Kugleleje under kobling.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Kugleleje under kobling.

Indlæg af 12V »

Er der nogen af jer andre der oplever at lejet under koblingen på en FS1 altid er meget slidt?

Jeg har oplevet det på alle motorer jeg har åbnet, uanset om det er første gang motoren åbnes, om den har kørt lidt eller meget, hvad mærke leje der sidder i. Har endda oplevet det på en motor der kun har kørt omkring 1000 km! Jeg har ikke adskilt et af disse lejer for at se på skaden, men det føles somom løbebanen er rillet. Lejerne skurrer.

Andre der har bemærket dette? Jeg oplever i øvrigt det samme på Puch motorer, der sidder koblingen godtnok på krumtappen. Men igen det samme leje midt i motoren på primær gearakslen.

Billedet viser i øvrigt en motor hvor jeg lige har taget mødommen, helt original og uberørt.

Jeg har en ide om at det sker fordi akslen har en meget løs pasning i inderringen, kun en glidepasning (samme på Puch). Men vil lige adskille lejet og vise konstruktionen til min lejeguru.
Vedhæftede filer
koblingleje.jpg
koblingleje.jpg (110.99 KiB) Vist 5806 gange
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af Knud »

:whew
når der er en pasning kan der ikke overføres kræfter aksialt til lejet hvorimod radiale kræfter fra en skæv kobling og dårlige gummier i chok koblingen og alm misbrug kan give store kræfter radialt og så antager jeg at der er den rigtigeolie og den rigtige mængde og at lejet er isat korrekt og at akslen ikke klemmer fex fordi der er en skive for meget i bronze bøsnings enden
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af strynboen »

det er" mod part lejet"...som er et skod glideleje...når det går ud af tolerence,,trækker det kuglelejet med i døden..men de fleste yamahaer...og puch kørte uden olie i gearkassen det meste af tiden...der var altid en pøl...hvor de stod pakeret...på puch var det pga fodvilerne brækkede hul i blokken..især på ms.. og gamle simmeringe.yamaha var general lidt dårlig kvalitet..at de var utætte...det var før kult tiden...hvor en knallert bare var en knallert..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af Knud »

Hej Lars kunne du forklare hvad det er der sker når bronze bøsningen bliver for slidt i fht. at det påvirker koblingslejet, er det fordi akslen så kan vride i kugle-lejet?
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af strynboen »

ja vil mene at bevægelse i modsatte ende af akslen vil påvirke lejet...det kan være vibrasioner/eller slør ikke nøvendigvis en stor tolerence..men stor nok til at der sker "noget"..

.jeg har haft problemet på elmotrore hvor jeg uddrejer huset til tolerence ringe...elller skifter til kuglelejer fra glidelejer..der sker ofte noget som får slitagen til at øges..selv om alt er oprettet og løber 100%..glidelejer dæmper vibrsioner..nok den største fordel ved dem...da prisen på kuglelejer er styrtdykket


netop glidebøsset i kobling enden er ofte løst i blokken...eller meget slidt..jeg fremstillede et bredere som har stort areial og bryst til at styre det..og borede oliekanal så det smøres bedre..det er dårligt lavet fra fabrikken...nok også en ting som giver hyleri i koblingen...som plager yamaha
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af 12V »

Godt med forskellige ideer, jeg vender tilbage når jeg har undersøgt det nærmere.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af Jensmc »

Hmm, jeg har aldrig oplevet et slidt leje i gearkassen, Aldrig!
Men jeg har også altid haft olie i gearkassen.
Det er vist ikke alle teenagere, der tænker på dette. :(n)
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kugleleje under kobling.

Indlæg af strynboen »

syntes heller ikke jeg har ...de er ikke som nye..men ikke spec dårlige..de få jeg har pillet ud
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"