Hak/file af stemplet!

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
togm
Junior knallert
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 24. mar 2011 12:55
Kontakt:

Hak/file af stemplet!

Indlæg af togm »

Hvor meget kan man hakke et stempel? Hvordan finder man ud af det?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... svært at svare på... det er kun motorer med stempelstyret indsugning hvor man gør sådan noget fx puch...
man bør ikke korte stempelskørtet længere ned end det akkurat åbner helt for indsugningsporten, ellers når den bare at " skubbe " alt for meget baglæns... dog kan man godt vinde noget ved at stempelskørtet er kortet så meget ned at stemplet fortsætter 3-4 mm opad efter fuldstændig åbning, men kun i forbindelse med plump i cylinderen...

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af kreidlerhansen »

Som nævnt er der kun reel gevinst ved stempelstyret indsugning.

Hvor meget, afhænger af cylinderen. Der findes ingen generelle retningslinier, som passer på tværs af alle motorer.

Hakkes stemplet for meget, mister man bare bundtræk og vinder nærmest intet på toppen.
En lovlig motor er som regel den, som har mest gavn af den operation.
Bearbejdning af indsugningskanalen vil alle dage give mere mening og effekt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af strynboen »

på en yamaha kan du dreje af i bunden..for at gøre stemplet lettere..det er den eneste fordel..levetiden forkortes selfølig..som ved alt tuning..hakkerne i siden er mere vigtige de skal tilpasses ved at have stemplet i cylenderen..og se hvad der giver den rigtige (længre) /åbningstid
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af kreidlerhansen »

Stemplet er (bør være) konisk - typisk 3-5/100mm mindre lige under nederste stempelring ift. skørtet. Hvis man drejer af skørtet, hvor stemplet netop er bredest, ændrer man effektivt tolerancen mellem cylinder og stempel. Næppe voldsomt, bevares! Men ingen af os ønsker, at stemplet 'kæntrer' mere end højst nødvendigt, når det ændrer retning ved top/bund.

Vægten kan jeg ikke se noget galt i at reducere, blot vi betragter det som umuligt at afbalancere en étcylindret motor effektivt uden brug af balanceaksel.
Jeg foretrækker at affase skørtet 45 grader over 0,2-0,4mm hele vejen rundt for at modvirke, at stempelskørtet måske (!) kan skrabe oliefilmen af cylindervæggen. Det er bare en idé - aner ikke, om det gør den tænkte forskel!

Mindre masse til at absorbere og afgive varme i stemplet er på den anden side ingen fordel! :whew

Overgangen under krydspinden kan ikke påvirke åbningstiden en dyt. Den smule gasser, som logisk set kan 'holdes til fange' bag de par milimeter alu er af ubetydelig størrelse. Lægges samme ihærdighed i at matche skylleportene til hinanden, så de åbner samtidigt, er gevinsten LANGT større... eller mærkbar, om man vil!


Skal man endelig gøre noget, ser jeg mere fornuft i at åbne den midterste/bagerste kanal så meget gennem cylindervæggen, at et par huller under den nederste stempelring kan tillade gasserne at fise den vej.
Det gør næppe nogen kæmpe forskel, men øget turbulens og ditto gennemstrømning omkring nålelejet anser jeg kun for positivt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af strynboen »

hvad med at formindske krumtaps huset...ved at lime kork i stemplet..og hullerne i krumtappen..nok IKKE en flow fremmende forestaltning i en fs1..men i puch#en var det en fordel

men for at vende tilbage til yamsen...stemplet passer ikke for godt til hakkerne i skørtet og kanalernes udligning...jeg testede engang..ug resultatet var at stemplet passede bedre til skørtet når det var vendt en halv omgang..yamaha fs1 er håbløs i tilpasningerne mellem blok skørt og kanaler..hvis du har en cyll og stempel så prøv lige..det er utroligt elendigt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af kreidlerhansen »

Kreidleren er ikke vanvittigt meget bedre indrettet - skørtbredden skal helst passe til den relativt brede indsugning!
Om den matcher perfekt eller ej, kan jeg ikke mærke forskel på... men jeg tilpasser skørtet, alligevel. Det føles bare mere rigtigt!
(Altså, på uoriginale stempler. Et godt Mahle holder jeg nallerne fra, og jeg ønsker så inderligt, produktionen genoptages!)

Jeg ville gøre alt for at øge krutaphusets volumen og knalde en tyk, fed ekspansionspotte på i stedet for at mindske volumen; Mere plads til friske gasser, og så kan potten få lov at suge ordentligt! INGEN producent fokuserer i dag på at mindske krumtaphusetsvolumen.

Udstødningen er og bliver alfa & omega. Find én anden ting, som kan påvirke karakteristikken i samme omfang. :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af 12V »

kreidlerhansen skrev:INGEN producent fokuserer i dag på at mindske krumtaphusetsvolumen.
Er det korrekt? Jeg mener at have læst krumtapshus udmålinger som viser at moderne crossere har et noget mindre volumen i krumtapshuset i forhold til f.eks. en scooter motor fra starten af 90'erne (cylinder volumen taget i betragtning). Nogle konstruktioner lukker krumtappen inde bag nogle flapper.
Noget i stil med denne: http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _motorblok" onclick="window.open(this.href);return false;

Men aner ikke om det duer, ville bare lige tage det op :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hak/file af stemplet!

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har læst det modsatte... :) Og jeg har ikke set andet end 'HUL igennem'...

Dog vil jeg ikke argumentere imod, man kan sigte efter en bestemt volumen. Detmed kan man påvirke den endelige størrelse af resonansudstødningen, så den kan holdes indenfor visse rammer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"