Smider olie under koblingsskjoldet

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Jeg har et problem med olie-lækage fra motorens venstre side.

Da jeg skilte det ad igår lignede problemet, at komme både fra simmeringen ved koblingspinden og mellem akslen og bøsningen bag fortandhjulet.
Det er dog svært at vurdere, om det er det ene, det andet eller evt dem begge.

Jeg spørger derfor i andre om tre ting;
1. Hvad er jeres erfaring, hvor bliver den oftest utæt; fortandhjul eller koblingspind?
2. Skal bøsningen bag fortandhjulet rotere rundt sammen med akslen, eller skal akslen rotere i bøsningen?
3. Har i en god metode til at bestemme hvorfra lækagen kommer? Plejer i at lade motoren køre uden koblingsskjold for at se hvorfra olien kommer eller findes der er godt trick?

På forhånd tak:)

Vh Sune
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af hybber »

Hejsa!

Af med skjoldet, gør rent så du kan se hvor olien kommer fra, og så skift den pågældende simmering, eller evt. begge nu du er derinde!

hvilken af dem der bliver utæt kommer helt an på hvordan det er samlet, om der er grater i trykpinden v koblingen osv!

Simmeringen sidder fast, så akslen roterer i simmeringen.

God arbejdslyst!

Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Sune_Rasmussen »

hybber skrev:Hejsa!

Af med skjoldet, gør rent så du kan se hvor olien kommer fra, og så skift den pågældende simmering, eller evt. begge nu du er derinde!

hvilken af dem der bliver utæt kommer helt an på hvordan det er samlet, om der er grater i trykpinden v koblingen osv!

Simmeringen sidder fast, så akslen roterer i simmeringen.God arbejdslyst!

Jesper
Tak for svaret Jesper:) Jeg går i krig i morgen, - har nu allerede skilt ad ind til simmeringene, men der er olie alle vegne... Jeg prøver i morgen at gøre det rent og så lade den rulle lidt:)

Lige et uddybende spørgsmål; Simmeringen er stationær, men det afstandsbøs der så sidder mellem aksel og simmering - skal det rotere eller også være stationært?
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Tottenham »

Den roterer også, derfor simmeringen
Bøsningen spændes jo ind mod lejet, som self kører rundt :(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Tottenham skrev:Den roterer også, derfor simmeringen
Bøsningen spændes jo ind mod lejet, som self kører rundt :(y)
Super, takker. Det undrer mig bare, at der så ligner at være slidmærke på tandhjulet som om det roterer på den bøsning :?
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Tottenham »

Måske dit tandhjul ikk er spændt. Der kræves en spec møtrik m krave til det + en spec skive.
Tjek Benny`s shop :(y)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Tottenham skrev:Måske dit tandhjul ikk er spændt. Der kræves en spec møtrik m krave til det + en spec skive.
Tjek Benny`s shop :(y)
Bingo! - Takker! Der var ikke nogen krave på min møtrik, og låseblik var desuden temmelig smadret, så de bliver begge skiftet nu.

Derudover fandt jeg ud at at simmeringen ved gear-skifter akslen er utæt...
Er det noget med at man taper rillen i akslen inden man sætter simmeringen på plads, eller hvordan undgår man at ødelægge den når man skal have den helt ind på plads?

Vh Sune
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af FS1originalen »

Ja, jeg plejer at bruge metoden med et stykke isolerebånd omkring akslen og så trække det ud når simmerringen er forbi rillen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Smider olie under koblingsskjoldet

Indlæg af Dewil »

Og jeg har gjort mig for vane at smøre bøsningen ved tandhjulet indvendigt med et fingertyndt lag flydende pakning inden den sættes ind over akslen, så er det nemlig bare helt tæt.. 8)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"