Tilspænding af krumtap

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Tilspænding af krumtap

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Jeg er ved at samle min motor, som jeg har købt fuldstændig adskilt. Nu skal jeg så have spændt primærtandhjulet, som holder krumtappen fast i højre side. Jeg har spændt den med luft, uden særlig stort moment, men alligevel kommer krumtappen til at gå rigtig stramt?

Jeg tror det er fordi jeg modvirker den centrering jeg har lavet, når jeg nu trækker i den ene side.
Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at modvirke det? Der må vel være nogen af jer som har haft samme problem - og i virker til at have mange gode ideér når man læser med herinde:)

Det er når jeg spænder det her på, at det går galt
http://www.thansen.dk/product.asp?c=217 ... 1861397837
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Morten - Webmaster »

1. er den lige stram hele vejen rundt ?

2. var den ikke stram inden du satte tandhjul på ?

3. Drejede den HELT frit og ubesværet inden du satte pakdåser i ?

Jeg syntes ikke det lyder lovende hvis du slår på krumtappen som skrevet i andet indlæg om montering af krumtap.

min erfaring / overbevisning (ikke fagligt) er:

den normale procedure er at sætte lejerne i motorblok og derefter montere krumtappen (som er nedkølet) og gerne varme motorblokke med lejer lidt samtidig. ellers får du sandsynligvis ikke dine lejer rigtigt på plads i blokken, og din krumtap vil løbe stramt og kvæle dine lejer ret hurtigt.

Hvis jeg er forkert på den vil jeg meget gerne rettes af mere kyndige !!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Hvis jeg løsner møtrikken igen, så kører den fuldstændig ubesværet - altså den glider rigtig godt.

Om den kører lige stramt hele vejen rundt har jeg ikk prøvet, men det tror jeg nok den gør.

Og det virker også fint nok efter simmeringen er sat på.

Jamen kan godt være det er fordi den er slået i, men jeg har altså ikke taget en muggert og slået så hårdt jeg kan. Og efter centreringen så kører den helt jævnt inde i blokken.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Kai »

Når det er spændt sammen, så går den stramt fordi bredden på krumtappen (over vangerne) er en lille smule mindre end målet mellem lejerne i blokken, og så er lejerne i spænd.

Du kan midlertidigt spænde tandhjulet på, uden at flangen til simmeringen er sat på ( men med det lille afstandsrør imellem leje og tandhjul) Når det er spændt, kan du forsigtigt give yderringen på lejet et lille dask med en dorn, så lejet flytter sig lidt ind. Så burde det løbe let igen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Kai skrev:
Du kan midlertidigt spænde tandhjulet på, uden at flangen til simmeringen er sat på ( men med det lille afstandsrør imellem leje og tandhjul) Når det er spændt, kan du forsigtigt give yderringen på lejet et lille dask med en dorn, så lejet flytter sig lidt ind. Så burde det løbe let igen.
Mange tak, det vil jeg prøve:)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Kim B S »

Hej Sune_Rasmussen.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Kim B S skrev:Hej Sune_Rasmussen.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :wink: :mrgreen: :D
Hilsen Kim.
Takker mange gange:) Kan se jeg har fundet en sand vidensbank, håber også jeg måske kan hjælpe nogen herinde:) Men min erfaring er nok lidt mindre end i andres.
Sune_Rasmussen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 13:42
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af Sune_Rasmussen »

Kai skrev:Når det er spændt sammen, så går den stramt fordi bredden på krumtappen (over vangerne) er en lille smule mindre end målet mellem lejerne i blokken, og så er lejerne i spænd.

Du kan midlertidigt spænde tandhjulet på, uden at flangen til simmeringen er sat på ( men med det lille afstandsrør imellem leje og tandhjul) Når det er spændt, kan du forsigtigt give yderringen på lejet et lille dask med en dorn, så lejet flytter sig lidt ind. Så burde det løbe let igen.
Nu har jeg været ved at kigge på det, umiddelbart er afstanden da så lille, at det ikke rigtig kan lade sig gøre at rykke med den flange?
Ville det være forkert, at prøve at give den det justerslag gennem smørekanalen i blokken?

Og så lige tillægsspørgsmålet:) Er krumtappen spændt fast med standart M12 møtrikker, eller har de nogle bestemte dimensioner?
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Tilspænding af krumtap

Indlæg af tøffe »

Kai skrev:Når det er spændt sammen, så går den stramt fordi bredden på krumtappen (over vangerne) er en lille smule mindre end målet mellem lejerne i blokken, og så er lejerne i spænd.

Du kan midlertidigt spænde tandhjulet på, uden at flangen til simmeringen er sat på ( men med det lille afstandsrør imellem leje og tandhjul) Når det er spændt, kan du forsigtigt give yderringen på lejet et lille dask med en dorn, så lejet flytter sig lidt ind. Så burde det løbe let igen.
men jeg har prøvet det samme med min krumtap og det viste sig at jeg havde vendt krumtapen forket alså sat teig siden af krumptapen i den forkerte hus men skal også siges det var meget sent om natten sååe :oops: :lol:
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"