Skivebremse alternativ

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
linder
Junior knallert
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons 17. aug 2016 11:13
Kontakt:

Skivebremse alternativ

Indlæg af linder »

Hej forum.

Er der nogen som kan anbefale et alternativ til det originale Skive bremse system. Nu tænker jeg mere kaliber og hoved cylinder. Omend det ville havde været finest med originalt er jeg endnu ikke villig til at betale de enorme summer det kræver for at køre originalt. Jeg har set det system som t- Hansen har men er absolut ikke imponeret af kvaliteten.

Så hvis der er nogen som kender til et alternativ eller måske ligger inde med et system som kan anskaffes for en anselig sum så er jeg klar.

Mvh linder
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Skivebremse alternativ

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Fra tid til anden kan det samme findes på Ebay.com. Her er der tale om skivebremse systemet til en Yamaha RD125dx /RD200dx; det er præcist det samme som blev introduceret på 76er udgaven af Yamaha FS1- dog med firkantet hoved bremse cylinder, som også af nogle kaldet "væskehåndtaget".

Jeg har været heldig flere gange til min projekter at købe disse; de fleste skal dog lige have et nyt stempel og O-ringe i caliperen (og nogen gange også have en ny caliper krans til gummi bælgen) og hovedcylinderen skal have nyt stempel; alt skal renses omhyggeligt.
Det fleste har ødelagte gevind til udluftningsskruen og nogle har også ødelagt gevind til det lille korte rør. Jeg vil idenne forbindelse lige reklamere for anvendelsen af silikone baseret bremsevæske: det ødelægger ikke lak, det gør blot en lille dråbe glykol-baseret bremsevæske og DET er bår æ´dæjli'!

Alternativt, og det kræver nye forgaffelben; kan en tysk RD50 forgaffel bruges; den har en helt anden caliper, som sidder bag på forgaffelbenet
Som en bonus oplysning: en RD200dx forgaffel passer med lidt snilde på en FS1er og er betydeligt bedre og mere behagelig - men også ulovlig at køre med.(Jeg har bygget en FS1er med YB100 motor og med RD200 forgaffel, den er nu solgt og har yderligere en til mit Iwy-Facelift projekt)
Ellers søg på ebay.de.
Men alternativerne er begrænsede, hvis det bare skal se nogenlunde hæderligt ud og helst være originalt...men ja: DX systemets pris er himmelråbende ude af trit med "rimeligt", men det er en fest når det sidder på en 76er forgaffel: det er toppen-af-poppen og det der virker bedst
Held og lykke med at finde delene!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skivebremse alternativ

Indlæg af 12V »

Min makkers FS1 fik sådan et bremsegreb på:
http://www.jmpbdele.dk/universal/mechan ... rembo.html

Lakken blev slebet af klingen, så var det ok at se på og virkede super.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Skivebremse alternativ

Indlæg af juhl-drengen »

Som Knud nævner så RD50 og udenlandsk fs1 fra 79 til slut har et bremsesystem som herhjemme ikke koster de store knaster(altså hvis man kun regner ben og bremsekaliber med), det kan findes på bla. yamaha 4g marked på facebook... så kan man altid bruge en scooter bremsemaster, eller lign. fra yamaha MC :)

Alternativt så kan man gå helt amok med en Yamaha R6 kaliber eller lign MC kaliber det kræver dog der svejses et beslag på yderbenet (der er et litauisk firma der sælger Gode mc kalibere til "ingen penge" med fragt på ebay)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Skivebremse alternativ

Indlæg af knallert »

man kan vel også tilpasse noget kina..alle de crossere50-125 yamasaki osv.. vi har haft..har bremse systemet været det mest solide på dem..en gang rensning..og de virker altid..men der skal fremstilles en adapter så caliberen kan tilpasses forbenet..resten passer jo på...
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Skivebremse alternativ

Indlæg af juhl-drengen »

knallert skrev:man kan vel også tilpasse noget kina..alle de crossere50-125 yamasaki osv.. vi har haft..har bremse systemet været det mest solide på dem..en gang rensning..og de virker altid..men der skal fremstilles en adapter så caliberen kan tilpasses forbenet..resten passer jo på...
Det kræver vel på sin hvis det er til montering på højre ben? er de fleste kina crossere/scootere osv. ikke til venstre montering?


Lige ang. kom jeg på et foreslag mere, de brembo kalibere Gilera runner, yamaha aerox mfl. har på den bagerste skive ved jeg er en af de to mulige "off the shelf" opgraderinger der findes til yamaha R3, der er bare et beslag der forbinder den så den passer med det originale, er man lidt fiks på fingrene kan den bruges sammen med et hjemmedyrket beslag af noget tykt plade på FS1 :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Skivebremse alternativ

Indlæg af Allan M »

Nu er jeg ikke 100% opdateret på den skivebremseløsning THansen sælger lige nu. Men tidligere (ca 2010) havde de ihvertfald en, som var særdeles god og brugt på flere mx-bikes. Både bremsecylinder(håndtag) og caliper matchede fint en FS1 med selv det vildeste tun.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"