Tændrør og varmetal

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Tændrør og varmetal

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er første gang, jeg for alvor har oplevet dette. Typisk har B8HS matchet min motor fortrinligt, så jeg fik en lille overraskelse efter fuld gas i femte med 100-110km/t over ca. 2km.
Af på en frakørsel, ind til siden og tjekke tændrør:

Billede

Motoren firtaktede let på toppen, og stempelstoppen er nærmest skyllet ren, så dysen er næppe for lille.
Porcelænet er kridhvidt med en meget svag, brunlig tone. Anoden (el. centerelektroden) er lys-grå og elektroden er kridhvid med en grålig tone samt lidt brune pletter.
Af ren og skær nysgerrighed monterede gik jeg seks dyser op. Forskellen er beskeden! Stadig hvid/grålig, blot med enkelte sorte pletter.

Kort fortalt: B8HS skal erstattes af B9HS. Stempeltoppen viser ingen tegn på ballade, motoren banker og tikker ikke.

Vi taler om 14,3:1 i kompressionsforhold med 95 oktan. Spidsydelse mellem 10-10.500 og max rpm et sted mellem 11-12.000rpm, afhængigt af gear, vind og kørestilling. B-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Tændrør og varmetal

Indlæg af 12V »

Se det positive i det, mindre tændrørs rensning ;-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændrør og varmetal

Indlæg af kreidlerhansen »

Snarere slet ingen!

Som altid endte jeg med at lave det hele om. Blev træt af støjen fra det åbne filter, monterede et nyt replica af det org. blot for at blive skuffet over, hvor restriktivt det egentlig er.
Der røg lige 15km/t af toppen + forbavsende meget bundtræk. Et plastrør i r*ven af luftfilterhuset senere, er alt godt igen. Bare uden støj! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Tændrør og varmetal

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvis du får udfordringer også med B9, så kan jeg anbefale NGK R5530-11 som vi bruger i de superkart-motorer vi sysler med. Dét er altså gode rør, som i hvert fald ikke er for varmt til dit brug. Men der skal et godt tændingsanlæg til, for at komme igennem opvarmningsfasen..

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tændrør og varmetal

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis det skulle være tilfældet, vil jeg betragte motoren som fuldt optimeret ift. omdrejningstallet! :thunge

Og så tænker jeg, Kokusan kommer til kort, men siden hvornår er undskyldninger for at købe bedre hardware noget dårligt?!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"