45mm nc cylinder - Fs1

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af ølhunden »

Hej Yamaha gutter :)
Jeg er sprit ny her på siden, og har lige et spørgsmål eller 2.

Jeg har købt et 45mm nc cylinderkit med top stykke fra mopedspeed.dk til min FS1 DX.
Jeg køre med 16 mm karburator og 16mm insugningsplade, og en 5,3hk udstødning med 32mm forrør.

Jeg synes ikke jeg kan få det til sådan rigtigt at svede... der er massere af bundtræk, men den er sløv i høje omdrejninger og er i det hele taget ikke specielt omdrejnings-villig, hvilket den var med de forrige cylindere(40mm med ekstra skyller og 43mm 5,3 hk). Synes også at kittet bliver meget varmt i forhold til andre kits :(n) . Den er kørt til inden den er begyndt at få for fuld hans-jørgen.

Jeg har prøvet dyse indstilling med 2 op af gangen til den 4-takter, og det den køre bedst med er dyse 160* (thansen/protuna nr.) og efterfølgene nåle instillet osv, og tændrøret (B9) er nødebrunt.

Er det simpelthen kittet der er for billigt og for skramlet og bare ikke kan yde mere end det, det koster trods alt ikke mange basse-ører? Er det karburatoren der er for lille til det store kit? Kan membranen drille? Kan udstødningen være for lille? Kan 18mm indsugningsplade gøre nogen mærkbar forskel? Kan et high-speed stempel med en stempelring give nogen mærkbar effekt?
Den køre 70 med 14-43 gearing og før havde jeg 43mm fra protuna og kørte den 90 med samme gearing og et godt optræk.
Synes snart jeg har prøvet alt, håber der er en venlig sjæl der har erfaring med dette kit :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af juhl-drengen »

membranen kan drille, indsugningspladen kan være lidt skæv..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af claus olieklud »

hejsa og velkommen til...

jeg syntes godt om din beskrivelse af forløbet, du griber tingene fornuftigt an mht inddysning og tilkøring, jeg må dog sige at 70 kmt lyder noget lavt med den gearing, omvendt syntes jeg at 90 kmt lyder lige lovligt højt med din gamle cylinder - jeg vælger derfor at tro dit speedometer er en anelse optimistisk således den reele fart nu kun er 60-65 kmt respektivt 80-85 kmt.

når du siger den har god trækkræft, men ikke er omdrejningsvillig, ja så tror jeg sådan set der er udemærket kompression ( læs tætning imellem stempel / cylinder ), men tilgendgæld er der nok noget ved porttiderne der passer meget dårligt... mange billige cylindre åbner ikke ordenligt for skylleporte & udstødningsport når stemplet er i bundstilling + at skylleportene tit er meget små og tillige med usymetriske - det sammen med et tungt stempel giver en motor der ikke er særlig omdrejningshidsig... det letteste er nok at finde et bedre cylindersæt, men du kan selvfølgelig også prøve at forbedre din nuværende 45 mm cylinder - der er mange ting i det så jeg kan ikke beskive alting af en omgang, men du kan ret simpelt hæve cylinderen lidt og evt tage tilsvarende af toppen af cylinderen... yamaha fs1.dk sælger nogle ret fede bundspacere, alså et alu stykke der ligner en bundpakning nøjagtig - sådan en bundspacer bruges sammen med 2 alm bundpakninger, alså en på hver side af spaceren - det gør at stemplet åbner mere / ordenligt for skylleporte og udstødningsport, men at stemplet så ikke kommer helt til top i cylinderen, derfor må du planslibe toppen af cylinderen hvad der ca svarer til bundspacerens tykkelse således at stemplet næsten kommer til top igen...
benny sælger disse bundspacere i hhv 1,0, 1,25, 1,5 mm, dog tror jeg der midlertidigt er udsolgt af den i 1,0 mm da det tilsyneladende er dem der er mest populære... du må endelig ikke bare bruge 5 stk bundpakninger da det virker varmeisolerende imellem cylinder / motorblok !!!

et lettere stempel med fx kun en stempelring er også en forbedring, men ikke en nødvendighed, det vigtigste er at stemplet er af en god kvalitet hvilket det medfølgende til sådan en billig NC cylinder ikke er !!! dog kan du være heldig at det passer nogenlunde... endvidere er sådan en 5,3 hk udstødning ikke specialt effektfuld, dog giver den et rimeligt bundtræk

der er 1000 andre ting du også kan gøre ved cylinderen, men det bliver mere besværligt at beskrive, omvendt er det ikke sikkert at det kan svare sig hvis cylinderen er ringe som udgangspunkt - derfor skriver jeg til at starte med at det sikkert er lettere, billigere, bedre at købe en god kvalitet cylinder fra start - jeg selv syntes godt om athena 43 mm alu nicasil med hi-speed stempel, skal det være en jerncylider så er en Z1 som regel godt lavet - der er flere muligheder, du kan fx vælge en original 257 og opbore den til 43 mm sammen med et godt stempel, andre uoriginale cylindre fra gammel tid kan også bruges til opboring og nogle kan endda opbores helt op til 45 mm ( det har noget at gøre med om der er rigeligt med gods ved skyllekanaler, samt at cylinderen er boret absolut midt symetrisk fra start )

lad os høre hvad du finder ud af

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er ret sikker på, det er portene, som åbner for sent.

Prøv med en spacer og se, om det hjælper.

Mål evt. portene ud (mm fra top + omtrentlig bredde. Om muligt også afstanden fra øverste pakflade til kanten af stemplet, når dette står højest i cylinderen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: 45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af ølhunden »

Hej igen :)
Mht. farten jeg har beskrevet er det målt på GPS - mit speedometer viser som vinden blæser...
Jeg forstår ikke helt det med at indsugningspladen kan være skæv? Hvor om alt er, har jeg skiftet til en sprit ny membran og jeg havde en anden indsuningsplade(også i 16mm) der også blev skiftet, dog uden noget resultat overhovedet, men nu havde jeg det hele liggende alligevel, så det var forsøget værd jo.

Jeg forstår det med porttider udmærket, og jeg tror jeg skal prøve at have fat i sådan en spacer, og evt et ordentligt stempel med én stempelring.

Svinghjulet havde jeg lige en tur med på arbejde, hvor jeg fik drejet en del vægt af, og det hjalp meget på gasresponsen, men så snart den rammer ca 8000rpm er der stadig absolut intet træk at hente... Den er forholdvis hurtigt oppe på ca 70km/t, men der stopper den også brat med at trække :x

Der bliver omtalt at den billige 5,3hk udstødning ikke er særlig effektgivende, men hvilken udstødning er så optimal hvis der skal smæk på, gerne hvor den kan købes også? :)

Nu har jeg to fs1'ere ud over denne (en k1 og en dx) der er lovlige og som jeg er rigtig godt tilfreds med, så nu skal jeg have lavet en med skub i, så: Hvad er det ultimative setup så sådan en fs1? Jeg har kigget big bore kit, meeen jeg synes lidt det er for meget, når hele ideen med membran i koblingshusskjoldet bliver sløjfet... Kom meget gerne med bud af alle slags også hvor tingene kan fåes :)

Mvh
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af kreidlerhansen »

Et lettere svinghjul er vist det eneste, FS1 groft set ikke har behov for.

Alt peger mod, portene åbner sent.
Udstødningen tvivler jeg på agerer prop i systemet, endnu.

Under forudsætning af, stempeltoppen er 0-1mm fra øverste pakflade, når stemplet er i top...:

Udstødningskanal: 25-25,5mm fra top
Skyllekanaler: 32-34mm fra top

Udstødningskanal, bredde: 26-29mm, oval
Skyllekanaler: 20-22mm
Bagerste skyllekanaler: 6-8mm brede

Så skal den nok spadsere fornuftigt uden at være træls.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: 45mm nc cylinder - Fs1

Indlæg af 12inch »

Hej
som Claus olieklud og Kreidlerhansen skriver så er det portene du skal fokusere på. Portene på nc cylinderen er ikke afstemt efter stemplet , jeg har selv en som jeg har justeret en del på , jeg valgte at tilpasse stemplet for at undgå at tage af cylinder toppen ved en spacening i bunden. Jeg Har filet stempel toppen ud for hver skylle port fra kant og ca, 10mm ind mod midten ,så der er helt åben når stemplet er i bund , før var der 1.5mm af stempel toppen der lukkede for portene , og den kunne ikke tage omdrejninger. Det er det første du skal have justeret for at få den til at virke ordenligt , enten med bund spacer,eller med stempel modificering. i det hele taget er der rigtig meget der kan forbedres på cylinderen asymmetriske porte ,tredje port 1/3 mindre, kantede overgange , men det kræver det rigtige værktøj og tid og lyst. Jeg har brugt ca. 5 timer på at forbedre portene , og er da også tilfreds med resultatet, men jeg gør det kun fordi jeg syntes det er hyggeligt at arbejde med .Det ville være nemmere at købe en af Bennys fs1 cylinder og bore op eller finde en brugt hvor portene er i orden
Mvh. 12Inch
Vedhæftede filer
20150613_173201 (Small).jpg
20150613_173201 (Small).jpg (70.77 KiB) Vist 9140 gange
Besvar

Tilbage til "Tuning"