afbalancering af krumtap etc

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

afbalancering af krumtap etc

Indlæg af mriisj »

Hej Alle

Jeg har igennem længere tid gået med tanken om at lave et afbalancerings system til krumtap og svinghjul men mangler en del info om dette emne, er der nogen på dette forum der laver dette og kan i uddybende fortælle hvordan i gør det og hvilket setup i bruger.

Jeg renovere mest Kreidler og Puch motorer.

Jeg har i øvrigt lige lavet en tank rense maskine til at rense rust ud indvendigt i tanken, selve den mekaniske maskine er færdig og jeg arbejder lige nu på computer styringen af maskinen.

Michael
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: afbalancering af krumtap etc

Indlæg af 12V »

Hej Michael

Jeg gør lidt i afbalanceringen, mest ved Piaggio motorer med drejeventil i selve krumtappen. Der fjerner jeg materiale fra vangen under tuning, det ændrer balance faktoren. Så det skal der tages højde for. På denne type motor korrigerer man på svinghjulet, ligesom det er fra fabrikken.
På maskiner som Puch og Kreidler er svinghjulet neutral balanceret, så det i en opstilling holder en hver position.
Der afbalanceres krumtappen, enten ved at fjerne vægt fra kontravægten eller tilføje et tungere materiale, som f.eks wolfram.

En 1 cylinder maskines krumtap bliver ikke afbalanceret neutral, den får en balancefaktor for at modarbejde stempel og dele af plejlstangens vægt. På en motor med liggende cylinder bruger man en faktor på 40-50%, en stående 50-60%. En skråt stående midt i mellem. Det afhænger af flere faktorer som ophæng etc, så det er bare ca værdier som andre har haft succes med.

Beregningen og udmålingen er ikke så svær, nordmanden i denne video forklarer det godt:
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: afbalancering af krumtap etc

Indlæg af knallert »

jeg har balanceret elmotore..rotore og ankre og div aksler...men aldrig ting med statisk u balance som krumtappe..som monteres forskudt i forhold til senteret af akslen ofte 1-3 mm forskudt i forhold til boringens sentrum..kan ikke greje om man overhoved kan få sådan en i balance..og om den skal være det.der er jo dynamiske forskydninger af...så vil du afb til 100 eller 10,000 rpm..det vil ikke give samme resultat..og et kompromi vil også være fejlhæftet..et bilhjul eller andet(en aksel) som "bare" skal være ens inden for tolerencer..er meget nemmere
strynboen på test profil
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: afbalancering af krumtap etc

Indlæg af mriisj »

Hej Venner

Tak for info so far, jeg arbejder videre på projektet
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Besvar

Tilbage til "Tuning"