Re: Forskel på carbon vs alm membranblad
: tirs 8. aug 2017 22:56
hej...
dejlig snak i tager - jeg kan ikke bidrage med erfaringer om kulfiber membranblade, idet jeg aldrig har prøvet.
jeg har alle dage været af samme opfattelse som steen, altså mht hvis det virkelig var så godt ville fabrikkerne sikkert standart montere den slags.
har aldrig oplevet et knækket membranblad på en Yamaha, jeg kender heller ikke nogen fra min tid som har oplevet det, ikke engang selv om jeg i mine unge år bukkede membranstoppet yderligere ud, altså i en dengang misforstået opfattelse af at det ville være gavnligt.
jeg mener at en original std membran er det bedst fungerende, det er en ideel konstruktion uanset om knallerten er lovlig eller kører med 16mm karburator.
en eneste gang har jeg oplevet et knækket membranblad, ca for 10 år siden på en kundes 2 cylinder 2 takt påhængsmotor, tror det var enten en 25 eller 40 hk med fælles karburator - motoren havde svært ved at starte og kunne absolut ikke holde tomgang... efter lidt søgen opdagede jeg at den næsten ikke sugede i karburatoren, det skulle så vise sig at et knækket membranblad var skylden.
membranbladet var væk, motoren havde slugt det, tilsyneladende uden nogen skade.
membranerne på sådan en påhængsmotor er som regel enorme, i dette tilfælde mange multi i ringform, typisk 12-14 blade til en membran/cylinder, membranstoppet er en stor skive der har form som en tallerken.
jeg skiftede membranblade på begge cylinder, man kunne købe dem originalt i forskellig tykkelse, jeg husker ikke hvilken jeg valgte, udover det selvfølgelig var stål, men sikkert noget identisk med det oprindelige - så kom der sug i karburatoren igen og motoren kørte igen normalt.
det er det eneste tilfælde jeg nogensinde har oplevet en knækket membran på en påhængsmotor, og jeg har altså skruet i 1000 vis af den slags igennem tiden.
nu nævner steen rustfri stål membranblad ? jeg troede da det var en art af jern ? et originalt membranblad til en Yamaha fs1 bliver taget af en magnet, så det er i hvert fald ikke rustfri stål.
jeg ved godt at man kan lave en rustfri fjeder, så selvfølgelig også et membranblad, men hvorfor det ? det ruster da ikke bare sådan væk ?
nu er rustfri stål jo mange ting, fx er en rustfri fjeder til en simmering faktisk lettere magnetisk - så hvad betyder rustfri egentlig, en pandekage er jo også rustfri.
hilsen olieklud
dejlig snak i tager - jeg kan ikke bidrage med erfaringer om kulfiber membranblade, idet jeg aldrig har prøvet.
jeg har alle dage været af samme opfattelse som steen, altså mht hvis det virkelig var så godt ville fabrikkerne sikkert standart montere den slags.
har aldrig oplevet et knækket membranblad på en Yamaha, jeg kender heller ikke nogen fra min tid som har oplevet det, ikke engang selv om jeg i mine unge år bukkede membranstoppet yderligere ud, altså i en dengang misforstået opfattelse af at det ville være gavnligt.
jeg mener at en original std membran er det bedst fungerende, det er en ideel konstruktion uanset om knallerten er lovlig eller kører med 16mm karburator.
en eneste gang har jeg oplevet et knækket membranblad, ca for 10 år siden på en kundes 2 cylinder 2 takt påhængsmotor, tror det var enten en 25 eller 40 hk med fælles karburator - motoren havde svært ved at starte og kunne absolut ikke holde tomgang... efter lidt søgen opdagede jeg at den næsten ikke sugede i karburatoren, det skulle så vise sig at et knækket membranblad var skylden.
membranbladet var væk, motoren havde slugt det, tilsyneladende uden nogen skade.
membranerne på sådan en påhængsmotor er som regel enorme, i dette tilfælde mange multi i ringform, typisk 12-14 blade til en membran/cylinder, membranstoppet er en stor skive der har form som en tallerken.
jeg skiftede membranblade på begge cylinder, man kunne købe dem originalt i forskellig tykkelse, jeg husker ikke hvilken jeg valgte, udover det selvfølgelig var stål, men sikkert noget identisk med det oprindelige - så kom der sug i karburatoren igen og motoren kørte igen normalt.
det er det eneste tilfælde jeg nogensinde har oplevet en knækket membran på en påhængsmotor, og jeg har altså skruet i 1000 vis af den slags igennem tiden.
nu nævner steen rustfri stål membranblad ? jeg troede da det var en art af jern ? et originalt membranblad til en Yamaha fs1 bliver taget af en magnet, så det er i hvert fald ikke rustfri stål.
jeg ved godt at man kan lave en rustfri fjeder, så selvfølgelig også et membranblad, men hvorfor det ? det ruster da ikke bare sådan væk ?
nu er rustfri stål jo mange ting, fx er en rustfri fjeder til en simmering faktisk lettere magnetisk - så hvad betyder rustfri egentlig, en pandekage er jo også rustfri.
hilsen olieklud