svinghjuls tuning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

svinghjuls tuning

Indlæg af juhl-drengen »

Kan huske fra før i tiden da mig og vennerne rodede
Med benzin rc biler, vi ofte lettede svinghjulet og derved opbyggede en del bundtræk også selvom det kostede lidt på toppen.

Er det egentlig også muligt på en knallert?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af strynboen »

tja crossere køre med innerrotore svinghjul...de plejer at bruge det bedst mulige
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jep.

Derfor findes der tændinger med meget små, lette svinghjul: "innerrotor" siger dig sikkert et eller andet! :)

Jeg tvivler dog på, det er muligt at pille alverden af ret mange knallertsvinghjul.

Så vidt jeg har fattet, er det vigtigste element ikke vægten, men diameteren. Der vil således være forskel på to svinghjul med samme vægt og forskellig diameter.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af strynboen »

en knallert motor er konstrueret til det tunge svinghjul...men har nogen prøvet at fjerne det hele..og køre uden??? evt kun med knasten tilbage på nyere yamaha kan nitterne slibes væk..og svinghjulet deles
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af juhl-drengen »

På de rc maskiner vi brugte borede vi 10mm (mener jeg) huller imellem kølefinnerne og finnernes udforming gjorde hullerne blev placeret præcist så den stadig var afballanceret

Ved godt det med en inndrrotor men har aldrig funderet over funktionen?

Man kan da ik fjerne svinghjulet helt?? Der skal jo stadig skabes gnist...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af 12V »

Gamle ræser knallerter kører ofte uden svinghjul, der bruger man et batteri til at forsyne fødespolen.

Svinghjulets vægt har vel mest noget med gasresponsen at gøre. Hurtigere reaktion på gas givning. Et tungere svinghjul holder dog mere energi, hvis man f.eks ræser på en bane med mange bakker.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er flere gange standset ved tanken, men det er jo en relativt enkel måde at lære effekten af intet svinghjul at kende ved blot at bevare knasten fra et svinghjul og køre med platiner, batteri og spole.

Hvor meget det påvirker lave omdrejninger, ved jeg endnu ikke. Jeg har (utroligt nok) aldrig afsat de 2.500kr sådan en tænding (med lys) koster.

Ifølge Graham Bell bliver en hidsig motor 'tæmmet' af et tungere svinghjul - dvs. mindre eksplosiv karakteristik. Der nævnes intet om, hvorvidt spidseffekten påvirkes nævneværdigt.
På den anden side er der i en 'analyse' af Kreidler's 9,5HK Rennsatz oplyst +1HK ved brug at batteritænding i stedet for den originale platintænding.

Div. sælgere og selvbestaltede eksperter lover op til 2HK mere på motorer i knallertsegmentet. :whew
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af juhl-drengen »

Altså svinghjulet fungere vel sådan at størrelse+vægt giver moment
Og en maskine med mindre moment har vel en mere eksplosiv karakteristik

Ved biler kan mindre moment give ekstra kraft tab opad bakke men give en bedre gas respons og mere acceleration

Ret mig endelig hvis jeg tager helt fejl
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg kan ikke se, hvordan drejningsmomentet skulle øges i takt med, vægten øges.

Jeg vil medgive, at mere energi kan lagres i en større masse, således kørsel op ad bakke påvirkes i mindre grad. Det kan selvfølgelig godt føles som en mere momentstærk motor, men jeg tror ikke, at man ser flere nm/højere drejningsmoment pga. den større masse.

Moment og effekt bestemmes af motorens tuningsgrad.

Lettere svinghjul burde netop gøre, at motoren har lettere ved at komme op i omdrejninger <=> energien fra forbrændingen overføres hurtigere... eller hvad?

Jeg afviser ikke påstanden - forsøger bare at fatte logikken UDEN jeg behøver lænse kontoen. Sæsonen er heldigvis snart slut, så fristelsen/nysgerrigheden er en smule lettere at tøjle!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af 12V »

Jeg har helt samme opfattelse som dig Jesper. Tror den effekt stigning man kan se skyldes bedre tænding eller ændrede tændings tider.

Jeg har skiftet til lettere svinghjul / innerrotor på biler og knallerter, giver en god gasrespons og måske en smule bedre acceleration i en full blast dragrace situation.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Jeg har helt samme opfattelse som dig Jesper. Tror den effekt stigning man kan se skyldes bedre tænding eller ændrede tændings tider.

Jeg har skiftet til lettere svinghjul / innerrotor på biler og knallerter, giver en god gasrespons og måske en smule bedre acceleration i en full blast dragrace situation.

Jeg kan højst drage en parallel til, da jeg monterede en custom CDI. Spidseffekten var uændret, men fordi effekten blev leveret mere progressivt, blev den eksplosive karakteristik mindsket gevaldigt.
Den gav dermed indtryk af at være blevet lidt sløvere, men efter lidt kørsel i modvind og op ad bakke viste det sig, at en marchhastighed på 80+ var mærkbart nemmere at bevare. Dvs. motoren havde fået flere kræfter FØR peak-effekten blev leveret!

Hvis nu innerrotorens lave vægt netop gør motoren mere eksplosiv, er der intet at sige til, man oplever en effektgevinst.
Dertil kommer så en større tændingsforskydning, som så kan tæmme karakteristikken en smule.
Trimmer man dernæst tændingen ind på et rullefelt, kan man måske se en effektstigning, men den kunne måske have været der, hvis man havde trimmet den originale tænding ind på samme rullefelt?

Jeg kan umiddelbart kun se effektkurven blive påvirket af den reducerede luftmodstand, når svinghjulet reduceres til en småkage.

Acceleration og gasrespons er en anden side af sagen - det kan jeg snildt forstå bliver forbedret.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:Jeg er flere gange standset ved tanken, men det er jo en relativt enkel måde at lære effekten af intet svinghjul at kende ved blot at bevare knasten fra et svinghjul og køre med platiner, batteri og spole.

Hvor meget det påvirker lave omdrejninger, ved jeg endnu ikke. Jeg har (utroligt nok) aldrig afsat de 2.500kr sådan en tænding (med lys) koster.

Ifølge Graham Bell bliver en hidsig motor 'tæmmet' af et tungere svinghjul - dvs. mindre eksplosiv karakteristik. Der nævnes intet om, hvorvidt spidseffekten påvirkes nævneværdigt.
På den anden side er der i en 'analyse' af Kreidler's 9,5HK Rennsatz oplyst +1HK ved brug at batteritænding i stedet for den originale platintænding.

Div. sælgere og selvbestaltede eksperter lover op til 2HK mere på motorer i knallertsegmentet. :whew
Men al respekt: men vægten af et svinghjul ændrer intet på ydelsen (som måles i HK) af motoren og det ændrer heller ikke på motorens trækkraft (som måles i Nm)- det ændrer alene på hastigheds ændringen (aka accelerationen) af motorens omdrejningstal
sådan er fysikkens verden :? (alt andet er noget subjektivt/religiøst/selvindbildt ævl) sorry! så Mr. Bell o.a. har ret - at så Kreidler o.a. skifter deres tændings systemer ud med avancerede løsninger og får ydelses/trækkraft ændringer ud af skyldes alene at der trimmes på forbrændings processens timing i fht. port timing, udstødnings systemets karakteristika og omdrejningstallet, som også Jesper Hansen m.fl. flere gange har været inde på.
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af strynboen »

en motor vil kunne tage rpm hurtigere..med mindre svinghjul..det er en fordel i cross..hvor mange gearskifter vil kunne holde et højt rpm område..hele vejen gennem gearområderne...men det ændre nok ikke hp..ved et dyno opmåling på baghjulet...man udnytter nok bare de tilstede værende hp bedre...
gentager jeg bare knud??? :whew
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af Morten - Webmaster »

Alt andet lige vil en større masse på svinghjulet æde en smule effekt.. Intet kan holdes i bevægelse uden at tilføres / forbruge energi. Ellers har man opfundet evighedsmaskinen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af strynboen »

ja men der skal vel være et svinghjul for at udligne impulserne far forbrændingerne..og holde motoren i samme rotations retning..ellers vil den i prinsippet kunne ændre rotations retning ved hvert dødpunkt...det kan den faktisk..hvis tændingen står højt/neutralt..og man starter den baglænds..især puch kan skubbes i gang baglænds...holder man koblingen inde et øjeblik..kan den ændre sig så man køre forlænds..alså står den stille et split sekundt ..og slår i gang modsat..sådan skiftede skibs motore omdrejnings retning..ved at man flyttede knasten på pumpen..så indsprøjteningen kom på den anden side....de blev dog oftest stoppet før man omstyrede..

:offtopic men sjovt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:ja men der skal vel være et svinghjul for at udligne impulserne far forbrændingerne..og holde motoren i samme rotations retning..ellers vil den i prinsippet kunne ændre rotations retning ved hvert dødpunkt...det kan den faktisk..hvis tændingen står højt/neutralt..og man starter den baglænds..især puch kan skubbes i gang baglænds...holder man koblingen inde et øjeblik..kan den ændre sig så man køre forlænds..alså står den stille et split sekundt ..og slår i gang modsat..sådan skiftede skibs motore omdrejnings retning..ved at man flyttede knasten på pumpen..så indsprøjteningen kom på den anden side....de blev dog oftest stoppet før man omstyrede..

:offtopic men sjovt
Præcis.. Men selve krumtappen og dens gearhjul udgør jo også en roterende masse som stabiliserer omdrejningen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af strynboen »

ja alt som rotere stabilicere...
min lille traktor med 1 cylender..mærkede man tydelig svinghjuls effekten..når den kørtes ud i gerene med max rpm..gav den et hop..når næste gear koples ind..det var ren svinghjuls overskuds energi...men det var kun få sekunder..så kom motoren med op i rpm..og tog over..og den brugte diesel igen..det er ikke noget som en 1 cyll diesel ved lave rpm..kan man høre dysen /indsprøjtningen..forbrændingen for hver takt..det er ren motorlære...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af Knud »

Morten - Webmaster skrev:Alt andet lige vil en større masse på svinghjulet æde en smule effekt.. Intet kan holdes i bevægelse uden at tilføres / forbruge energi. Ellers har man opfundet evighedsmaskinen.
Nej effekten i den forbrugte benzin afsættes i lejer, tandhjul, kæde og til overvindelse af luftmodstanden og en stor del forsvinder som varme samt til at øge hastigheden af knallerten, en lille del af den samlede udviklede effekt bruges kun under acceleration af svinghjulet til at øge omdrejnings hastigheden af dette, når der er ligevægt aka konstant omdrejningstal ligger denne forbrugte effekt som rotations energi i svinghjulet, køreren oplever dette som at motoren er trægere til at tage gassen med en tungt svinghjul end med et let svinghjul-
that´s just physics og loven om energibevarelse og energitransport
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af Nabo Jan »

Hvis nogen skulle få lyst til at tune svinghjulet lettere er her en guide man kan læne sig op af, tror at jeg vil lave forsøget til vinter :D
Part 1 " onclick="window.open(this.href);return false;
Part 2 " onclick="window.open(this.href);return false;

Han har iøvrigt nogle gode gør det selv tunings tips, hvis man er til sådan noget!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: svinghjuls tuning

Indlæg af Morten - Webmaster »

Knud skrev:
Morten - Webmaster skrev:Alt andet lige vil en større masse på svinghjulet æde en smule effekt.. Intet kan holdes i bevægelse uden at tilføres / forbruge energi. Ellers har man opfundet evighedsmaskinen.
Nej effekten i den forbrugte benzin afsættes i lejer, tandhjul, kæde og til overvindelse af luftmodstanden og en stor del forsvinder som varme samt til at øge hastigheden af knallerten, en lille del af den samlede udviklede effekt bruges kun under acceleration af svinghjulet til at øge omdrejnings hastigheden af dette, når der er ligevægt aka konstant omdrejningstal ligger denne forbrugte effekt som rotations energi i svinghjulet, køreren oplever dette som at motoren er trægere til at tage gassen med en tungt svinghjul end med et let svinghjul-
that´s just physics og loven om energibevarelse og energitransport
Jeg forstår ikke om du modsiger eller giver mig ret ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Tuning"