squish band

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

19mm fra TDC som et vejledende max er lige grow nok. Det giver 198,2 graders varighed ved deck height på 0mm. Så skal den vist over 8.000rpm for i det hele taget at trække. :what2

21mm fra TDC i samme scenarie får jeg til 186,9 graders varighed, hvilket også er i overkanten for en FS1.

180 grader er meget nær smertegrænsen for de fleste cylindre, svarende til 22,2mm fra TDC.


Generel info:

TDC = Top Dead Centre = Øverste Dødpunkt = det sted i cylinderen, hvor stemppeltoppen er, når det er i topposition.

Squishafstand
-
Toppakning
-
Dybden på forbrændingskammeret i topstykket.
=
TDC

Ud fra dette kan man beregne en given kanals åbningsvarighed målt i grader på krumtappen, og i praksis tillader det at sammenligne forskellige motorer.

360 grader = konstant åben
180 grader = åben over en halv omdrejning = åbner 90 grader efter TDC og lukker 90 grader efter BDC (Bottom Dead Centre/nederste dødpunkt).
100 grader = åbner 130 grader efter TDC og lukker 50 grader efter BDC.

På basis af åbningsvarigheden kan man sjusse (hik!) schig frahm tehl, hvor mange omdrejninger motoren max kan dreje ud til, samt ved hvilket omdrejningstal den formodentlig vil levere mest ydelse... alt andet lige og blablabla.


Det pudsige er, at netop 180 grader ofte er en omtrentlig grænse for, hvornår en motor begynder at blive hysterisk. Det afhænger af udstødning, tænding, kompressionsforhold og skyllekanalernes varighed, men som udgangspunkt er 180 graders varighed på udstødningskanalen et fornuftigt max i knallertverdenen.


Det greb da lige om sig, det indlæg... til en afveksling! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"