Krumptapleje v/svinghjul - slid

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Krumptapleje v/svinghjul - slid

Indlæg af MNH3660 »

Hej Forum

Jeg skulle checke pakdåsen bag svinghjulet for tæthed pga. tomgangsproblemer. Med kold motor kunne jeg mærke en smule slør, når jeg hev op-ned i svinghjulet - ikke meget, men det var der. Motor lyder ellers sund - har kørt ca 1.000 km på lejet. Skal jeg være bekymret for lejet?

Det skal siges, at siden hovedrenoveringen måtte jeg skille motoren igen, da låseringen til 4. gears tandhjulet "var rendt fra sin plads" og skulle udskiftes. Jeg var selvfølgelig forsigtig, da jeg adskilte og samlede. Krumtappen og øvrige aksler kom let ud af lejerne uden brug af andet end små vrid og træk. Lejerne er SKF.

Mvh Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Krumptapleje v/svinghjul - slid

Indlæg af Jensmc »

Jeg har også en lille bitte smule slør i krumtappen. Den kører fint og lyder sund, så jeg gør ikke noget ved min.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Krumptapleje v/svinghjul - slid

Indlæg af 12V »

Der er jo en smule radial slør i lejer, det er helt normalt. Bliver værre når man bruger C3/C4 lejer med mere radial slør.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Krumptapleje v/svinghjul - slid

Indlæg af MNH3660 »

Tak for input. Synes også, jeg var forsigtig begge gange, jeg åbnede/samlede motoren.

Pakdåsen må virkelig være gjort af noget dårligt materiale. Blikket var fuldt synligt ud mod svinghjulet og det var tydeligt, at støvlæben ikke lå tæt til akslen (den var fra TH - blev monteret med en top uden skarpe kanter). Nu køber jeg en hos JNF i Køge - der plejer kvaliteten ikke at fejle noget.

Det er mærkeligt med TH. Nogle af deres varer - vi ser bort fra mærkevarer - kan sagtens holde og fungerer rigtig godt, mens andre ganske enkelt ikke er pengene værd.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Krumptapleje v/svinghjul - slid

Indlæg af Jensmc »

Jeg bruger altid originale motordele. Også selvom det er ret kostbart ind imellem.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Krumptapleje v/svinghjul - slid

Indlæg af MNH3660 »

Det betaler sig absolut - det erfarer man...

Men hold da helt op hvor pakdåsen fra JNF fungerer... Tomgang og motorgang er fuldstændig stabil. Alle bekymringer og timer fejlsøgen er nu afsluttet.

Kan kun anbefale andre med tomgangsproblemer, der i øvrigt har sikret sig at indsugningssiden er tæt, at skifte pakdåse bag svinghjulet. Det er en meget hurtig operation og patienten vil vise omgående respons.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"