Sløv Yamaha YB100 Portmap

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af knallert »

knud...du må forstå at tuning er et kompromi.
.når man lægger "forhindringer ind" bliver der færre løsnings modeller at vælge mellem..
det er som en lagkage....du kan lide lakrids og flødeskum og gammeldansk og røde pølser alle ens favoritter hver for sig.....men man kan ikke bare blande sine favoritter i en mix..og få det til at virke/smage 100%..man må vælge noget fra..for at få helheden til at gå op.
..derfor ender man oftest på en ca 85% løsning.
.alternativt skal man satse15%over sit mål. og betale u rimeligt for det.....så der er noget at falde tilbage på.
eller også....
opgive at optimere. og finde et kompromi..både økonomisk og i teknik..at folk vil have mellen træk..og den skal tage 9000 rpm.=90 kmt.med en standart udsedende udstødning..er en begrænsende faktor..men man kan nok fintune en løsning som kommer tæt på..med en masse finjustering som tager tid..at den så kun køre 75..men med god træk i hele området er et kompromi..hvor man ofre topfarten for mellem området.og får nogle rpm som gevinst..claus olieklud formlen. er den letteste løsning..men det er hunde svært at pumpe de sidste kmt ud af den..for at bare nå 85 kmt..med lavere rpm
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Udstødningen er klart den begrænsende faktor; det er jeg overbevist om. Omvendt er det en fed udfordring at rode rundt i resten af motoren, for enten at komme væk fra den overbevisning eller få det etableret som et (næsten) faktum.

Mysteriet er, at hverken FS1 med 47mm boring eller YB100 rigtig kan arbejde, sammenlignet med Kreidleren. Bare et 44mm stempel (60cc) i en 6HK tysker-cylinder, så er de fleste konsekvent oppe på 90km/t plus det løse, selv med en original udstødning (min rekord er 99km/t med oprejst kørestilling). Og så er det sjældent, man tvinges under 80km/t, tillige med! Den kan endda bære et skyhøjt kompressionsforhold (14:1) uden at opføre sig underligt; den trækker bare vildere over hele linien.
47mm (70cc) på en FS1 med samme portareal, og ditto timings, kan nogenlunde runde 90km/t, men skyggen af modstand, så skal man et gear ned. Så giver man den 14:1 i kompressionsforhold, og så rasler den helt vildt mens den modvilligt slæber sig op i omdrejninger. En let reduktion af kompressionsforholdet får den til at holde kæft og "løsne op", men der sker bare ikke alverden; jævnt, fladt træk i modsætning til tyskeren, som til sammenligning er nærmest vanvittig med mindre boring. Ikke engang YB100 kan være med, bortset fra den har tonsvis af mellemområde... selv efter en halv-grov portning.

Det er så frustrerende, for det kan ikke passe, der skal være forskel. Jeg vil, jeg vil, JEG VIL! :lol:

Bigbore-motorerne med længere slag har samme tendens med mest at levere mellemområde ift. porttiderne. Og det er så underligt. Især taget i betragtning, at indsugningens forløb er rendyrket ræs...


Yamahaerne med stel a la FS1 er gevaldigt udfordret mht plads omkring fodhviler og bremsepedal. En rigtig skriger-udstødning er der bare ikke plads til, fordi den bliver tyk ret tidligt. En sejtrækspotte rager til gengæld forbi baghjulet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

giver jesper ret, min fs80 motor køre ca 90 på speedometeret på flad vej uden vind! og har hævet min udstødningsport for og få den til og tage omdrejninger. men den mindste bakke eller modvind køre man 70. har leget utroligt meget med gearinger og udstødning denne sommer for og få den til og "trække" 4 gear også i modvind.
men den bedste udstødning er en scooter udstødning der er rettet ud, af ukendt mærke. den er meget tykmavet, så kickstarter er ubrugelig. :whew
Vedhæftede filer
20161113_185058.jpg
20161113_185058.jpg (653.29 KiB) Vist 15647 gange
20161113_185103.jpg
20161113_185103.jpg (616.6 KiB) Vist 15647 gange
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af knallert »

mit forslag er at fræse ned i blokken lige bag cylenderen..og svejse en kanal ned i krumtap huset..med en stor helt flad reed..gerne dybt begravet helt nede ved kanten af krumtap huset..så det døde område er uden for ventilen..alså minimalt krumtap hus volumen..men så en lidt længre indsugnings vej.(.virker som indsugnings forstærker)..hvis den laves koreekt længde..kaburatoren skal så være vertikal type..evt med separat svømmerhus..a la den gamle bing..vi brugte i 70"erne.....så må disse Yamaha motore kunne ånde..uden at suge på tværs af krumtappen...som giver turbolens..og er den største forskel på motorene
strynboen på test profil
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hej Tim
Ville du have noget imod at offentliggøre målene på den tilpassede scooter potte og den anvendte cylinders portmap, til både min og måske især Jespers modelleringer, pyt med at den ikke er køn; det er dens virkning der først og fremmest er interessant.
Lars: jo du har ret langt hen ad vejen, eller måske det meste af vejen...større krumtaphus volumen er jo netop kendetegnet ved scootere ifht. vores 70er knallerter. Deres optimerede skylleport og topstyk design er hovedforklaringen på deres meget større ydelses forhold.
Den løsning du foreslår er jo netop en Derbi AM6 motor til forveksling; mit alternativ er en god, måske en Puch nikacil cylinder med membran eller tilnød en RD50 alu cylinder, som jeg har haft gode erfaringer med på mine motorer.

Jeg kender jo godt til fysisk og matematik (da jeg er ingeniør) og har en vis grad af intuitiv indsigt i 2T verdnen men lytter i højeste grad til specialisterne på området. Derfor ved jeg at mange HK alt-andet-lige betyder flere omdrejninger for at få den ønskede tophastighed; motorer med "lang" slaglængde har en helt anden "kultur" end racer motorer med "kort" slaglængde. Jeg ved også at kvaliteten af skyllefasen er den vigtigste ydelses bestemmende faktor af hele af 2T cyklussen.

Det er meget spændende alt det her; faktisk synes jeg at det er DET mest spændende ved at nørde med 70er knallerter.
Jeg tror ikke mine motorer kommer ret langt op i klassementet; det kræver nok en del mere tid til det; fex. tror jeg ikke min alm FS1 membran og min 5 gear drejeventil motorer bliver "noget at skrive hjem om"... jeg har større forventning til min bigbore YG1er og min LC motor, men så er vi jo også langt fra en original FS1er.
Min Kreidler (når den gider at køre) og min Puch Monza er meget spændede projekter men fandme også de vildeste ang. udgifter til tuning.

Men andres anstrengelser både de der gav et godt resultat, men mindst lige så vigtig: de opsætninger der gik galt/ mindre godt/ skæverter udi 2T tuningskumsten kunne jo skrives i tabel-form så andre ikke behøver at gentage fejl men bidrage med forfining / nye vinkler; og jeg mener: tabellen skal indeholde alle motor parametre (portmap, kaburator, dyse osv. ALT!) inkl gearing, udstødning type og dens mekaniske mål og måledata: top-hastighed lige-ud /ned ad bakke /opad bakke.

Der må tegne sig et mønster på tværs af knallert mærker, en Kreidler har ikke uden grund den opførsel den har; Kreidler ingeniørerne fik kun deres bonus hvis de nåede de ønskede tekniske resultater, scootere er kun fede på et punkt: deres cylinder og topstykke, men de bruger variator og derfor en noget anden fysik på deres expansionspotter;
dertil kan så tillægges subjektive oplevelser af karakteritik o.lign. alt i en tabel form.

Det kunne være interessant at sætte en Kreidler cylinder på en FS1 blok, både med 40 og 44mm boring. Den skulle jo så gå hielt amok! :hihi

En expansions potte kan også tildannes til en Yamaha selv på trods af dens irriterende fodhviler konsol: en potte behøver jo ikke at være rund / en oval er lige så god; alternativt kan den laves til oplagt-udgave.
Hvis volumen af en potte ikke er sammenhørende med motor slagvolumen, så skulle jeg jo kunne tage en Ole-Bole potte (som jeg aldrig fik) og sætte på min kreidler og forvente samme resultat med den anden potte med samme afstemte længde af en med en tykkere belly, men det var jo din kommentar den gang at der skal være en grad af proportionalitet; som det jo også ses af cross potter til små og store cross maskiner (alt-andet-lige)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg savner kun, at en eller anden monterer en større membran og et 100mm langt rør som studs for at forlænge indsugningsvejen på en Yamaha. Meget gerne i direkte sammenligning med kørsel uden AHA-dækslet... samme løsning kan fint implementeres på en YB100.

Dernæst at nogen får designet potte og squishband hos Luc Foekema.

Kreidler-cylinder på en FS1 er et oplagt forsøg, bortset fra at en scooter-cylinder giver mere mening; lavere pris, bedre pasform, bedre portdesign, bedre kvalitet til prisen. Et RD50-topstykke vil fungere fint i den sammenhæng, og i tilgift får man valget mellem org. indsugning og en større karburator på cylinderen. Evt. En klassiker med seperat svømmerhus.


Gad vide hvornår "ejermanden" af emnet dukker op og spørger, hvad pokker vi har gang i? Selv en unavngiven moderator er nu gået totalt OT-amok...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Jamen "ejermanden" er lige her
Det er bare i orden det her forum...

Min YB100 cylinder, stempel og topstykke har været under kærlig behandling hos KP Moto Solutions i UK,
Karl Plant (KP) har trimmet en 30-40 YB100 og har lovet mig at den vil gå en 105-110 stykker uden problemer med original udstødning.
Han forklarede at den originale udstødning er ganske udmærket og et godt kompromis med hensyn til springet mellem 3. og 4.

Jeg skal nok ligge billeder og portmap op af det i morgen, stay tuned...
Det er lækkert arbejde han laver.

Første lille indkøringstur for en måneds tid siden var rigtigt lovende, indtil jeg fik en lille varmesætter !
Den fik kun lidt små spor i stemplet så det går nok, men nu er den stillet ind for vinteren.

I mellemtiden er der lidt film af en FS1er som KP Moto Solutions har fikset:


Og her er den kørt til, alle data vises til sidst i filmen


Mvh Per
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

det lyder spændende!
er spændt på dit port map og topstykke! :teeth2

damn de fs1 i videoerne går godt :shutup
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvad har cylinder og top præcis været igennem af arbejde, og fulgte der nogen form for vejledning med? Jeg tænker på squishafstand, tændingstidspunkt osv.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Så er der billeder

Arbejdet der er udført:
Cylinder: Kanaler åbnet op affaset, rettet til og tilpasset blokken (Han har en YB Blok stående)
Stempel: Åbning på skørtet tilføjet
Topstykke: Squish-band, hævet kompression
Portningen og bearbejdningen af stemplet kostede 80 Pund
Bearbejdning af topstykket kostede 60 Pund

Han skriver at jeg skal bruge 1 stk. original toppakning og bundpakning.
Ingen information om Squishafstand, og jeg har egentlig glemt at måle... ups.

Og kommer ellers med følgende informationer.
Regarding jetting, Some react differently you might need to go up slightly or come down slightly !
the timing should be fine as it is (1,8mm) but you could experiment advancing slightly but only after
the bike has been run and tested for a while to make sure everything is fine and settled down,
you might want to fit a b9 or br9 NGK plug due to the higher compression.

Det var sangen for nu.. mvh Per
Vedhæftede filer
01 Portmap.jpg
01 Portmap.jpg (682.23 KiB) Vist 15541 gange
02 Udstødningsport.jpg
02 Udstødningsport.jpg (642.05 KiB) Vist 15541 gange
03 Stempel bearbejdet.jpg
03 Stempel bearbejdet.jpg (602.62 KiB) Vist 15541 gange
04 Topstykke org og bearbejdet.jpg
04 Topstykke org og bearbejdet.jpg (856.5 KiB) Vist 15541 gange
05 Topstykke squish.jpg
05 Topstykke squish.jpg (685.79 KiB) Vist 15541 gange
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

det ser sku fint ud!
det topstykke, lidt svært og se men er der lagt materiale i og drejet/lavet squish band?

og udstødningsporten har vist fået med det store bor :D
Tim C
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Der er ikke lagt materiale topstykket, det er "bare" drejet.

Mvh Per
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

når du har muligheden for det ville jeg også godt kende mål på det topstykke, hvor meget det er dejet af, squish afstand osv.

har du så ikke lavet om på drejeventil timingen? eller tænkt på og gøre det?

giver stof til eftertanke med min egen 80cc motor 8)
Tim C
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

kreidlerhansen hvad er formålet med udformning af udstødningsporten?
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:kreidlerhansen hvad er formålet med udformning af udstødningsporten?
At forkorte levetiden på stempelringene mest muligt
:hihi

Det er en designdetalje, som vist nok baseres på, at den sidste tredjedel af udstødningsporten antages at have meget lille betydning for flow'et.
At det så ikke passer, er en anden snak.

Topstykket er klart den største ændring, samlet set. Og den skal ret sikkert have mindre fortænding; ca. 1,5mm før top.

Squishafstand på 0,9mm burde være fint, hvis det overhovedet er muligt. Jeg savner at kende volumen på forbrændingskammeret for at kunne beregne den rigtige squishafstand og vurdere på tændingstidspunktet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af wolfe »

Det er så vildt spændende det her !!!! :mrgreen: 8)
Tim C
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:Det er så vildt spændende det her !!!! :mrgreen: 8)
Mega!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mbpeppe
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 8. maj 2016 17:06
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af mbpeppe »

Jeg var lige ude at måle volumen på topstykket,
Jeg kunne ikke lige finde den helt fine sprøjte, så målene er med en hel del forbehold
Der er målt med tændrør i

Volumen af "Halvkuglen" alene ca. 6,5ml
Volumen total ca. 11,5 ml

Hovsa Edit:
Det tilsvarende original topstykke jeg har måler jeg til ca. 15 ml totalvolume, igen med den grovkornede sprøjte...

Håber det giver stof til yderligere spændende tanker :-)

Mvh Per
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sløv Yamaha YB100 Portmap

Indlæg af kreidlerhansen »

Med en squishafstand på 0,9mm får jeg et kompressionsforhold på 12,6:1
Det er tæt på den teoretiske grænse for 95 oktan i en luftkølet 100ccm 2T.

Jeg vil hårdnakket holde på, at fortændingen max må være 1,5mm ved ~7-8.000rpm, indtil videre. Jeg skal lige have plottet det hele ind i mit regneark for at være helt sikker.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"