Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af PoulHP »

Jeg har ledt efter vejledninger i hvilke pakninger der kan skiftes UDEN at motoren helt/delvist skal skilles ad.
Samt vejledninger i HVORDAN man så gør det uden at skille hele motoren.
Er der nogen der er stødt på sådanne?
Tak!
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af PoulHP »

Jeg er f.eks. lige nu ved at skifte pakningen ved krumtappen i venstre side (tændingssiden). Jeg har fået svinghjul og ankerplade af. Skal jeg så bare grave pakningen ud med en skruetrækker eller skal jeg også tage koblingsdækslet af? Og kan jeg det mens der stadig er 600 mL olie på?
Osv.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror ikke der er lavet en "komplet vejledning" som du efterlyser, men pakdåsen bag tændingen plejer at kunne snuppes med en skruetrækker.
Alternativt et råd som jeg har læst gentagne gange her på forum - dog uden selv at have prøvet det:
Skru en spunskrue i pakdåsen og brug den til at trække i med en tang - husk at stoppe når skruen er nogle mm. inde i pakdåsen, der sidder jo et kugleleje bagved.

Og når den nye skal monteres er det en fordel at smøre ydersiden med en smule flydende pakning (eller evt. olie/fedt). Så "slår man ikke gummiet i stykker" når den skal i pasningen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af PoulHP »

Hej Erik

Mange tak for det! Præcis hvad jeg manglede af info :-)

Hvad med den anden side: så skal jeg vel tømme den for olie først (da den skal holde gearolien væk) OG tage koblingsdækslet af? Vil det være en fordel at lægge knallerten ned for at løsdelene bliver siddende (og for nemmere at kunne komme til)?

Jeg regner med at tage de andre pakninger på motoren som et 'vinterprojekt' (og så kan det jo være jeg vælger at skille hele motoren ad).

Hilsen Poul
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af strynboen »

oftest ender man med at adskille hele motoren af...med mindre den er opbygget af en af forums elitestyrker...eller alierede...der er bare så mange klamhuggere derude.

det er simmeringe du har gang i..de kaldes også pakdåser..de findes i flere typer...dobbelt læber..enkelt læber... nogle metalforstærkede for at sidde bedre fast..der findes en masse billige.(..som knapt opfylder kvalitets kravene...men er utroligt billige..)..de orginale er udgået..men kan skaffes ved grosist firmaer til høje priser..en mellem klasse pris /kvalitet er nok det rimeligeste..som bennys..og e bay..

.så kan du evt få den til at "bare køre" til vinteren. begynder..og så totalt adskille rense,, tjekke,,justere,, udskifte..og til sidst samle med forum hjælp til alle detaljerne..er du bedst hjulpet.

.det er oftest spild af tid og matrialer at renovere halvdelen..og den så suger olie gennem blokkene..eller har revner i vitale dele eller springer ud af gear..eller splines i div aksler er dårlige.. eller hyler i primær/sekundær.der er ikke meget sparet ved at forsøget at skifte dele uden at tappe olien af..det tager 5 minutter..og er der tvivl om motorens tilstand..vil jeg til enhver tid..bare prøvekøre finde alle fejl..og tage det som et total motor adskildelse procjekt..delene er ret billige..hvis det ikke er vitale dele du skifter..

det er den mest simple motor der findes..med få vanskeligheder..som er beskrevet grundigt så man ikke falder i .nogen steder..skiftegafler..og skiver i koblingen og simmeringen i trekant flangen.. er de mest svære i montagen..

men jeg kender ikke dit udgangs punkt..måske er du et helt andet sted i renoveringen,, end jeg forestiller mig..en byggetråd er hyggelig og samler en masse viden både for dig og alle andre..og holder liv i forum
Senest rettet af strynboen man 4. aug 2014 21:49, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af FS1originalen »

Den i den anden side af krumtappen ville jeg tage i vinterprojektet hvis det kan vente!

Du skal have olien af, skjoldet af, koblingen af og primærtandhjulet på krumtappen af for at komme til pakdåsen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af PoulHP »

Hej Erik
Tak for dit svar.
Jeg er relativ nybegynder, men har haft en stor læringskurve med fremragende hjælp fra hvad andre har spurgt om her - og fra de flotte vejledninger.
Knallerten har kørt godt, men på en tur for nylig opførte motoren sig mærkeligt efter en ½ km – men kunne køre videre. På næste tur kom problemet lidt tidligere og den gik helt i stå. Den kunne godt starte igen (som altid efter at jeg skiftede membran helt uden problemer) men ville ikke køre.
Jeg har skilt karburatoren ad (uden at finde fejl).
Den starter stadig fint, men den reagerer ikke ret meget på gashåndtaget og kører meget dårligt i motoren. Motoren går i stå inden for et halvt minut (uanset om der bruges gashåndtag og/eller choker (choker får den til at gå i stå med det samme)). Den ryger ret meget (synes det ser ud som om det er blå røg, men jeg er slet ikke sikker).
Jeg har stillet på luftskruen (uden at det betyder andet end ændring af motorlyden). Jeg har ikke ændret på dysen (som er en 110’er og derfor lyder som en fin størrelse da en 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120) eller nålens indstilling (står i midterste position hvad jo er helt normalt) fordi problemet virker større end at det kan være dét.
Grundet eliminering af andre problemer, den store (sandsynligvis blå) røgudvikling, olie på tændrør (angives nogle gange som forårsaget af slidte stempelringe eller cylinder vægge) har jeg en formodning om, at det er et motorproblem. Sælgeren (som jeg kender personligt og som er ekstrem dygtig; men desværre bor langt væk) sagde fra starten, at den på et tidspunkt skulle have ny stempel/cylinder, men mente det kunne vente et år eller to.
Jeg har derfor netop fået en 40 mm hjem (lidt større end den nuværende) fra Benny (som jeg altid handler hos).
Inden jeg skifter stempel/cylinder vil jeg prøve at skifte pakdåserne ved krumtappen for at sikre sig den ikke suger gearkasse olie ind i krumtaphuset. Den trykker nemlig muligvis olie ud ved nogle/alle af pakdåserne (sandsynligvis fordi knallerten har stået stille nogle år inden jeg købte den og gummiet derfor er mørnet?).
Men det store adskillelsesprojekt af motoren vil jeg gerne vente lidt med for at få noget glæde af knallerten her i sommer (mellem alle de andre projekter såsom udskiftning af membran, montering af nye skærme, blinklys mv.)
Jeg har netop skiftet pakdåsen i venstre side (tak for dit råd!). Muligvis ryger den lidt mindre nu – måske er det indbildning (det er blevet mørkt) – men den går stadig i stå :-(
Så nu er det vel at skifte cylinder/stempel?
Mange hilsner fra
Poul
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af strynboen »

hej ,,på en 2 takt motor er der ingen olie i krumtraps huset, som på en 4 takt,,som cyll og stempel pasning...ved hjælp af stempel ringe holder dernede...så slitage i cyll/stempel/ringe giver ingen røg udvikling...det er mere et spørgsmål om raslelyde..og med tiden manglende trækkraft..
med andre ord.....du skal højest sansynlig ikke skifte cyll og stempel..pga røgudvikling..men kun hvis det er extrem lav kompresion

2 taktere er følsomme for utætheder da luft/bensin/olie blandingen suges/trykkes rundt i motoren..og ved store utætheder. og slitage.mangler sugeevnen til at flytte blandingen rundt..og den fortyndes af falsk luft..og gearkasse olie som er fourening i motoren i dette tilfælde..det brændes,,men mindsker brændevnen i brændstoffet..og soder alt til...

du må have helt styr på 2 og 4 takt motore..for at kunne fejlfinde korrekt...yamahaen har kun olie i gearkassen...men den kan suge den ud som du er inde på..det er en særlig yamaha sygdom..pga de ikke bruger pakning i motor samlingen..og blokdelene ofte er hærgede i tætningsoverfladen
4 takt kan bruge olien..som den suger op omkring stempel/cyll..når stempelringene samtidig er slidte..det er det som sker i gamle biler og mc..og plæneklippere..
men ikke med knallerter og autbord motore generalt set
Senest rettet af strynboen tirs 5. aug 2014 20:13, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Udskiftning af pakninger uden at skille hele motoren ad

Indlæg af juhl-drengen »

Den mest simple motor der findes?!?!?!

Der er en der aldrig har haft fingrene i en dm50 motor... DET er jordens simpleste gearmotor :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"