Omdrejningstæller

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Omdrejningstæller

Indlæg af brutalus »

Hej.
Er der en måde at checke om en omdrejningtæller virker?
Har søgt i forum, men kunne ikke rigtigt finde noget...

MVH DJ
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det kan du ikke bare sådan lige, dog kan du med en 6 volt spændingskilde og en tonegenerator som impulsgiver gøre det - tonegeneratoren kan du selv bygge i en forsimplet udgave, start med en amv ( astabil multigenerator ) og om nødvendigt lade denne trigge en større transistor ( evt en mosfett for større effekt til senere brug ) - omvendt tror jeg næsten amvèn vil give rigeligt signal i sig selv - 100 hz vil så give et udslag på 6000 omdrejninger som du kan justerer efter, såfremt det er en af de gamle ustabile modeller med justerbart targatal du køber...

sum af sum = køb meget hellere en ny hos thansen, den er blevet elektronisk og kan ikke justeres længere, tilgændgæld viser den rigtigt og er stabil ift. den gamle udgave

hilsen olieklud
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af brutalus »

Ja okay, det er noget mere omstændigt end jeg lige havde håbet på. Jeg har tre til at ligge nemlig, og jeg ville lige se om der var noget af dem der virkede, og så håbede jeg på at der var en lettere metode til at teste dem, fremfor at montere dem.

Du skal have tak for svaret Claus

MVH DJ
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af Kai »

6v på den, +på den brune og - på de 2 orange. Hold tælleren i den ene hånd, fugt en finger på den anden hånd..og rør let ved den hvide ledning )altså kobberet inden i) Nogen af dem reagerer ok på 50hz "brum".
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af brutalus »

Ingen udslag overhovedet på nogen af dem
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... sjovt nok tænkte jeg kort efter mit svar, alternativt på at bruge lysnettes 50 hz freqvens som impulsgiver - den sikre metode ville vel være ved at omforme spændingen i en trafo til noget der er ufarligt, men man kunne vel også bare bruge en diode for at fjerne halvdelen af sinuskurven, og derefter 2 modtande som spændingsdeler - derved opnåes 50 hz impulser som så via de 2 modstande som spændingsdeler kunne beregnes til maximal ønsket spænding... omdrejningstælleren burde så vise 3000 omdrejninger

kai: hvor stor spænding tror du der er på tændspolens primær side ? alså uden at tage forbehold for det tilbageslag kondensatoren skal spise ( jeg tænker ifm halvgående kondensator ) - når man kikker på fødespolens trådtykkelse ift strømspolens, så må man formode spændingen er væsenligt højere, men hvor meget er det ??? 10 volt ? 15 volt ? 20 volt ? iøvrigt kunne man godt forstille sig at sådan en omdrejningstæller er rimeligt meget multivolt på pulssiden, alså den fungerer ligegodt om det er pulser på 2 volt eller 40 volt.

endvidere et spørgsmål til kai: hvad for dig til at mene at det skulle være nok at røre pulsledningen med en fugtig finger ? alså du tænker at man skulle bruge sig selv som " antenne " ? - der tror jeg aligevel signalet er for svagt ! måske hvis man viklede et par meter ledning rundt om et lysstofrør kunne dette være signal nok, men jeg tror bestemt man skal bruge begge ender af ledningen, den ene ende skal så forbindes med minuspunktet ( orange ) og den anden til hvid

nææ det er nok lettest at tjecke de omdrejningstællere på knallerten - træk evt bare pulser ud fra tændspolens fødeledning, eller fra stop ledningen i lygtehuset... hust at såfremt du bruger et løst batteri som jævnstrømskilde, samtidig at trække en stelforbindelse imellem knallertens stel og omdrejningstællerens minuspunkt ( orange ) - trækker du ikke denne stelledning er impulskredsløbet ikke forbundet, så husk endelig det

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af Kai »

Claus: Fødespolen giver ~10V, men flyback spændingen er væsentlig højere, jeg har engang haft scopet på for at se hvad der egentlig foregår* og det siger ~200V

* i forbindelse med jeg byggede lidt på tændspoletester og cdi tænding.

Jeg skrev også "nogen af dem" ! :) Jeg har 2 rpm tællere liggende i adskilt format, de er ikke ens. Den ene er bygget over en frekvens til volt chip (LM2907) DEN reagerer på 50hz brum !
Den anden er nok en af de helt gamle L-trim tingester, der står Yamaha i den, men den er brygget sammen over en schmitt trigger (40106) og den viser absolut intet uanset hvad jeg rører ved, men er den koblet til en motor så virker den. Jeg kan så heller ikke helt greje hvordan den egentlig virker.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af Nabo Jan »

Hold kæft I snakker SORT! :crying
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller

Indlæg af claus olieklud »

tak for svaret kai... jeg ser nemlig også scopet som eneste mulighed for at måle spændingspulsernes størrelse, men har aldrig prøvet det - det kunne ellers være meget sjovt og det er da også lang tid siden jeg sidst har haft brug for mit oscilloscop... jeg vil godt tro det forvirrer noget hvis man har sat skalaen til 5 v pr cm og flybacken tegner streger langt ud af skalaen... he he

jeg har også lettest ved at forstå freqvens til spænding convertering - det er jo også sådan det forgår i en passiv omdrejningstæller så som puch/kreidler, endda i en noget forsimplet udførelse - det sværeste er nok at gøre den linær, dobbelt så mange pulser er jo ikke nødvendigvis = en fordobling i spænding - dertil kommer at selve meteret sikkert heller ikke er linært...

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"