Forskel på carbon vs alm membranblad

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af MNH3660 »

Hej forum

Jeg tænker på, hvordan det kan være, at to ellers ens opsat motorer, opfører sig markant forskelligt.

Data:
Sønnens FS1K: Lovlig udstødning, 16 mm Mokini (kopi), 16 mm indsugning, carbon membranblad, F5B TUM178 TH udgave , 43/13
Min FS1DX: Lovlig udstødning, 16 mm Mikuni (original), 16 mm indsugning, alm. membranblad, F5B TUM178 TH udgave, 43/13

FS1K'eren reagerer markant hurtigere på gassen og virker mere "tunet", end FS1DX'eren - uden at være det. Begge er inddysset korrekt og vi har prøvet at bytte udstødninger, men ikke cylinderkit. Begge motorer går klippestabilt i tomgang, så de er tætte i indsugningen (ingen falsk luft). Luftfiltre er ens, tændingen på begge er grundjusteret med 035 søgeblad.

Mit spørgsmål er - hvor stor indflydelse har membranbladet - den kvikke kører som nævnt med carbonblad og den anden et standardblad. Begge membraner slutter tæt. Vi kan selvfølgelig bytte frem og tilbage på karburator, indsugning, cylinderkit osv, men hvis svaret ligger lige til højrebenet, vil jeg ikke begynde at eksperimentere for meget.

Ser frem til at høre om jeres erfaringer med carbon vs. alm. membranblad
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af kreidlerhansen »

Carbon er lettere, så måske de blade reagerer hurtigere end stål?

Ret best er det svært at sammenligne 1:1, da de to materialer er vidt forskellige.

Skal man sammenligne med ens tykkelse? Bare for at tage et eksempel.

Tyndere stålblade i en org. membran kunne gøre samme forskel... eller tykkere, måske?

Den primære fordel ved carbon fremfor stål er, i mine øjne, at stålbladene er mere tilbøjelige til ar lave ravage, når de knækker. Carbon bliver for det meste bare tygget i stykker.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af FS1originalen »

Har du haft begge cylindre fra ny?
Min tanke er at der ikke skal tages mange filestrøg opad i udstødningsporten for at give mærkbart mere effekt. I gamle dage ville jeg gætte på at den "sløve" var tilsodet, men det oplever vi vel næsten ikke i dag med moderne totaktsolier. Kan cylinderen have "støberester" i udstødningsporten???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af MNH3660 »

Hej Jesper og Erik
Jeg kan følge ideen med, at et knækket carbonblad laver mindre ravage i motoren. Jeg har været svineheldig, da et stålblad knækkede af og lagde sig lige bag membran-huset og var til at fiske ud med fingrene.
Det lyder ikke som om, at det er i membranen, jeg skal lede efter forskellen, men snarere i portene. Vi kører trods alt med lovlige udstødninger og standard cylindre, så omdrejningerne er ikke voldsomme.

Begge cylindre er købt som nye: Den hurtige til FS1K blev købt i 2016 hos TH og den har vi måske bare været meget heldige med. Den er stemplet F5B og TUM178, har altid kørt fantastisk og været kvik - selv med lovlig udstødning, så tanken om et bedre flow - og måske endda en lidt heldig placering af portene, er nærliggende.

Den mindre hurtige til FS1DX blev købt i maj 2017, og hedder "kun" F5B. Ekspedienten var så flink at oplyse, at han kunne se på varenumrene, at det var den samme, der blev solgt som TUM178 (som han IKKE havde hjemme), så lige meget, hvad jeg købte, var det den cylinder, der fulgte med... (sludder - men han vidste ikke bedre, og da jeg var særdeles tilfreds med 2016-udgaven, gjorde det ikke mig noget.

Vi "flotter" os og kører på 2% Castrol TTS, så der er ikke meget sod i porten og farven på tændrørene er lækker... Det trækker vist op til en optegning af porthøjderne, så jeg kan sammenligne og måske justere. Jeg har en F5B'er TUM178, der var ramt af blow-by (stempelskift uden honing), så den kan jeg flexhone og evt. tilrette, så porthøjderne bliver magen til dem på sønnens FS1K. Jeg har aldrig prøvet at file u-porten op. Hvor meget/lidt taler vi om?

Tak for jeres fantastiske input

M
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hvorfor vil du file udstødningsporten op?
Til info: jeg har tidligere filet porten 1.5mm op og kørt med en ubegrænset udstødning ( dvs uden det irriterende rør der sidder i potten som forlængelse af forrøret) og +2T, og ellers med plumb og 10 mm mikuni).
Lidt nedad bakke tog den fint omdrejninger og kom op på godt 50km/t
Til info: Michael fra Mopedspeed.dk har oplyst at de har en ubegrænset ikke-TUM mærket original udseende Fs1er udstødning på lager.
Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af kalbaek »

Hej.

Carbonblade i membranen er mere stive så de åbner og lukker hurtigere. De giver en forbedring i flowet. Jeg har forsøgt mig med dem, men de holdte ret hurtigt op med at holde tæt i tomgang, så knallerten begyndte at lyde som en gammel Grenaa fiskekutter motor :D

Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det giver ikke mening (i mit hoved), hvis noget er mere stift, bevæger det sig altså langsommere for der er større modstand overfor her: gasflowet .
Desuden: membran materialer fåes i mange tykkelser, jeg bruger den tyndeste ( den gule polini) 0.28mm.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af MNH3660 »

Der sidder netop Pollini på sønnens FS1-K. Teksten er grøn - jeg har ikke målt tykkelsen...
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Twinsport »

Hej
Jeg følger lige med på sidelinjen, men hvis jeg skal være djævlens advokat kunne jeg da lige stille et spørgsmål: På hvilke motorer har i sidst set carbon-membraner monteret fra fabrikken? Jeg har nemlig aldrig set det - og det på trods af at jeg kigger i en del kart-motorer og roder lidt med Yamaha TZ 250. Jeg ser udelukkende rustfri membraner overalt.

/Steen
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Den grønne er 0.35mm
Mit 0.25mm aka gul (det var forkert jeg skrev før)
Dit er klart til den tykke side og, mener jeg alt for stift
Ang fabriks-monterede petaler: jeg tror der sidder glasfiber på min yamaha rd125dx
Boyesens blade er yderligere to -delte
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Twinsport »

Yamahafs1haslev skrev:.. Ang fabriks-monterede petaler: jeg tror der sidder glasfiber på min yamaha rd125dx
Boyesens blade er yderligere to -delte
Knud, jeg kan da slet ikke forestille mig at din gamle RD har haft fiberblade ab fabrik. Det brugte man overhovedet ikke dengang.

Vedr. Boyesens to-delte reeds: Hvad er fordelen? Og hvorfor bruges de ikke til ræs?

Bare lige for at gyde olie på vandene: Jeg prøver ikke at jorde enhver modifikation af reeds, men hvis fabrikkerne (som bruger milliarder på udvikling) ikke bruger andet end stål-reeds, så må der være en god grund til det, eller hvad? Hvad er det som vi knallert-tosser ved, som de ikke har fundet ud af?

/Steen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Poul-Erik A. »

Interessant emne, som jeg også følger. Som også Steen spørger: Er carbon-pladerne kommet i nyere tid, for jeg har heller aldrig set det før ? Måske italiensk oprindelse/opfindelse ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg har ikke prøvet Boyesens petaler, de skulle give en bedre gang/ jævnere kultur, hurtigere gasrespons ved både lave og høje omdrejninger idet de yderste tyndere petaler ( de ligger ovenpå de tykkere inderste, hvori der er "øjne" til at de tyndere kan trække "vejret" igennem ) klarer de lavere omdrejninger og de inderste/ tykkere, åbner ved højere omdrejninger.
De bruges især på snow-scootere og andre omdrejnings djævler
Der har da været glasfiber petaler i en del år
Senest rettet af Yamahafs1haslev tirs 8. aug 2017 09:27, rettet i alt 1 gang.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af kreidlerhansen »

Stål-petaler holder vel garantiperioden ud og giver salg af flere stumper derefter? :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg så for nyeligt resultater af en knækket stål petal: en komplet (og jeg mener: fuldstændig) smadret race- motor på en scooter, en anden beretter om en gear motor ( racer) hvor blok, krumtappen cylinder, das ganzes schweinerie, totalez Gebrochen worden.
Visse folk tror fejlagtigt at petal stoppet kan bøjes yderligere fordi "så kommer der syyyygt maaajed omdraaajning'r på svinet".... BAWL!
Der sker blot det at petalerne overstrækkes og ja: så knækker de sgu!
Og så har vi ikke talt om priser: lidt pære/bananer sniksnak: en carbon plade kan der komme 10-20 petaler ud af det koster ialt: 250 kr (kan sikkert fåes billigere)
En stål petal, original til en Fs1er koster 150kr, jeg har set flere petaler efter kort tid hvor den ene flap, er permanent bøwed'.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Twinsport »

Se, nu kom der gang i debatten!

Det er klart at knækkede stål-reeds er et problem. Men er det nogensinde set på en motor hvor stopperen var uændret? Jeg har ikke set det endnu. Det er jo en klassisk begynderfejl og så må man betale lidt lærepenge ;-)

Jeg kommer lige med en indrømmelse: Jeg har faktisk prøvet Boyesens "duel" reeds på min RD500. Mage til bras skal man da lede længe efter. Tomgangen blev ustabil og motoren blev ligesom "mere flad". Den mistede fuldstændigt evnen til at peake ved høje omdrejninger. Dem byttede jeg hurtigt tilbage til de originale.

Prisen er selvfølgelig et argument, men så tit skifter man jo ikke, gør man? Jeg mener, hvis man skifter reeds for hver, skal vi sige 100.000 km, så er det trods alt til at overkomme. Selvfølgelig forudsat at man ikke bøjer stoppere osv.

Efter min mening bør man holde fingrene fra membranerne. Man kan skohorne større membranblokke i motoren, arbejde med reed-stuffere, spacere, krumtaphus-volumen osv., men jeg mener, skåret til benet, at men skal holde sig til stål-reeds.

Kald mig bare gammeldags og konservativ, men jeg er jo også typen der holder fast i separat oliesmøring med pumpe, fordi jeg aldrig har oplevet problemer med det ;-)

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af 12V »

2T Crossere har haft fiber/kunststof blade i mange år, fra fabrikken. Jeg kan finde google billeder fra KTM tilbage til start 90'erne hvor der fra fabrikken sidder fiber plader i membranen.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: RE: Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af Twinsport »

12V skrev:2T Crossere har haft fiber/kunststof blade i mange år, fra fabrikken. Jeg kan finde google billeder fra KTM tilbage til start 90'erne hvor der fra fabrikken sidder fiber plader i membranen.
Se, det er interessant! Det har de vel gjort for enten at spare penge, eller fordi de har en fordel i forhold til ydelse og/eller karakteristik. Men KTM har da ikke været konsekvente. For kort tid siden havde jeg fat i en 2002 KTM 250 crosser og den havde stål-reeds.
/Steen

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af 12V »

Svært at sige hvorfor de har brugt det ene eller andet. Min 2000'er Husqvarna WR250 havde også nogle sorte fiber plader fra fabrikken.

Mange af de nyeste modeller kommer med V-Force membraner fra Mototassinari, som er med carbon. Boyesen bruger det også, de to mærker er nok dem som har mest erfaring med membraner, jeg tænker de har brugt mange test timer.

Jeg tror valget af fiber materialer beror mest på "hvad sker der når den knækker".
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Forskel på carbon vs alm membranblad

Indlæg af kreidlerhansen »

Salgsgas spiller vel også en rolle?

Jeg kan ikke forestille mig, der er markant ydelsesforskel. Flow'et kan ikke rigtig ændre sig, når den samlede lysning er uændret.

Jeg har aldrig skænket det en tanke, før nu; har bare købt den billigste løsning. Og så var jeg ret glad for, det var carbonblade, min motor slugte, sidst. Den gik for øvrigt fint... OVER 8.000rpm ;-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"