Gilera SMT 50 2T

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Irj
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 27. aug 2021 19:32
Kontakt:

Gilera SMT 50 2T

Indlæg af Irj »

Mit første indlæg , nu ved jeg ikke om at den er for ny men det drejer sig om en Gilera SMT 50 årg 2008 som at der har brændt stempelet og knækket ringene , hvad kan være årsagen til dette ? , nogle forslag , jeg har godt nok købt ny cylinder + stempel men hvis ikke at der bliver ændret på noget vil den vel gøre det igen ? , kunne godt tænke mig at vide hvilke dysser der sidder i karburatoren som std. er der nogen der ved dette , eller hvor at man kan finde dette.
Det er godt nok ikke min knallert men en ung mand der har købt den for 1/2 år siden , noget forskruet noget 🤔 , og ville lige høre om at jeg kunne lave den??
Vedhæftede filer
C13A35DB-E172-40C3-9766-B99ADEF81F9F.jpeg
C13A35DB-E172-40C3-9766-B99ADEF81F9F.jpeg (127.82 KiB) Vist 2455 gange
31A231B6-F136-4A8B-BE62-AC81D515F25D.jpeg
31A231B6-F136-4A8B-BE62-AC81D515F25D.jpeg (151.08 KiB) Vist 2455 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af 12V »

Hej, jo vi snakker mest ældre maskiner, men teknikken er jo den samme på dette punkt.

Tror bare stempelringen har givet op eller været slidt, og så fået fat i udstødnings kanalen. Så vil den knække hjørnet af.
Klemme sporet lige under ringen kunne dog godt tyde på en varme sætter, så jeg ville helt sikkert tjekke om luftfilter systemet er som det skal være, og karburatoren med dertil passende dyse.
Hvad farve har tændrøret haft da skaden skete?

Den skal i hvert fald gøres grundig ren i krumtapshuset inden der kommer nyt på. Og giv også udstødningen en ordentlig rystetur for at være sikker på at der ikke lige fragmenter i denne, da returbølgen godt kan slynge den tilbage ind i cylinderen.
Irj
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 27. aug 2021 19:32
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af Irj »

Hej Carsten
Tak jeg har nu haft motor pillet ud , og skyllet krumtaps huset 2 gange med renset benzin og blæst godt med trykluft og der er ikke kommet noget ud ? .
Ja luftfilter det er et af de der smarte røde jeg ved ikke om de kalder dem racer filter , i min verden skulle der ikke sådan noget lo.. på.
Og dysser det er det jeg gerne vil finde ud af std.størelse, tændrør var sort , og den kunne ikke køre da jeg modtog den.
Jeg har også set at den har kørt uden termostat til køle vandet 🤔.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af Jensmc »

Jeg har stempelringe.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af 12V »

Så er det nok smuttet ned i udstødningen.

Standard dyse størrelsen kan du ikke bruge til meget når der er et åbent filter på. Den skal typisk være omkring 10 numre større med sports filter på.
Irj
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 27. aug 2021 19:32
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af Irj »

Ok så skal det være 75 , men jeg vil nu se om ikke han har std. Filteret , også montere dette🙂
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis kanten på den nedre del af udstødningsporten er tilpas bred, flad og skarp, kan ringen få fat og til sidst hugges der et stykke af stempeltoppen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Gilera SMT 50 2T

Indlæg af Twinsport »

Den motor er grundlæggende solid og velkonstrueret.
Hvis der er problemer med stemplet, vil jeg som udgangspunkt gå cylinder og karburator igennem, for at finde årsagen.
Mine unger har kørt mange kilometer med både Euro 2 og Euro 4 udgaven af den motor. Da vi renoverede den Euro 2 motor der havde kørt længst, havde den netop rundet 50.000 kilometer, hvoraf mange af dem var kørt udroslet, dvs. med ca. 9 heste. Grunden til at vi skilte motoren var udelukkende slidte hovedlejer. Krumtappen holdt sig stadig (lige) indenfor fabrikkens foreskrevne tolerancer og det originale stempel blev bibeholdt, men med et sæt nye ringe.
Min erfaring er, at hovedårsagen til problemer med denne motor oftest kan henføres til forkert dysning (og forkert luftfilter), ringe tundele, dumme teenagere eller en kombination af det hele. Hvis den kører udroslet og med åben lydpotte, skal den køre med dyse 90, hvis det originale luftfilter benyttes. Euro 3 og Euro 4 motorerne er dysset helt åndsvagt magert fra fabrikken, når de er neddroslet. Tændingsbanken og hul i stemplet er hverdagskost netop dér, hvis neddroslingen fjernes uden at gøre andet.
Men stik den en åben lydpotte, fjern neddroslingen, monter det originale luftfilter og inddysning, byg om til 6 gear og glæd dig over 100 ægte km/t. med den originale cylinder.

Jeg har stadig stumper liggende til den model, så sig til hvis du mangler noget.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"