kreidler 44mm mangler effekt

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Godt spørgsmål. Jeg ved kun, den gik* mellem 102-107km/t med oprejst kørestilling og når jeg lagde mig fladt ned, så standsede den ved 112 på flad vej i en smule medvind.

Det skulle svare til 10-11HK.

Reelt burde den have ligget højere, men samme cylinder går så afsindigt godt og balanceret med en standardpotte, så de nuværende 189°/133° har jeg simpelthen aldrig nænnet at pille ved.

*Motoren har 44mm slaglængde til 44mm boring. Jeg ramte en stime af dårlige stumper i 2020/2021 og mistede modet. Ombygning til standardkobling m/nav til seks plader afstedkom en masse rumlen, og da den så smed begge pakdåser i forgaflen røg den i skammekrogen.

Jeg er i færd med at samle de sidste dele til en motor med 5-trins close ratio gearkasse og std. slaglængde, som jeg vil knalde en 44mm cylinder på og presse op til 192°/134° med tre-delt udstødningsport, membran og 28mm Dellorto. Jeg forventer en peak på 14-15HK et sted mellem 11.500-12.500rpm
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af Steen T »

Det lyder spændende, håber du viser målinger, iøvrigt syntes jeg at dette forum er et godt sted, face book er efter min mening noget rodet, hvor alting forsvinder i mængden af indlæg, og ikke som her hvor der er styr på de forskellige kategorier (jeg er ikke så god til at færdes på nettet) det ville være dejligt hvis flere ville vise målinger.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Facebooks hukommelse nytter ikke alverden, når alt der skrives, meget hurtigt forsvinder i mængden.

Mit budget rækker ikke til alle mine vilde ideer, og jeg dyser generelt til den fede side for ikke at baldre alting i tide og utide. Af samme årsag kniber det med målinger, dog hjulpet på vej af, jeg i praksis går meget lidt op i rullefeltsmålinger mens karakteristik og oplevelse er det sjove for mig.

Når jeg taler om effekt er det fordi, jeg (og andre) har sporet et forhold mellem ydelse og hastighed for gademaskiner i knallertstørrelse.
Det er en lidt kringlet verden, når folk husker at have kørt 150km/t med 14HK kit fra kataloget ... når 14HK i virkeligheden højst rækker til 115-120km/t under gunstige forhold ... og de i virkeligheden kun havde 3HK til rådighed og kørte 75km/t ned ad bakke med et stort fortandhjul og 15% misvisning på speedometeret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af Steen T »

Jeg kan se du ligger under 30gr. i blowdown, er det din erfaring, at det yder bedst?
jeg har problemer med glidende kobling, har monteret kraftig fjeder, men det er ikke nok, hvilke koblingsplader kan anbefales?
Steen
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af Steen T »

8,59 hk er med blowdown 31gr. port tider 189-127-158
Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af kreidlerhansen »

Steen T skrev: tirs 25. jan 2022 13:04 Jeg kan se du ligger under 30gr. i blowdown, er det din erfaring, at det yder bedst?
jeg har problemer med glidende kobling, har monteret kraftig fjeder, men det er ikke nok, hvilke koblingsplader kan anbefales?
Steen
Jeg er blevet glad for Surflex-pladerne.

Koblingsfjederen kan opgraderes til en 115kg, som fås både hos JMPB og Kreidlerparts.com så vidt jeg husker.

Jeg ligger under 30 grader i blowdown, når jeg sigter efter at køre med en ineffektiv potte, såsom en org. type. Når jeg kyler en ekspasionsudstødning på, sigter jeg mellem 31-33 grader og bumper kompressionsforholdet op omkring 14,5:1

8,6HK er hæderligt for en knallert fra '70erne. Her skal man huske, at scooterdrengene skal op i 70ccm med 21mm karburator for at nå det samme.
Det er en effektforøgelse på knap 38% over standard.

Beklager det sene svar, forresten. Jeg må have misset din sidste post :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: kreidler 44mm mangler effekt

Indlæg af Steen T »

Tak for svar, efter lidt fin justering og Kroon olie kører det bare,
Besvar

Tilbage til "Tuning"