Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af PoulHP »

Hej
Under en kort køretur opførte motoren sig mærkelig og gik i stå.
Den starter igen i første forsøg, men den går i stå igen inden for ca. 10 sekunder.
Det gør det ikke bedre at bruge choker.
Motoren går næsten ikke op i omdrejninger uanset om jeg giver den gas. Den hakker meget i det – vel det man kalder firtakter?
Jeg havde tidligere problemer med at få den til at starte. Efter at have skiftet membranhuset starter den nu i første forsøg. Jeg tror ikke umiddelbart det nye problem stammer fra indsugningen – eller falsk luft generelt – eftersom det ikke hjælper at holde for indsugningen i karburatoren, for så går motoren ud helt som den skal.
Tændrøret (NGK B6hs) er lidt for olieret. Jeg kører kun korte byture, så umiddelbart tror jeg ikke farven må overfortolkes. Men for en sikkerheds skyld har jeg gjort følgende:
* Jeg skiftede pakningen ved krumtappen i venstre side (koblingssiden) fordi den taber olie og fordi den begyndte at ryge (uden at jeg er helt sikker kunne det ligne blå røg – jeg fik derfor mistanke om at den sugede gearolie ind). Udskiftningen af pakningen har stoppet rygningen, men ikke problemet med motoren (der er en lille risiko for at rygningen stammede fra at jeg kom til at blande for meget olie i benzinen, men det har jeg nu fortyndet).
* Jeg vidste at jeg på et tidspunkt skulle skifte stempel/cylinder. Det har jeg gjort nu for at minimere, at det er motorproblemer. Stemplet (og ringene mv.) så fint ud, men var noget forkullet på toppen.
Det nye stempel er lidt større (40 mm) end det gamle i standardstørrelse. Derfor burde jeg skifte til en større dyse, men det har jeg endnu ikke gjort, fordi jeg tænkte at mine problemer kunne skyldes, at den får for meget benzin. Men nu hvor problemerne er de samme med nyt (større) stempel/cylinder tænker jeg ikke, at der er så meget der tyder på at det er derfor. Dysen er en 55 (svarende til 110) og burde derfor passe OK.
Jeg har prøvet at stille på luftskruen (uden at det betyder andet end ændring af motorlyden). Jeg har ikke rettet på nålens indstilling (står i midterste position) fordi problemet virker større end at det kan være dét.
Karburatoren er renset og der er ikke fundet noget i den (10mm mikuni med 6,5mm indsugning). Gaskablet er fint.
Der er fint flow i udstødningen.
Benzin er frisk – og jeg har prøvet med nye tændrør.
Jeg har haft tændingen skilt ad for nogle uger siden fordi der var en kortslutning på en ledning. Begge spoler blev skiftet (ikke fordi de fejlede noget men fordi at nu havde jeg købt dem) og platinerne tjekket (blev ikke skiftet).
Jeg er løbet tør for idéer og er på nippet til at køre den på værksted :-(
Er der nogen, der har gode idéer?
Tak!
Hilsen Poul
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af Kai »

Opfører den sig som om det er tændingen der sætter ud ? Hvor lang en gnist kan trække i fri luft uden tændrørshætte hvis du holder tændrørskablet hen mod stel (f.eks topstykket) og træder kickstarteren ned i normal tempo. Den skal kunne nå 6mm og gerne 8.

Selvom den måske kan det også med en blå gnist, men gnisten er spinkel/tynd og svær at se så prøv med en anden tændspole, den der sidder oppe i stellet under tanken. Der er normalt rimelig skrald i en Org spole og ofte kan den nå 12-15mm (eller mere) uden problemer.

Uorg tændspoler er som at vinde i lotto..de gnister, også blå gnist men der er ingen energi bagved.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af Per »

Umiddelbart ville jeg gætte på, at kondensatoren er delvis defekt.
Mvh Per.
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af PoulHP »

Gnisten ER meget svag!
Er tændspolen under tanken denne?: http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... t-800.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Går ledningen helt hen til tændhætten? Så giver det vel god mening også at bestille en ny tændhætte for at eliminere alle fejl?
Er det særlige fif til at skifte tændspolen under tanken - eller giver det sig selv når jeg går i gang?
Jeg skiftede kondensator da jeg skiftede fødespole og tændspole (under svinghjulet) for nogle uger siden – men bestiller for en sikkerheds skyld en ny hjem så jeg har den hvis ovenstående ikke hjælper.
Tak for rådene! Glæder mig til at kunne skrive om det var dét.
Hilsen Poul
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af PoulHP »

Det var kondensatoren. Tak!
Har jeg et elektrisk problem eftersom kondensatoren er gået efter så kort tid - eller har jeg bare været meget uheldig? Den er købt hos Benny og burde derfor være OK.
Hilsen Poul
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af kreidlerhansen »

Kondensatorer har lidt deres eget liv. Mener der var et emne oppe omkring nogle 'byg-selv'; En svinebillig løsning, som jeg lige husker det.

Tændspole, platiner, overgnavet ledning kan alt sammen bidrage til at forkorte kondensatorens levetid. Men nogle gange er de nærmest defekte fra fabrikken.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af Knud »

Varmen slår denne kondensator ihjel, køb i stedet en med samme nF i min.400V udgave i en elektronik løsdels forretning fex.: http://elektronik-lavpris.dk/c7560/Komp ... F__0,22uF/" onclick="window.open(this.href);return false;
og monter den over stel tændspolen, billigt og holdbart, de der staniol viklede snot kondensatorer tørrer ud eller kortslutter
NB.: rådet vil ikke blive anvendt af Yamaha FS1 puritanerer, da det strider imod "religionen" :hihi
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg forstår ikke hvordan en original kondensator sådan brænder af ? jeg syntes aldrig det er det der er problemet med et tændingsanlæg, og der kører dælme mange yamahaèr rundt med et standart tændingsanlæg

jeg tror faktisk at det tit er det enkelte komponent der får skyld for defekten, netop fordi man føler fejlen blev udbedret efter at havde rodet med eller udskiftet dette, men at man egenligt gjorde noget andet fx. trak / bukkede en dårlig ledning således at der blev dannet forbindelse igen, eller kortslutningen afbrudt for en stund

mht. motor problemer syntes jeg også ofte der er en tråd om hvordan man har forsøgt alt muligt - pludselig oplever brugeren at knallerten nu kører bedre, derfor får det sidste man har rodet med skyld for problemet... det kan være kaburatoren man ikke mener har siddet ordenligt, eller udstødningen der skulle renses, eller lign. - det jeg siger er bare at jeg mener at fejlen tit er et andet sted, men pga. at man oplever en forbedring, får det sidste man har rodet med skyld for problemet ?

der kører yamahaèr rundt med dårlige motorer, disse kan ikke repareres med en udstødningsrensning eller en ny tændhætte !

lad mig understrege at jeg IKKE påstår at trådstarteren`s motor er dårlig - dette kan jeg nemlig intet vide om, men min holdning er mere general

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tager ikke gas og går i stå. Næsten alt er forsøgt

Indlæg af strynboen »

på mine yamahaer..har jeg( på honda amigo vis) indbygget en kondensator..oppe i stellet..som ved defekt ,kan kobles ind på den sorte(hvide) ledning til udvendig tændspole---har bare brugt en støjkondensator til bosch håndværktøj..den er 22 mikrofarad og 300 volt..alså bedre end den orginale...de koster vel 10 kroner

har ved flere lejligheder kørt med begge samtidig koblet ind...så ingen problem...man kan også bare vælge at fjerne den i motoren..og lodde ledningerne sammen..og krympeflexe samlingen...og kun køre med den externe...det er jo ikke alt orginalt som er bedst...og når honda bruger dette system..kan det kun være godt(og tit dyrere..yamaha er jo en discaunt knallert..i forhold til de andre fabrikater..så de måtte vælge de billigeste komponenter for at sælge billige knallerter..cd 50 hondaen har også den indvendige kondensator..som ofte svigter..der har de også været nærrige.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"