch maxi

: tors 26. maj 2022 16:00
af kris106rallye
En lille opdatering. Jeg fik adskilt karburatoren og opdagede at det var en 46 dyse der sad i. Det samme som jeg havde købt da jeg ikke kunne få en 48 dyse.
Jeg opdagede en del skidt der sad under choker stemplet. Det blev renset og efter jeg samlede den korte den helt anderledes. Nu firtaktede den og kunne ikke starte igen efter en lille køretur.

Ja tænker den så skal dysse ned til 44. Jeg kunne ikke skaffe en 44 dyse i en lokal butik, så prøvede at gi den lidt ekstra luft ved at afmontere den ene prop. Nu starter den meget bedre og kører rimeligt godt.
Er det ok at afmontere proppen eller bør jeg dysse den rigtigt med prop i?

Re: Justering af puch maxi

: tors 26. maj 2022 16:00
af kris106rallye
En lille opdatering. Jeg fik adskilt karburatoren og opdagede at det var en 46 dyse der sad i. Det samme som jeg havde købt da jeg ikke kunne få en 48 dyse.
Jeg opdagede en del skidt der sad under choker stemplet. Det blev renset og efter jeg samlede den kørte den helt anderledes. Nu firtaktede den og kunne ikke starte igen efter en lille køretur.

Ja tænker den så skal dysse ned til 44. Jeg kunne ikke skaffe en 44 dyse i en lokal butik, så prøvede at gi den lidt ekstra luft ved at afmontere den ene prop for enden af der rør der går ind i stel. Nu starter den meget bedre og kører rimeligt godt.
Er det ok at afmontere proppen eller bør jeg dysse den rigtigt med prop i?

Re: Justering af puch maxi

: tors 26. maj 2022 16:41
af 12V
Hvordan ser choker stemplet ud i bunden? Der skal være en gummi pakning, der tætner når fjederen trykker den i bunden a dens boring. Det er vigtigt at den er ubeskadiget, ellers bliver inddysningen svær, da der tilføjes mere benzin hele tiden.

Re: Justering af puch maxi

: tors 26. maj 2022 22:07
af kris106rallye
Det lagde jeg ikke mærke til. Jeg ser lige i morgen. Er det hele bundfladen der skal være sort gummi?

Re: Justering af puch maxi

: tors 26. maj 2022 23:11
af 12V
Korrekt

Re: Justering af puch maxi

: fre 27. maj 2022 11:17
af kris106rallye
Der er intet gummipakning på min. Nok svært at se på billedet.
Kan man købe pakning eller skal stemplet skiftes?
Er der nogle steder omkring København man kan købe gode reservedele? Kender kun t-hansen og der virker som noget skrammel de sælger.

Re: Justering af puch maxi

: fre 27. maj 2022 15:41
af 12V
Ved desværre ikke hvor de kan købes. Hvis du ikke finder en ny, kan jeg prøve at tjekke mit lager.

Det er i hvert fald vigtigt at du får styr på den inden du justerer yderlige 😊

Re: Justering af puch maxi

: fre 27. maj 2022 17:01
af kris106rallye
Har bestilt fra maxishoppen.dk der kan man få original Bing billigere end t-hansen kopi.