Knallert start problem af og til tilfældig

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

Hej
Jeg har en brugt cpi popcorn, som køre fint, men bruger den kun mandag morgen (er låst inde i fin tempereret rum) 3 km til arbejde og fredag km hjem.
Mandag morgen starter jeg med el start ca. 2 gange tryk og det kan kører 10 meter, men når jeg står stille ved kælderumsdør eller for rødt elign, så går den ud efter lidt gas og vil ikke starte igen - heller ikke med kickstarter med eller uden lidt gas - det er træls når man skal møde til tiden. Det er sket 3 mandage nu. Jeg får lift hurtig kommer for sent. Det sjove er så kommer jeg lige et smut forbi derhjemme (ved at kører forbi i arbejdsbil ½-1 time efter mødt) og så starter den med det samme og kan stå i tomgang - efter arbejde tager jeg en tur på den uden bøvl, men som sagt mandagen efter det samme. starter men går ud og kan ikke starte de 10 min jeg prøver inden sidste chance er for lift til arbejde.

Er det fordi man kan man drukne den med el starter ?
Hvad er mon galt?
Hvordan starter jeg bedst efter den har stået 3 dage med uden gas el starter/kickstarter
Er det batteri hvis ja hvorfor kan den så starte 1 time efter ?
Hvordan er det bedst at starte den hvis den går hurtig ud som beskrevet er det at ikke give gas så den drukner hvis ´man kan det - der er jo ingen choker så det er ikke nemt at vide, de siger det er autochoker med el starter, men er det også det ved brug af kickstarteren eller kan man slet ikke drukne den (hvis det er det)

hvis den ikke vil stå i tomgang eller starte er det bedst at brug kickstarter indtil den starter (har dog prøvet mange minutter uden held) Men hvorfor kan den så starte ½ time efter med el starter og kører en lang tur ? Drukner man den med el starter

Og min ven som solgte mig knallert siger det er fordi jeg ikke kører så tit på den, og jeg skulle kører en lang tur 20-30 km (noget med sod m.m lign) det gjorde jeg så da jeg kom hjem forrige mandags, og den kørte bare fint men igen da jeg så mandagen efter skulle starte (i går) startede den men gik ud og jeg kunne ikke starte næste 10 min inden jeg skulle af sted på arbejde - kan det passe det skulle hjælpe ???
:flag :flag :flag
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

det lyder som om den scooter ikke kan li`mandage - prøv at snyde den med en sygedag.

scootere har sit eget liv.

måske er den automatiske vacum benzinhane ved at være færdig ?

hilsen olieklud
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

TAK men håber andre kan hjælpe
:flag :flag :flag
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg forsøgte faktisk at hjælpe dig, jeg nævnte jo benzinhanen som et klassisk problem.

har faktisk for et par år siden været i besiddelse af netop sådan en cpi med nøjagtig samme problem.
benzinhanen dryppede langsomt uanset om et vacum trak i den eller ej... det gjorde at svømmerhuset nok skulle blive fyldt over tid, men at det gik meget langsommere end knallertens forbrug, derfor kørte den kun normalt et kort øjeblik før den så gik i stå.
en gang imellem voksede flowet fra benzinhanen således det var tilstrækkeligt til at holde knallerten i gang, men efter lidt stilstand var det det samme igen.
man kan sige at den engang imellem kunne masseres til at virke kortvarigt.

løsningen var at købe en ny benzinhane hos thansen til 100 kr og montere, så blev alt normalt igen, og scooteren kørte som det var tiltænkt fra fabrikken.

vacum benzinhanen på sådan en er klemt/støbt sammen i et stykke, så glem alt om at adskille selve hanen, sæt i stedet en ny på.

jeg fornemmer du ikke syntes om mit første svar ? i har måske ikke ret meget humor der over vestpå ? he he

hilsen olieklud
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

OK det er i orden - det vil jeg sige videre til min ven om han kan tjekke den benzin hane - bare mystisk den kan starte hvis man prøver ½ time efter igen og kan kører rundt lang tid - er der et tip til hvordan man bedst starter den hvis den går hurtig ud efter første forsøg hvor den startede kort - skal man bruge elstarter med kort forsøg mange gange eller lange - med eller uden gas ? Eller kickstarter med eller uden gas
:flag :flag :flag
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

Skete igen her til morgen startede den med el starter uden gas - den startede første gang uden gas og stod på støtteføddder i ca 2 min og gik ud og derefter kunne jeg ikke starte den igen med/uden gas og prøvede el starter/kickstarter i 14 min. uden held. ØV ØV kom hjem om aften fra arbejde og der kunne jeg lige teste og den startede med det samme og jeg kunne stå gasse op og laden stå (og nok også kører på den mange klilometer ) TRÆLS
:flag :flag :flag
magicman
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 31. jan 2012 16:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af magicman »

nok mest et spørgsmål til oraklerne herinde, men ville det være en mulighed at det kunne være is i kaburatoren / at den fryser til om morgenen og som ikke er et problem om eftermiddagen pga. temperaturen

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

SE 1 linie i tråden "....... (er låst inde i fin tempereret rum) ......."
:flag :flag :flag
magicman
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 31. jan 2012 16:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af magicman »

ja men luften udenfor er jo stadig kold.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

der er samme temp det er kældren som næsten har stuetemp
:flag :flag :flag
magicman
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 31. jan 2012 16:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af magicman »

Lad mig spørge dig på en anden måde. Når nu du skal hjem om fredagen har du så samme problemer ? og hvis ikke, står knallerten så inde eller ude når du skal afsted. Min teori er måske at der dannes is i kaburatoren når du triller en "varm" knallert ud og starter den op i kold luft, det skal jo ikke ret meget til at skabe problemer, lidt is i dysen osv. Og som Claus Skrev er det jo kun et forsøg på at hjælpe dig.
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

Den er ikke ude og står i stuetemp næsten og det er samme temp nogen gange kan den andre ikke og ja den havde lidt på bvej hjem om fredagen men det er 3-4 uger siden da jeg ikke har kørt på den da den starter mandage og går ud indenfor også og vil ikek starte igen, kan så stå der 2 timer samme sted og vil gerne starte og kører
:flag :flag :flag
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af knallert »

det med perodiske fejl er svært,,fejlen er jo væk når man vil teste mulighederne.
.men brug den lidt dyre løsning..skift mistænkelige komponenter
og netop vaccum styret bensin hane..kan gro fast..når den står fredag til søndag..og så mandag morgen starter du..motoren bruger bensinen i kaburatoren...men bensin hanen åbner ikke automatisk(som den skal)..og du løber simpelhen tør for bensin.......efter den har stået en halv dags tid...åbner hanen af sig selv..og fylder kaburatoren...så næste gang du prøver at starte,, køre den..og hanen har så fået så meget bevægelse..af formidagens start forsøg at den virker et par dage. gummi bliver hårdt af stilstand.(.så alt tyder på bensin hanen går fast i lukket posision..når den har stået et par dage)
.den er lavet af en gummi melbran..som vaccum i kaburatoren suger væk fra et hul som bensinen kommer ud af..på sin vej til kaburatoren....så hvis gummi dimsen er gammel hård og træt..vil den ikke bevæge sig så let..og derved ikke åbne for bensinen
så skift vaccum hanen..er vores bedste råd..det koster mindre end en tur til mekaniker..og der er en rimelig chance..måske kan flyderen i kabuen også hænge...men det er ikke helt samme...mine scootere køre kun sjældent..og har altid lidt problemer på den første tur..men forsiktig gasgivening kan holde den i gant til den er varmet godt op..og så køre den fint..hvis jeg bruger den dagligt fungere den fint...
(hvis du køre en tur hver lørdag..starter den sikkert fint mandag)....men skift nu hellere den hane/ventil..så er alle problemer sikkert væk
strynboen på test profil
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

Hej - Tak det lyder som rigtig god svar (selvom jeg ikke har forstand på det) - den kørte ogs¨å fint de første uger hvor jeg kørte lidt mere - men min mekaniker ven er ikke i landet denne tid - så indtil da og han evt kan skifte hanen - hvad kan jeg gøre - du mener jeg skal lige starte den lør/søn og giv gas med omdrejninger i kælder ?? Hvis jeg løber tør som du siger om morgenen og bare skal have den i gang - hvad er bedst af dreje frem tilbage gashåndtage ? Altså for at åbne/massere den dims eller slet ikek give gas - altså hvordan kan jeg åbne den hane så den får benzin - og er det bedst bare med/uden gas og kickstarter eller el starter ?? MEN TAK TRO DET ER NOGET LIGNEDE DET ALTSÅ DEN SKAL KØRERS PÅ JÆVNLIG og evt sådan en hane har du evt et link til den på thansen elign !
:flag :flag :flag
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af knallert »

jeg ville bare køre en tur på 5 minutter i weekenden..så den lige får bevaget bensin ventilen..og holder den løs/bevægelig..
det er bedst at bare starte uden at give for meget gas..og så forsiktigt give den flere gange lidt gas..ikke fuld bevægelse på håndtaget..små gasgiveninger..indtil den kan tage omdrejninger

(den giver ikke mere bensin selv om man giver fuld gas..den får faktisk mere luft..og så bliver blandingen mellem bensin og luft for tynd..og problemerne værre...så rolige bevægelser..så snart motoren kan tage omdrejninger kan man give masser af gas..men så længe den dør ud..skal man tage det forsiktigt..(det er også fordi det vaccum som får åbnet for bensinen er højest ved lave rpm..så derfor er det en hjælp at den køre rimeligt langsomt i motoren de første minutter)
den bensin ventil..er ret nem at skifte..jeg kender ikke lige din model..så kan ikke linke..men det kan andre nok..så snart du får en anden bensin hane/ventil..kan de stå i dagevis uden problemer og starte hvergang..det er næsten sikkert
strynboen på test profil
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

Hej TAK FOR SVAR
Kan bare ikke forstå hvis den står i kælder fra mandag hvor den ikke kan starte og så går jeg ned onsdag og starter så kan den godt, men ikke mandage - skal nok bare lære hvordan det er bedst at starte igen hvis den går ud + det med lige ned lørdag og Starte den (behøver vel ikke kører)

Men jeg har en CPI popcorn knallert 30 - måske du kan finde præcis den dims du snakker om her inde thansen.dk
eller kgi.dk - kan du evt sende link
:flag :flag :flag
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af knallert »

https://www.kgi.dk/catalog-8826.php

(der er 2 typer..jeg ved ikke hvorfor..om den ene er universal,,når de skriver der følger adaptere med)..men mon ikke det er den til 100 kr

men thek lige dine slanger som går til bemson hanen..er de revnede..vil det også give problemer.
.men til 100 kr...skift den alligevel..og skift evt alle mistænklige slanger også
strynboen på test profil
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

tak jeg ser på sagen når min "mekaniker" har tid - selvfølgelig er alle andre også meget velkomne til at skrive
:flag :flag :flag
dos
Junior knallert
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs 24. jan 2017 21:56
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af dos »

ja sket igen mandag og nu kan den slet ikke starte og som om den ikke har kræfter med el starter
:flag :flag :flag
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Knallert start problem af og til tilfældig

Indlæg af claus olieklud »

hej... ja det siger næsten sig selv at strømmen på et tidspunkt vil forsvinde hvis man hele tiden malker batteriet og aldrig kører.

hvad har du lavet ved den siden du startede tråden ? den laver jo ikke sig selv, du er nød til at gøre noget ved det - det hjælper ikke noget at du kun redegøre for hvilke dage den kan starte eller ej.

du bliver nød til at klæde scooteren delvis af, det betyder at fjerne nødvendig plast for at komme ind til mekanikken.

din benzinhane sidder bagtil og du skal ind fra venstre side - du kunne da i det mindste prøve dens funktion, dvs afmontere de 2 slanger og skabe vacum på vacumslangen, og så se om benzinen begynder at løbe - det skal løbe hurtigt og effektivt ved blot let vacum på sugestudsen, suget fra din mund skal være rigeligt vacum til at åbne benzinhanen ( benzinhanen er kun åben ifm konstant vacum )

du kunne også bare se og få skiftet den benzinhane som et forsøg på at ordne problemet - den koster jo nærmest intet og er en klassisk fejl, desuden får du renset din tank ifm skiftet, derved får du fjernet evt snavs og vand.

det er meget muligt at du også skal havde ordnet karburator, men det er en ny problemstilling der først er værd at fortælle om når du har fået styr på om benzin tilførslen virker.

du er da velkommen til at skrive lige så tit du vil angående hvorvidt din scooter starter ift ugens dage, men det bliver den ikke lavet af, du må også havde hænderne op af lommen selv.

jeg lader forstå du ikke har meget begreb om mekanik, i så fald syntes jeg ikke du skal rode med det selv, men i stedet opsøge en mekanikker og få ham til at ordne problemet.

der er ingen tvivl om problemet er brændstof, enten får den intet, eller også står den selv og "flyder over" - problemet er din benzinhane, tankindhold, karburator.

det allerførste svar du fik pegede på den skide benzinhane, hvis du intet har gjort siden da, ja så kan du vel heller ikke forvente en ændring vel !

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"