Dårlig pakflade - Bundpakning

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Jeg får de sidste dele hjem i morgen til at samle min Yamaha FS1 motor :D
Sidder så her og kigger lidt nærmere på den højre blok...
Pakfladen virker måske til at være slebet lidt på, og en smule ujævt. Så er der et hak i pakfladen, ind mod krumtaphuset. Det virker som på det lige akkurat flader ud mod ydersiden.

Sådan en ikke helt perfekt pakflade, kan det gå an? Evt med en ekstra bundpakning, syntes også jeg har læst man kan lade den suge lidt flydende pakning til sig.

:whew
Senest rettet af Dudeson fre 3. feb 2017 00:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Pakflade - Bundpakning

Indlæg af knallert »

ja man kan også smøre flydene pakning på,af flere omgange.og lægge papir pakningen ind mellem lagene..så er der lidt hold på tingene..og samtidig lidt elasticitet til at udfylde hullerne...lige lade pakningen tørre næsten gennem og smøre igen..for at holde lidt tykkelse på det hele..2 bundpakninger af den tynde slags..med flydene pakning som sovs mellem ..vil ikke skade noget
strynboen på test profil
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Hvis jeg lægger cylinderen op mod motorblokken, så fladerne er mod hinanden. Så gaber motorblokken i siden, kan få 0,15 mm søgeblad ind under, langs 1,5 cm af pakfladen.
Kan man kører med det?
Det er en 2gear, så den skal ikke voldtunes. Vil gerne have den er pålidlig nok. Og at det holder, når det hele er skruet sammen.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af 12V »

Jeg har før fikset sådan en skade med kemisk metal og så en planslibning. Men det var mere end 0,15 mm, tror også at en tyk pakning og noget benzinfast flydende pakning ville være ok.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Tak for svarene. Jeg giver den noget kemisk metal. Gider ikke til at pille motor af, og fjerne gamle pakninger hvis ikke det holder..

Hvad vil du anbefale at slibe med før brug? Pakfladen er allerede rengjordt grundigt.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af kreidlerhansen »

Hmmm...

Hvad nu hvis, det kemiske metal smøres på, og en stålplade (eller pvc?), med et lag malertape smurt med en sjat fedt, spændes henover.

Burde det så ikke kunne skabe så gode omstændigheder som muligt for at få en jævn pakflade?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af 12V »

Jesper, interessant og et forsøg værd!

Min blok (Maxi) var komplet adskildt, så den sleb jeg plan på en planblok på arbejdet.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Jeg prøvede lige at sætte blokkene sammen, og så montere cylinder og topstykke uden pakninger. Det er ikke spændt sådan rigtig hårdt til, som hvis man skulle ud og kører. Nu er mellemrummet nede på 0,10mm omkring 1 cm bred, måske lidt mere.. Så måske ikke så slemt igen..?

Nu tænker jeg så... Udviger aluminimumet, pakningen og cylinderen sig ikke lidt, når det først er varmt? Bundpakningen er omkring 0,40-0.50mm tyk.
Mon det går som det er? Evt kun med tyndt benzinfast flydende pakning på den højre blok, som har haft et hårdere liv end venstre blokken. For at kompensere og lige flylde det lidt ud.

Jeg aner ikke hvor meget sådan en ujævthed betyder, vil bare gerne have det spiller. Har fået den glasblæst og lavet gevind, så har jeg malet den. så der er langt lidt i den :oops:

Tror det bliver noget rod for mig at rette op på den pakflade. Ender sikkert med at bruge lige så lang til på, end at skulle pille motoren fra hinanden.. Næsten da... :tuba

Er jeg ved at have gang i flueknepperi og skal jeg bare til at få skruet den sammen, tænker jeg lidt :roll: igen ved jeg ikke hvor meget det betyder.. :x Men det skal jo ikke være en toptrimmet maskine. Den skal bare gerne kunne kører, når man har lyst...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg slår lige "provo-mode" til:

Hvorfor ikke bare prøve istedet for at bruge lige så meget tid på at spørge?

:thunge (ikke mere provo, nu.)

Jeg er ikke fan af flydende pakning til spalte-udfyldning ved en cylinder.

MÅSKE kan en 0,4mm bundpakning (én tyk, ikke to tynde) klare opgave. Evt. hvis den mættes med fedt?


Jeg tror mere på min idé fra tidligere; kunsten er, at få det kemiske metal til kun at binde på pakfladen.
Der er den angstprovokerende detalje ved idéen, at der skal slibes rent på området, som det kemiske metal skal binde på; dvs. spalten effektivt bliver lidt større, men kemisk metal binder altså bedst på en ru og ren overflade.
Umiddelbart burde du stå tilbage med en helt plan flade og uden behov for slibning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Så kom jeg lidt videre... Fandt et vægbeslag til en cykel, som jeg har skruet fast på venstre blok. Stoppet et stump ledning ned i pinbolt hullerne, lå alligevel på bordet :hihi De er til at få ud med lidt snilde. Vil helst ikke have for meget kemisk metal derned...
Forskellen er ca 0.20mm nu.. Så går jeg videre i morgen med det.. Skal lige have testet hvordan det kemiske metal reagere med malertape/fedt.

Det bliver skide godt :lol:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (408.42 KiB) Vist 12298 gange
image.jpg
image.jpg (451.37 KiB) Vist 12298 gange
image.jpg
image.jpg (532.64 KiB) Vist 12298 gange
image.jpg
image.jpg (512.32 KiB) Vist 12298 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af kreidlerhansen »

Det bliver spændende! (Sagde manden med idéen?)

Jeg havde forestillet mig at spænde pladen (beslaget) fast i pindbolthullerne med et par 6mm bolte.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af 12V »

Nu den er adskildt, kan du ikke bare slibe den plan så alt er på samme niveau igen? De 0,2 mm kan man hurtigt kompensere i bundpakningen.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af knallert »

ja en glasplade med ventil slibe pasta..kan man rotere motoren mod pladen vil den planslibe sig selv..(hvis man kan holde motoren helt i vinkel)
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af knallert »

pas på med de umb´rakko skruer..de er for høje i hoved bag tændings pladen og indsugnings pladen..ved jeg af erfaring..også bag kobling /primær gearingen stikker de frem..og giver problemer
strynboen på test profil
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Jeg har helst ikke lyst til at slibe på begge blokke. Især fordi den venster blok er i så fin stand.
Jeg kan stadig ikke helt få det afklaret om det er ok med det mellemrum eller ej. Så nu får jeg prøvet at fikse det med kemisk metal, så håber jeg bare på det holder.

Tak for tippet med de bolte :rocks
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Twinsport »

Hej

Ville det ikke være lettest (og hurtigst) at skrotte blokkene og finde nogle andre? Hvis de er blevet voldtaget så meget at de ikke længere er plane, er der en betydelig risiko for at de har andre skavanker, som du først opdager senere.

Jeg arbejder bla. med Yamaha TZ250 motorer og dem skrotter vi langt inden at der er synlige skævheder. Efter et par sæsoners ræs bliver de skæve nok til at miste effekt. De er stadig tætte og pakfladerne flugter, men boringerne flugter ikke længere som de skal, så tolerancerne skrider.

Jeg er selvfølgelig godt klar over at en knallertmotor ikke er helt det samme, men det ville da være ærgeligt at ofre en masse tid og penge på en motorblok som efterfølgende viser sig at være værdiløs. Havde det været en sjælden motor havde det selvfølgeligt været anderledes, men FS1-motorer kan jo købes i dusinvis..

/Steen
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Grunden til at jeg vælger at beholde den, er at nu har jeg ofret lidt mønt på at få den glasblæst, og lavet et enkelt gevind. Så har jeg malet dem begge. Det er et lidt for sjov projekt af en 2gear, som jeg ville lave ud af dele jeg har tilovers, og uden at ofre for meget på det.. Den er ellers i fin nok stand. Nu prøver jeg det bare som et forsøg.

Har brugt det før for at lave en revne (fra et slag måske..) i et karburator dæksel som også skal på, og det bliver sgu hård nok og binder også.

Jeg har læst lidt på drifttemperatur på fs1 motoren herinde, og kemisk metal kan holde til 160°C ved længervarende, og op til 235°C i kortere tid. Så det burde jo kunne holde!

Har også søgt en del info om reparation af motor og omkring cylinder, og er efterhånden ret overbevist at det nok skal holde.
F.eks. en der havde reppet indsugning i en knallertcylinder det har holdt i 18 år. Hul i knallertgearkasse har holdt i 12 år

Nå men jeg må også hellere komme i sving med det i morgen :thunge
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Nå så kom jeg videre.... Jeg undlod at påføre fedt på maler tapen, var bange for det kunne forringe det kemiske metals egenskaber. Det fungerede også fint uden, pladen slap, uden særlig mange kræfter. Det skal lige slibes, og så får den en omgang til. Der kom lige en ordenlig helligdag. Så plansliber jeg den, sammen med den anden blok, for lige at være sikker det hele passer. Smider lige et par billeder op at de færdige resultat.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af kreidlerhansen »

Sejt!

Jeg forventer et hav af tråde i kølvandet på dette emne, alle med opbygning af pakflade mhp. at montere scootercylinder.
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af 12V »

Jeg var faktisk lige ude og prøve min makkers Suzuki FA50 med spacer+kemisk metal og scooter cylinder i går :)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"