FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Hej med jer.

Har fået et mærkeligt problem med min FS1 - når jeg drejer tændingslåsen til sidste tændingspunkt går min knallert ud. Den kører fint ved tændingsindstilling nr. 2. Det skal siges det har virket upåklageligt før men en dag jeg kom kørende satte knallerten lige pludselig ud - kørte med tændingslåsen i sidste position (drejet længst mod højre).
Nogen der har haft et lignende problem og ved hvad det kan være?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... når tændingen afbrydes på en Yamaha sker det ved at tændingslåsen kortslutter tændingsanlæggets impulsledning til stel, det samme sker åbenbart nu også på din med tændingslåsen i sidste position ( lys ) - det er fordi din tændingslås er gået i stykker.

du kan prøve om du kan reparere den, det kan kun svare sig hvis den er original, men det er den sikkert ikke fordi en original går ikke i stykker... på bundpladen sidder en masse elektriske punkter som bliver forbundet af nogle stykker blik der bevæger sig når du drejer nøglen - det er næsten helt sikkert her problemet er.

hilsen olieklud
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Hmmm, Har nørklet lidt med problemet idag - når jeg tager forlygten fra så kan knallerten fint køre i 3 position. Men så snart jeg sætter forlygten til så dør knallerten ud. Jeg kan med nød lige holde den igang ved at gasse lidt op - men der er overhovedet ingen træk i knallerten. Lader jeg knallerten stå i tomgang uden forlygte er der fint baglys på den. Bortset fra at blinklys og neutral lampe også virker selvom der ingen batteri er slået til.
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Skal lige siges det er når jeg sætter pære i forlygten at knallerten går ud.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg kan supplere Claus med at det sikkert er en defekt i tændingslåsen, der danner stel via forlygtepære til sluk-positionen, selvom den er i lys-positionen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Jeg har nu prøvet at skifte forpæren - dette hjalp. Så det ¨må have været forlygtepæren som har lavet en kortslutning I fatningen.

Et tillægsspørgsmål - nu når knallerten står i tomgang - skal der da være lys i neutral lampen samt at bremse lyset virker - Blinklysene virker også? Der er ikke sat batteri på den endnu. Er kommet i tvivl om det faktisk kun burde virke med batteri monteret?

Når jeg drejer nøglen til sidste position tænder baglygten, forlyset samt speedometerlyset - så i og for sig er denne del vel ok?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af 12V »

Jeg har prøvet noget lign. på en scooter, min forpære gik i stykker. Hele tråden smeltede sammen til en klump, så modstanden gik nær 0. Satte jeg den over på fjernlys virkede maskinen fint, på nærlys var der koks i alt :)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen og godt du fandt fejlen - jeg synes dog ikke det giver mening med udskiftning af pæren, da lysspole og fødespole til tændingen er 2 forskellige...

Der skal være batteri på for at (de direkte) el-forbrugerne virker normal. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Hej igen - det hjalp ikke med skift af pæren alligevel :(
Nu har jeg igen prøvet mig lidt frem. Hvis jeg sætter en almindelig forlygte pære i fatning 6V-15/15W dør den med det samme. Prøver jeg så at sætte en Bagpære 6V-21/5W i så bliver den ved med at gå i tomgang. Ydermere - hvis jeg bytter stikkene om til baglygten går den ud med det samme - samme problem som med forlygten. Kan de være lysspolen som er dårlig og ikke giver nok strøm til pærerne? Og hvordan tjekker jeg denne? Går ikke udfra dette har noget at gøre med tændingen?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Poul-Erik A. »

Der er flere ting i spil nu og forudsat der ikke er afklippede ledninger, der igen er samlet med kronmuffer: Som også Claus er inde på, må der være "overgang" i tændingslåsen, så den sorte ledning fra fødespole/platin/kondensator til tændingsspole (i stellet) får stel forbindelse via tændingslåsens lysposition. Når du så bytter stikkene til baglygten, bliver lyskredsen belastet med 21 watt i stedet for 5 watt og dette er en meget kendt fejl omkring svagt forlys. Hvis du havde batteri på, var det nemt at checke stoplys/baglys ved at træde bremsepedalen i bund og dernæst forbinde stikkene til baglygten, så det kraftigeste lys findes (stoplys på 21 watt)
Lysspolen er ikke umiddelbar nem at checke, men den skal måle ca. 0,8 - 1,2 ohm. Der findes u-originale forlygtepærer stemplet til 6 volt/15 watt, men som i virkligheden bruger 22 watt - og det bevirker svagt lys, da lysspolen ikke kan magte den ekstra belastning. Men originale Stanley 6 volt/15 Watt fås stadig til Honda og passer også til Yamaha'en. :idea:
Desuden ender lysspolen i en gul ledning (og en grøn, der i tændingslåsen bliver til hvid til ensretter) mod tændingslås, der i lysposition danner kontakt til en blå ledning med forgrening til baglygte og op/nedblændingsomskifter samt instrumentlys.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Der er ingen afklippede ledninger. Det jeg synes er underligt er at den står og kører udmærket hvis der ingen forlygte pære er monteret i forlampen, når tændingslåsen står til lysposition. Det skulle den vel ikke kunne gøre hvis der var overgang i tændingslåsen. Bremselys er samlet korrekt. Det er lige så snart jeg slår forpæren til at yamahaén begynder at "hoste" for dernæst at gå ud - Dette sker selv uden baglyspæren monteret. Kan med nød og næppe holde den igang ved at gasse lidt op men der absolut ingen træk i den og den 4 takter. Det er som om at lige så snart der kommer for meget strømbelastning på knallerten at denne går ud. Min logik kan dog ikke helt finde ud af om den strømbelastning der kommer når pærerne er tilsluttet går ud over muligeden for at lave tilstrækkelig strøm i føderspolen og tændspolen?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jo, men igen, hvis fejlen skyldes overgang i tændingslåsen, kan tændingen kun få en fejlforbindelse mod stel MED PÆRER... Lidt i sammenligning med en trailer med dårlig stel, så der opstår "lyshow" på traileren, for strøm er jo doven og vil gerne den korteste vej...

Så vidt jeg husker er tændingslåsen nem at skille ad i bunden og kan rengøres for kulstøv mellem kobberbanerne. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Psyzo
Junior knallert
Indlæg: 25
Tilmeldt: man 15. okt 2012 01:03
Kontakt:

Re: FS1 dør ved tændingslåsens 3 indstilling

Indlæg af Psyzo »

Men kan en defekt lysspole f.eks. gøre at yamahaen ikke kan holde sig igang - da den ikke kan lave strøm nok hvilket så vil påvirke tændspole og føderspolen? Nu er jeg ikke den helt store haj i el diagrammer osv - men burde den ikke gå ud hvis jeg sætter baglygtepærer i forlys fatningen ?(altså bare holder den til i fatningen) - for det går nemlig ikke ud - men bliver ved med at stå i tomgang med lys i pæren. Jeg ved ikke om der eventuelt er forskel på forlygtepæren og baglygtepæren udover fatningen og selvfølgelig Watténe
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"