squish band

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
togm
Junior knallert
Indlæg: 62
Tilmeldt: tors 24. mar 2011 12:55
Kontakt:

squish band

Indlæg af togm »

Hvad sker der hvis squish band er for lille?
Midt squish band er 0,45 det skal rigtig værer 0,80 men den kører pisse godt, hvad har det at sige? mvh Thomas
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

'For lille' afhænger af motoren, så hvilken maskine drejer det sig om...?

Men hvis du reducerer fra 0,8mm til 0,45mm, så stiger kompressionsforholdet. Det gør ikke noget, hvis brændstoffets oktantal kan klare presset. Konsekvensen bliver i værste fald tændingsbanken (brændstoffet antændes spontant i kompressionsfasen før gnisten springer), og det giver hul i stemplet.
Den erfaring har jeg gjort mig med en squish-afstand på 0,25mm med en 60cc opsætning. Den gik BRAND-godt, indtil der var et 15mm hul i stempeltoppen... uden varsel af NOGEN art!


Generelt set:

Minimering af squish-afstanden = 'gratis' hestekræfter!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:47, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

Den mindst mulige squish-afstand til en given motor ER gratis hestekræfter ift. den størst tilladte squish-afstand. Præcis i dén sammenhæng er historien ikke længere = ingen negativ konsekvens af nogen som helst art.

Ser vi isoleret på squish-afstanden, er den eneste reelle risiko bundet i, hvor meget krumtap, plejlstang og stempel strækker sig, når motoren bliver varm.

Alt andet lige ønsker 'man' en squish-afstand på 0,00001mm + den nødvendige frigang, som stemplet kræver i vendefasen ved TDC. Afkølingen af gasserne kan til gengæld blive så omfattende, at brændstoffet har svært ved at antændes, men det hængere mere sammen med squish-arealet.

Hvad Knud nævner er de mulige konsekvenser ved at øge kompressionsforholdet; Dét giver en eksplosiv motorkarakteristik.

For stor squish-afstand laver først ballade i form af detonation, hvis kompressionsforholdet er højt og/eller tændingsavancen er for voldsom. Risikoen for detonation er større, men den forårsages generelt ikke direkte af squish-afstanden.


Emnet er snørklet for at sige det mildt. 'Alt andet lige' er for en gangs skyld svært at bruge... Studér begrebet 'maximum squish velocity' og find ud af, hvorfor...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af rasmil003 »

Hvad er "Squish band"?
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

rasmil003 skrev:Hvad er "Squish band"?
Billede

Her ses squishbandet i et topstykke...

Billede

"to squish" betyder på engelsk "at klemme sammen"... det er sådan set præcis, hvad der sker i kompressionsfasen, når motoren kører. Squish bandet kan så klemme blandingen af luft og brændstof sammen, så det bliver koncentreret tættere på tændrøret i stedet for at være spredt over hele cylinderen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
rasmil003
Junior knallert
Indlæg: 92
Tilmeldt: man 6. maj 2013 15:09
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af rasmil003 »

Så man gør egentlig bare topstykket "dybere"?
Knallerter:

Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT

Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

rasmil003 skrev:Så man gør egentlig bare topstykket "dybere"?
oversat til forståligt sprog for ikke tekniske hoveder som mig selv,,,

nej man mindsker afstanden fra tændrørs hullet og ned til anlægsfladen på topstykket mod cylinderen,,, så tændrøret kommer tættere på stemplet,,, ligmed mindre plads til samme mængde luft ,, ligmed højre kompresion,,,
( eks.,, lidt som at skifte en 2 mm toppakning ud med en på 1 mm ) ,,, man sliber bare af bunden af topstykket istedet for,,, det kaldes også at plane topstykket ... og et høj komprimeret topstykke hvis man skal købe et færdig produkt,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamaha FS1 50SS skrev:
rasmil003 skrev:Så man gør egentlig bare topstykket "dybere"?
oversat til forståligt sprog for ikke tekniske hoveder som mig selv,,,

nej man mindsker afstanden fra tændrørs hullet og ned til anlægsfladen på topstykket mod cylinderen,,, så tændrøret kommer tættere på stemplet,,, ligmed mindre plads til samme mængde luft ,, ligmed højre kompresion,,,
( eks.,, lidt som at skifte en 2 mm toppakning ud med en på 1 mm ) ,,, man sliber bare af bunden af topstykket istedet for,,, det kaldes også at plane topstykket ... og et høj komprimeret topstykke hvis man skal købe et færdig produkt,,,

Nej... det er ikke rigtigt.

Squish-bandet er det område i topstykket, som ligger plant med stempeltoppen. Det starter ved cylindervæggen.

Den dybe del af topstykket er det reelle forbrændingskammer, hvor sagerne sker.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

Tegn og gæt efter bedste evne i Windows Paint... mine evner er desuden begrænset, så jeg har forsøgt at gøre det lidt tydeligere ved at bruge farver:


Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

hvis jeg forstår din squis band teori rigtigt så vil du høvle af den flade ( let skrå del og lade det andet være ikke sandt?????,,, det kan da kun give mindre kompresion hvis du ikke tager af bunden / anlægs fladen i topstykket også,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

Yamaha FS1 50SS skrev:hvis jeg forstår din squis band teori rigtigt så vil du høvle af den flade ( let skrå del og lade det andet være ikke sandt?????,,, det kan da kun give mindre kompresion hvis du ikke tager af bunden / anlægs fladen i topstykket også,,,,
Nej, jeg høvler ikke af noget som helst. :hihi

Jeg vil indrette et topstykke, således det har den rette bredde på squishbandet (typisk 40-50% af boringens areal) og med en tilpas stigning eller bue ift. stempeltoppen. Afstanden mellem stempeltop og squishband vil typisk være 0,5-0,7mm for 50-70cc, så pakfladen skal naturligvis tilpasses, så dette kan lade sig gøre.
Dernæst indrettes selve forbrændingskammeret, således det har det rette rumindhold for at opnå et givent kompressionsforhold.

Det er altså ikke et spørgsmål om, blot at høvle et eller andet af hist og her. Det er en opgave, som kræver omhyggelighed og en hulens masse matematik.


Selve grundtanken ved denne indretning af topstykket er, at man skaber omstændigheder mellem stempeltop og squishband (den skrå del), som gør følgende:

Flest mulige gasser skubbes tættere på tændrøret i forbrændingsfasen.
Gasserne som er fanget mellem stempeltop og squishband kan IKKE antændes spontant.
Squishbandet aftager varme fra de komprimerede gasser.
En mindre del af stempeltoppen udsættes for varmeudvikling fra både kompressions- og forbrændingsfasen.
Squishband og kompressionsforhold skaber turbulens, som muliggør en mere effektiv forbrænding.


Uden squishband vil de fleste 50-70cc totaktere have svært ved at håndtere mere end omtrent 10:1 i kompressionsforhold med 95 oktan benzin.
Med et korrekt indrettet squishband er 14:1 muligt for 95 oktan

Gevinsten er mere moment, flere HK, lavere driftstemperatur, bedre brændstoføkonomi og mindre slid.


Hvad jeg har opnået indtil videre, kan ses her:

Billede

Udstødning, cylinder, tændingstidspunkt osv. er identiske i de to effektmålinger. Der er kun to forbrændingskamre til forskel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af jesper »

Jeg har læst hele denne tråd og forhåbenligt forstået generalt det hele.. Er det så rigtig forstået at vis man ønsker en mindere squishband-afstand! kan man plane topstykket og vis man ønsker et højere, evt. tykker top pakning..generalt!?

Køre med 45mm boring og et 45mm 257 topstykke..er en squish afstand på 0,40 til 0,50 godt?? køre på Shells V-power 99 oktan.

Jesper høyer
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:47, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af jesper »

Måler lige efter når jeg kommer hjem igen:-) kan godt være det er 44,5mm ;-)

Ja måske tæt på grænsen, men er det ikke også der det køre godt :teeth2

Man kan vel også ligge en lidt tykkere bund-pakning i cyllinder for at hæve lidt og der med størere squishbånd afstand? Et alternativ til tykkere top-pakning!?

Jesper høyer
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

Nu brillierer FS1-topstykkerne sjældent med et synderligt stort squishareal, så 0,5mm kan sikkert gå an...... hvis kompressionsforholdet ikke er for højt og fortændingen ellers stemmer.

Squishbandet skal helst følge stemplets kuppel, eller afstanden skal stige en smule i takt med, man bevæge sig tættere ind mod midten af stempeltoppen. Det modsatte er ok, blot forskellen mellem minimum/maksimum squishafstand ikke er for voldsom.

Generelt set, ja. Piller du af pakfladen, mindskes squishafstanden og kompressionsforholdet øges. Men det er ikke ufarligt, og derfor skal tallene stemme.

Konsekvensen af for lille squishafstand, for høj kompression og for meget fortænding, er et hul i stemplet. Hvad der så er for meget/lidt, lærer man i takt med, tingene holder op med at gå i stykker! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af jesper »

Takker :D fedt at kunne få den hjælp :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af kreidlerhansen »

jesper skrev:Takker :D fedt at kunne få den hjælp :D
Så lidt :)

Hvis du øger squishafstanden med en tykkere bundpakning, skal du være opmærksom på, at du også hæver kanalerne.

99 oktan er sjældent nødvendigt, førend kompressionsforholdet overstiger 14:1. :shock:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
jesper
Stor knallert
Indlæg: 141
Tilmeldt: man 11. aug 2008 23:53
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af jesper »

Hvad hvis min cylinder boring er 45mm og topstykket er 44,5mm ? Så er lidt af pak-fladen på topstykket (ud) over squishbåndet!?
Hvad gør det ? Er det noget skidt ?

jesper høyer
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: squish band

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:47, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Besvar

Tilbage til "Tuning"