Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

woebbe skrev: Ja jeg kunne godt se at du har været noget mere flittig med antallet af skyllekanaler i din cylinder end waldi / kiesler har været med min. Det kan måske godt hænge sammen med at cylindervæggen jo er meget tynd ved 47 mm boring og flere huller tæt ved hinanden gør den jo ikke ligefrem stærkere.

Det er dog imponerende hvad større boring og 44 mm krumtap betyder for trækkraft og acceleration, det vil være svært at gå tilbage til standard opsætning.
Jeg er fuldt ud tilfreds med 44x44 med membran. Den fungerer nogenlunde som ventet, selv om jeg havde forventet højere topfart og mindre bundtræk.

Jo større boring, desto mindre gods er der til skyllekanaler. Det er helt korrekt. Og nok er 44mm boring let tilgængeligt, men der skal lige lægges 10-12 timers arbejde, før der er gennemgang i cylinderen.

Velafstemte porttider og kompressionsforhold sammen med den længere slaglængde giver en enorm ændring i karakter ift. den oprindelige motor.

Mit mål er at få lært nok om portenes vinkler til at kunne gå tilbage til 40mmx39,7mm som jeg kan bruge på min 6g motor. Indtil da benytter jeg min af 67ccm til at overvinde evt. handicap fra skæve porte. Det går ret godt, efterhånden. De første cylindre med seks skyllekanaler tog mig +20 timer at lave - nu nærmer jeg mig det halve, og symmetrien er blevet langt bedre. Jeg savner stadig mod/tålmodighed til at lave udstødningsboostere. De er kun vigtige ved 40mm boring, hvor bredden (og dermed arealet) af udstødningsporten er mere begrænset end ved 44mm.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg er nu nået til bunden af mine cylinder tunings projekter.
Jeg afslutter med et sæt med en 257er, en rd50 og en F5B
Claus Larsen er den praktiske med opboringen og afdrejning, input hentet fra Kreidler Hansen og Kai Thomsen.
Jeg vil selv fræse porte og hone cylinderne.
Rd50 cylinderen er den der skal pilles mest ved.
Da det er to originale og en rd50 skal der arbejdes lidt med tallene for de enkelte cylindre
For rd50eren sigter jeg efter, at slutmål for porte skal være :
Udstødning: 22,8mm
Skylle kanaler: 31mm
Alle cylindre skal bores op og hones og have afdrejning på begge pakflader, så kan grund timing og kompressionsforhold ændres med pakninger
Besvar

Tilbage til "Tuning"